Jag har haft tre scalarer som gått ihop i ett 400liters. För tre veckor sedan köpte jag yttliggare tre, efter att tydligt frågat ifall det skulle gå bra.
Det skulle det. Men om det skulle bli problem så sa försäljaren att man kunde isolera "bråkstakarn" så de nya fick en chans att lära känna omgivningen.
Glad och hoppfull åkte jag hem stoppade i fisken efter alla konstens regler, vara kvar i påsen byta lite vatten stå en stund blabla..
Sedan lät jag de simma ut. allt såg normalt ut lite gruff men det är det ju oftats i börja men, den här gången slutade det inte. Min stora praktfulla guld scalar accepterade de två små marmor scalarerna men inte den lite större altum-(något mer en blandning) scalaren den jagade han runt runt i akvariet men jag väntade tills dagen därpå för att se i fall det skulle lugna ner sig, men inte.
SÅ då flyttade jag över guld scalaren "bråkstaken" till ett annat akvarium och där har jag låtit honom/henne (vet inte säkert vad det är) vara nu i tre veckor eftersom altumen har haft så trasiga fenor så jag har låtit de läka innan jag nu idag släppte i gulden igen.
Först blev jag jätte glad då jag såg att alla simmade ihop och ingen bråkade eller gömde sig men nu när jag tittade till dem igen efter några timmar gömmer sig altum och så fort den försöker titta fram är guld där och nafsar till den.
Snälla kan nån berätta för mig vad jag ska göra för att de ska sluta bråka.
/maria