Elak scalar

#1 - 28 augusti 2005 14:07
Jag har haft tre scalarer som gått ihop i ett 400liters. För tre veckor sedan köpte jag yttliggare tre, efter att tydligt frågat ifall det skulle gå bra.
Det skulle det. Men om det skulle bli problem så sa försäljaren att man kunde isolera "bråkstakarn" så de nya fick en chans att lära känna omgivningen.
Glad och hoppfull åkte jag hem stoppade i fisken efter alla konstens regler, vara kvar i påsen byta lite vatten stå en stund blabla..
Sedan lät jag de simma ut. allt såg normalt ut lite gruff men det är det ju oftats i börja men, den här gången slutade det inte. Min stora praktfulla guld scalar accepterade de två små marmor scalarerna men inte den lite större altum-(något mer en blandning) scalaren den jagade han runt runt i akvariet men jag väntade tills dagen därpå för att se i fall det skulle lugna ner sig, men inte.
SÅ då flyttade jag över guld scalaren "bråkstaken" till ett annat akvarium och där har jag låtit honom/henne (vet inte säkert vad det är) vara nu i tre veckor eftersom altumen har haft så trasiga fenor så jag har låtit de läka innan jag nu idag släppte i gulden igen.
Först blev jag jätte glad då jag såg att alla simmade ihop och ingen bråkade eller gömde sig men nu när jag tittade till dem igen efter några timmar gömmer sig altum och så fort den försöker titta fram är guld där och nafsar till den.
Snälla kan nån berätta för mig vad jag ska göra för att de ska sluta bråka.
/maria
#2 - 28 augusti 2005 14:20
Förmodligen är guldscalaren och altumtypen av samma kön. Att marmorscalarerna accepteras kan vara att de är av motsatt kön, och förmodligen så ser guldscalaren den andra som en rival, och de kommer förmodligen aldrig att komma överens nå´t vidare, åtminstone inte så länge scalarer av det motsatta könet är närvarande.
#3 - 28 augusti 2005 14:25
jag gissade också på det, men hoppades att det inte var så då båda är kanon fina.
#4 - 28 augusti 2005 15:54
Hur mycket kostade altumskalaren? Är det en äkta altum så brukar de vara mesigare än "vanliga" skalarer (enligt vad jag har hört, har inte provat att ha båda tillsammans), så det kan vara det som är kruxet också.
#5 - 28 augusti 2005 17:19
Jag kan gå i god för att just denna är mycket mesig i alla fall. Jag fick betala 89 kr då är han ca. 11cm hög. Och mycket fin med härliga långa fenstrålar i ändarna av stjärtfenan (nu anningen kortare än när jag köpte den) och härliga färger.

Men jag har bestämt mig för att försöka byta min (förmodade) guldscalar hane mot en hona så kanske det blir lugnt igen. Är lite ledsen för det, för att han är jätte fin. Och för att jag räddade den i från ett 25liters akvarium. Så i början lutade han åt höger då han bara kunnat svänga åt det hållet. Men nu är han helt återställd och jätte fin.
#6 - 28 augusti 2005 18:10
Förmodligen är "altumscalaren" en så kallad Perualtum, det vill säga en vanlig P. scalare, men med lite annorlunda utséende. Den står närmare vildformerna än de vanliga, som oftast är odlade i många generationer. Min erfarenhet av Perualtum är att den är aggressivare än vanliga scalarer. Många Perualtum är förmodligen också odlade, men inte lika hårt som de vanliga, och de har nog också bättre yngelvård för det mesta. Den borde kallas Peruscalare, men en del affärer säljer den tyvärr som Perualtum, antingen för att de vill kunna ta mer betalt, eller för att de inte ser skillnaden mellan Perualtum och riktig altum. Men 89:- låter inte som nå´n riktig altum, de brukar kosta några 100 har jag för mig, om de inte är pyttesmå.

Jag har ett gäng F1-scalarer (föräldrarna är vildfångade), och de skiljer sig rätt mycket från de scalarer som odlats i många generationer. Bifogar en bild på en av dem.

Annons