Elak palett

#1 - 21 april 2006 18:08
Har nyligen startat upp mitt första akvarie efter att varit sugen på det i många år.

Började med vad som skulle vara ett palettciklidpar och 2malar(pleco).
Har nu ett problem liknande det lovlie har någon tråd längre ner.
Problemet är bara att jag inte vet om det verkligen är en hane och en hona därför hoppades jag på er hjälp och reda ut vad jag ska göra.

En av dom är betydliget större (ca dubbelt så stor) och mycket skyggare.
Den mindre av dom två har mycket mer färg, men jag vet inte om detta har någon betydelse eftersom dom skiftar hela tiden beroende på humör. Den är inte alls lika skygg och är ute och spexar hela tiden nästan.

Men nu har det slagit slint i huvudet på den store och den jagar den lille såfort den inte ligger uppe i ena hörnet vid en växt kippandes efter andan på snedden och är helt grå, nästan genomskinlig.
Det ser inte alls hälsosamt ut, så jag tog och slängde ner den stora i en spann så att den andra stackaren skulle kunna återhämta sig lite.

Nu undrar jag vad i helsike jag ska göra? och tror ni att det är en hona och en hane, eller två av samma?
#2 - 21 april 2006 18:27
Det är nog en hona och en hane och det är hanen som jagar för att hanen är större än honan. Honorna har starkare färger än hanarna. Ett tips är att sätta en spegel framför honom för att han kan bli riktigt arg och hugga mot mot sin spegelbild. Fast i början är det mest att hanen försöker göra sig snyggare. Honan kan iallafall pusta ut lite och hanen får något annat att tänka på.
#3 - 21 april 2006 18:51
Enklaste sättet att se skillnad är att titta på fenornas storlek och form. Hanen har spetsiga fenor, även stjärtfenan är spetsig, och han har mer färg i den. Hanen är visserligen mycket större, om båda är lika gamla och har vuxit lika bra, men man kan ju råka få en stor och en liten av samma kön.
#4 - 21 april 2006 19:43
[quote=Grolch]Har nyligen startat upp mitt första akvarie efter att varit sugen på det i många år.

Började med vad som skulle vara ett palettciklidpar och 2malar(pleco).
Har nu ett problem liknande det lovlie har någon tråd längre ner.
Problemet är bara att jag inte vet om det verkligen är en hane och en hona därför hoppades jag på er hjälp och reda ut vad jag ska göra.

En av dom är betydliget större (ca dubbelt så stor) och mycket skyggare.
Den mindre av dom två har mycket mer färg, men jag vet inte om detta har någon betydelse eftersom dom skiftar hela tiden beroende på humör. Den är inte alls lika skygg och är ute och spexar hela tiden nästan.

Men nu har det slagit slint i huvudet på den store och den jagar den lille såfort den inte ligger uppe i ena hörnet vid en växt kippandes efter andan på snedden och är helt grå, nästan genomskinlig.
Det ser inte alls hälsosamt ut, så jag tog och slängde ner den stora i en spann så att den andra stackaren skulle kunna återhämta sig lite.

Nu undrar jag vad i helsike jag ska göra? och tror ni att det är en hona och en hane, eller två av samma?[/quote]

Det fixade sig för mig, hanen behövde rensa ur sina hormoner ett tag och honan vila från honom. Släppte ut henne efter ca 3 timmar då var allt lugnt igen. Som de andra sa så är det en ganska stor skillnad på fenorna (rygg o stjärtfenorna) hoppas det löser sig för dig.
#5 - 21 april 2006 19:47
Ja det var så jag tänkte med, men hon i butiken var jäkligt osäker så jag passade på att fråga.
Han får ligga i spannen tills imorgon så får vi se om han blivit snällare...
Tackar så mycket.
#6 - 22 april 2006 12:19
Släppte ner honom idag igen, 30sekunder tog det sen var det igång igen.
Gick ner till affären med den lilla och det var precis som jag trodde två hanar... fått en hona till honom nu så han blir glad:)

Annons