elak hona=(

#1 - 14 november 2006 12:35
har en hona med jätte stora attitydsproblem ja gillar henne mycket men ja blir inte så glad när hon bitter i den andra honan och dom två hanarna (hanarna har fått två jack i sinna fennor:()
hon går ej på ynglen elr kuhlii ålen
när hon har gått på sina kompisar har ja tatt och laggt henne i håven så hon flytter runt i akvariumet ett tag tills hon glömmer av atta reta dom andra men efter nån halvtimme är hon på dem igen va ska ja göra hon har fått ena kullen av yngel det var bara två honor som överlevde och undrar om hennes barn också kan bli så elaka?
Hon får absolut inte för lite mat för hon är alltid först när ja lägger imat!
det är guppys det handlar om
//Marcus
#2 - 14 november 2006 14:38
Jag undrar samma sak. Jag har en hona (Diva) som alltid jagar de andra, det må väl vara naturligt. Men så blev jag tvungen att separera fiskarna för att de är av olika stam, detta löste jag genom att tillfälligt sätta dem i sådana där "yngelkar" som flyter på ytan. Nu har de två andra honorna tydligen bitit av fenorna på den elaka Diva. Hon ligger på botten i ett eget kar nu.
:confused: Kan hon klara sig? Hur lång tid tar det för fenorna att växa ut?
#3 - 14 november 2006 16:45
Ceci skrev:
Kan hon klara sig? Hur lång tid tar det för fenorna att växa ut?

Om hon för övrigt är i god form kommer säkert fenorna växa ut igen.
I början är de oftast som genomskinliga membran...
Har ingen erfarenhet av guppyfenor, men däremot har jag haft kampfisk som efter fenröta endast hade 1 cm fenor kvar - som vuxit ut till full prakt igen.
Och platysar som blivit nafsade & fått hack i fenorna (medans elaka Voldis eldstjärt bodde där med dem [B)] ) och de har då vuxit ut och ihop igen.
Om jag minns rätt så tog det några veckor...

Har också en elak hona..men platy då [:o]
#4 - 14 november 2006 16:51
Det är inte så ofta guppy är ettriga på detta viset, sällan orsakar de så mkt skada på andra fiskar, är det lite orolig i ett akvarium så brukar jag se till att de får annat att tänka på.
Att släcka ner akvariet brukar lugna ettriga fiskar ibland eller att få dem att göra ngt annat.. släppa ner en fodertablett kan vara ngt som får dem att pyssla med annat ett tag.
Platy har jag sett ngt oftare vara lite ettrig.

Intressant fråga det där om vad som ärvs från fisk till fisk Marcus.. nu är vi inne och pratar fisk psykologi. Vissa tendenser kan vara ärftligt betingat, som detta att vara god yngelvårdare.. men då pratar vi om ciklider och liknanade.. men ett ettrigt temperament hos ungfödare har jag aldrig tänkt på om det förs vidare.. Inget jag har tänkt på iallafall... men det var en klurig fråga Marcus...

Hälsn Robban
#5 - 14 november 2006 18:27
MaxRobban skrev:
Intressant fråga det där om vad som ärvs från fisk till fisk Marcus.. nu är vi inne och pratar fisk psykologi. Vissa tendenser kan vara ärftligt betingat, som detta att vara god yngelvårdare.. men då pratar vi om ciklider och liknanade.. men ett ettrigt temperament hos ungfödare har jag aldrig tänkt på om det förs vidare.. Inget jag har tänkt på iallafall... men det var en klurig fråga Marcus...Hälsn Robban

Jag har ett praktexempel på detta fenomen - precis just NU!!! :p
Den nämnda ettriga platyhonan har jag 3 yngel från, och 2 har precis samma temperament som mor sin!! De jagar varandra..backar mot varandra och kivas & träter med alla!!! De övriga 2 med annan mamma är lugnare till humöret.
Det tredje ynglet från "Dottie" är däremot ganska lugn och försiktig.
Man har bra koll när man har dem i flytyngelkar *L*
#6 - 15 november 2006 05:17
det är bara honorna med hela fenor hopps hanarnas växer ut! ja vill inte att det ska gå vidare till hennes barn alla är rädda för henne när hon simmar för bi ja har märkt en annan sak när hon närmar sig den andra honan så tar hon ut fenorna som en kampfisk gör är det inte konstigt gjort av en guppy fast honrona bode ju med en kampfisk hane han kankse lärde henne ett och annat!
#7 - 15 november 2006 15:36
Hehe...var tvungen att "utvisa" ett av de trätande ynglen idag..[:o]
Den största som blir en tuxedo fick ett eget yngelkar som "skamvrå".
H*n är numera döpt till Hannibal (tyrann).
Den andra lilla trätisen har fåt fen - nafs av denna Hannibal.
Ska snart släppa ut h*n - om en vecka eller så.
Då får h*n nog mothugg - om inte annat av sin mor. :D
#8 - 15 november 2006 15:39
hoppas det går bra med det elaka ynglet;)
måste ta reda på om det går isläkten isånnafall så vill ja nog sälja dem elaka ynglen till djurafärrer!
#9 - 15 november 2006 18:41
Hej igen. Jag hade bestämt mig för att avvakta en dag med Diva.
Om hon inte var piggare idag när jag kom hem efter jobbet skulle jag avliva henne. Men när jag kom hem var hon död [:-74] R.I.P.

Eftersom jag inte har haft fiskar tidigare så var det svårt att avgöra hur allvarligt skadad hon var, men nu är jag en erfarenhet rikare. Om något liknande händer igen kommer jag att avliva fisken direkt. Hon kunde simma, men det var väldigt ansträngande för henne, hon låg mest på botten.
Jag kommer inte heller att sätta flera vuxna honor i samma flytkar igen.

Jag har inga yngel vad jag vet efter Diva så jag vet inte om attitydproblem går i arv.
#10 - 15 november 2006 19:04
nä stackars diva! hon kanske var gammal också? dom brukar ju lägga sig då och inte simma runt så mycket som dom unga?
#11 - 15 november 2006 21:32
Det har jag inte tänkt på, det kanske hon var.
Hon har visserligen bara bott hos mig i ett par veckor, men hon var min största hona.
Jag har iofs sett några större honor hos andra personer.
Hon hade mörka/svarta ögon, är det vanligt/normalt?
Kanske de blir mörkare med åldern? Vad vet jag.
#12 - 16 november 2006 13:34
men dom är ju ungefär 5 månader i afärrerna och dom lever bara i ett år ungefär min hane börjar bli jätte gammal och han är 7 månader!

Annons