"Elak" kamphona

#1 - 4 februari 2008 14:23
Jag har en kamphona som jag tycker blir bara värre och värre med tiden. Hon jagar de andra honorna och jag köpte räkor, så är hon på dem oxå.
Resten jagar ju varandra oxå men den här är mera ettrig.
Den enda hon låter vara är hanen.Det är liksom den enda som har "pli" på henne.
Hon har ett tydligt revir och kommer någon dit då jagas det ibland flera varv runt karet och hon "hugger". Den enda som sagt som får röra sig fritt är hanen.
Hon är på räkorna hela tiden. Resten av gänget jagade dem första dagen (som det alltid varit med nyheter) och låter dem nu vara. Men inte hon...
Vore trist om hon har ihjäl räkisarna och tjejerna får heller inte vara ifred...

Vad ska jag göra?:confused:

(Jag är helt 100 på att är en tjej).
#2 - 4 februari 2008 19:04
Hon kanske ska ha smått och vill skapa ett litet revir? Bara en tanke som slår mig. :confused:
#3 - 6 februari 2008 09:05
Snorkis skrev:
Jag har en kamphona som jag tycker blir bara värre och värre med tiden. Hon jagar de andra honorna och jag köpte räkor, så är hon på dem oxå.

Resten jagar ju varandra oxå men den här är mera ettrig.

Den enda hon låter vara är hanen.Det är liksom den enda som har "pli" på henne.

Hon har ett tydligt revir och kommer någon dit då jagas det ibland flera varv runt karet och hon "hugger". Den enda som sagt som får röra sig fritt är hanen.

Hon är på räkorna hela tiden. Resten av gänget jagade dem första dagen (som det alltid varit med nyheter) och låter dem nu vara. Men inte hon...

Vore trist om hon har ihjäl räkisarna och tjejerna får heller inte vara ifred...

Vad ska jag göra?:confused:

(Jag är helt 100 på att är en tjej).

Ta bort henne... En del honor är mer agresiva än andra. Hut stora är räkorna?
Jag har kamphonor med räkor men räkorna har javamossa att gömma sig annars så äter honorna upp alla småttingar dom älskar räkbebisar... Kampfiskar är köttätare...
Anna!!
#4 - 6 februari 2008 11:36
Jag har henne nu i en yngelkasse men jag kan ju inte ha henne där förevigt.
Hur gör man sig av med en fisk på bästa sätt? Har tyvärr bara ett akvarium... :(
Räkorna är amanos och dem är ganska stora, resten av kampisarna bryr sig inte om dem.
#5 - 8 februari 2008 02:38
det jag har fått lära mig, och stämer hos mig är att man kan komma runt problemet genom att "möblera om" i akvariet, dvs att du ger henne ett hyfsat okay revir men att det är topografiskt avgränsat med lite rätter och växter typ så hon inte kan överblicka hela karet samtidigt.

du skulle kunna kolla med din lokala zoohandlare om du skulle kunna bytta in henne mot något annat, eller läga upphenne på blocket eller här (om du har guld) vet inte hur det är med tradera, men har för mig att man inte får sälja levande djur där.

Annons