Elak paletthane?

#1 - 19 april 2007 17:00
För några dagar sedan köpte jag ett palettpar. Jag upptäckte då att honan hade en sjukdom och fick reklamera henne.
Fyra dagar senare kom jag hem med den nya honan och när jag släppte ner henne i akvariet började hannen direkt att jaga henne. Nu jagar han henne runt ett tag och simmar sedan ner och gräver på botten medans honan antingen trycker mot en sten eller pumpen. Testade att släcka ljuset och då blev det lite bättre men ringde ändå djuraffären och de sa att hannen uppvaktade henne och att han kunde vara lite uppspelt i början.

Är detta bara uppvaktning eller är hannen elak? Om det är fallet, vad ska jag göra åt det? Vore glad för svar snabbt eftersom jag inte vill att honan ska må dåligt:(
#2 - 19 april 2007 17:03
ibland kan hanen jaga honan som fasen i början....nen hur länge har honan varit i???......tror det bara är lite nu i början....avakta och se efter ett litet tag
#3 - 19 april 2007 17:04
Hon har bara varit i en timma...
#4 - 19 april 2007 17:07
Hon har bara varit i en timma...

ok....då har han itne vant sig än vid henne.....låt det gå ett par 3-4 dar och se sen om det har lungat ner sig.....som sagt....hon har ju inte varit i där länge
#5 - 19 april 2007 17:10
Ok... Men det ser ut som att han jagar henne och gör illa henne... Pickar på stjärtfenan och buken men hon ser inte skadad ut. Båda har väldigt starka färger speciellt honan vilket ju brukar betyda lek :)
Tack för svar föresten!
#6 - 19 april 2007 17:14
Ok... Men det ser ut som att han jagar henne och gör illa henne... Pickar på stjärtfenan och buken men hon ser inte skadad ut. Båda har väldigt starka färger speciellt honan vilket ju brukar betyda lek :)

Tack för svar föresten!

sträcker hon ut fenorna när han kommer i närheten??....och varegod för svaren^^
#7 - 19 april 2007 17:51
Nja... Det kan jag väl inte säja. Hon verkar mest chokerad och stressad.
#8 - 20 april 2007 14:45
Nu har han lugnat ner sig helt och simmar tillsammans med honan in och ut ur grottorna, verkar som om de letar efter ett ställa att lägga rommen på:) Såg honan vibrera framför hanen men det verkade som att hon slutade när hon såg mig :S
#9 - 20 april 2007 15:13
Nu har han lugnat ner sig helt och simmar tillsammans med honan in och ut ur grottorna, verkar som om de letar efter ett ställa att lägga rommen på:) Såg honan vibrera framför hanen men det verkade som att hon slutade när hon såg mig :S

kul att det löste sig :D......det med att hon vibrarar kan vara att hon är lekvillig:)....min palett hona gör likadant med min hane.....så jag tro inom en snar framtid så får jag nog se yngel :D
#10 - 20 april 2007 19:20
Mmm... Visste det:p

Nu har även hanen börjat vibrera :D Ungefär hur lång tid tar det från att de börjar "bli på G" till att de lägger rom:confused:
#11 - 20 april 2007 20:18
Mmm... Visste det:p

Nu har även hanen börjat vibrera :D Ungefär hur lång tid tar det från att de börjar "bli på G" till att de lägger rom:confused:

de är inte svåra att få lek på....nästan alledes för lätta:p.....men bara du har lite grottor i form av stenar eller kanske en kruka......det har hänt att jag ahr fått ägg efter bara 4 dagar sen jag lade i dem i akvariet.....det kan variera från individ till individ.....men om du inte har någon grotta så kanske de fixar en själva som är lite avskild och lätt att försvara
#12 - 20 april 2007 21:42
Mina paletter har stark konkurrens av många andra fiskar om grottorna, som ändå är rätt många. Istället gör de små lekgropar i täta växtbestånd.

Annons