Elak fisk!!

#1 - 30 maj 2008 10:01
Hej!

Jag skrev detta inlägg alldelles nyss men då det låg fel tog dom bort det...[:(!]

Jag håller på att bli tokig på min scalare.. Den biter ihjäl mina guppys.. Jag har massor med små fiskar men den ger sig bara på mina guppys..

Jag har även en till scalare men den är ännu rätt liten så den kan inte vara någon mördare inte än iaf...

Nu har jag tagit den elaka scalaren och lagt den i en yngelbur för att mina två :( guppys som jag har kvar ska få vara ifred men han kan ju inte vara där i för evigt liksom.. Så nu undrar jag vad jag ska göra ska jag ta bort honom eller tror ni att jag kan lämna tillbaka honom där jag köpte han??
Ska jag även ta och lämna tillbaka den andra oxå? Han har aldrig gjort nått dumt ännu iaf.. Och om jag får lämna tillbaka dom/han ska jag prova att ta nya då eller helt enkelt inte ha några scalare mera? Dom är ju väldigt fina så det är väldigt tråkigt att göra sig av med dom...

Vad tycker ni??

Tacksam för svar!!

Mvh Cissi
#2 - 30 maj 2008 10:08
Kan du lämna bort dem så gör det och skaffa inga nya skalarer, då de och slöjguppy oftast inte kommer så bra överens.
#3 - 30 maj 2008 11:29
Det är väl inte fisken som är elak för att du har släppt ihop den med guppys?
#4 - 30 maj 2008 11:34
Skalarer äter gärna småfisk om de kan, så den är inte elak. Den gör bara vad en skalar skall göra. Jag tycker du skall köpa ett akvarium till för att ha guppysarna i. :)
#5 - 30 maj 2008 16:56
Men om den nu gärna äter små fisk varför ger den sig bara på mina guppys??
Jag har ju fiskar som är mindre än dom liksom...

Får se hur jag gör med scalarna ska höra med zoot dom är köpta på om jag kan få lämna tillbaka dom... Annars får dom gå i ett eget akvarium helt enkelt...

Tänker inte ta livet av dom iaf så grym är jag inte...
#6 - 30 maj 2008 17:05
Kan vara att scalarerna håller sig i samma ytskikt som guppysarna, och så kan det bero på guppysarnas långa fenor, och kanske är de andra fiskarna för snabba för scalarerna.
#7 - 30 maj 2008 17:15
Mina skalarer har käkat upp 39st neon tetror för mig har en kvar än sålänge ..
#8 - 30 maj 2008 20:22
Låt mig berätta vad jag har för andra fiskar i akvariet...
Jag har 3st ung platy som än e rätt små.. 11 neontetror.. 6st tror jag av en annan liten stimfisk.. Men ändå ger sig scalaren sig bara på mina guppys har bara två honor kvar :(..
Har även andra fiskar oxå men dom är större...
Har en till scalare oxå men den är snäll :)
#9 - 30 maj 2008 20:23
Jag har ju oxå neontetror men dom låter han bli...
#10 - 30 maj 2008 20:23
Alla
#11 - 30 maj 2008 20:25
Vad menar du med alla???
#12 - 30 maj 2008 20:27
Freddan! skrev:
Mina skalarer har käkat upp 39st neon tetror för mig har en kvar än sålänge ..
Kanske dags att börja mata dina Skalarer innan eller dem andra fiskarna kanske för nåt galet är det:D
#13 - 30 maj 2008 20:28
lillajag86 skrev:
Vad menar du med alla???
Blev lite fel:)
#14 - 30 maj 2008 20:34
Okej jag fick en funderare där...
Jag tror inte att min scalare får för lite mat iaf.. Kanske hennes om dom ätit upp 39st..
Mina fiskar får mat varje dag med nån dag utan då jag kan glömma bort dom... Å han käkar inte upp guppysarna han biter bara ihjäl dom.. Sen ligger dom där å flyter runt :(
#15 - 30 maj 2008 20:34
Honoms menar jag :P
#16 - 30 maj 2008 20:42
Jag har Stora Skalarer ihop med Små Neontetror,stora Neontetror,Guppi och andra små Syd-Amerikanska fiskar det är inte nån som har fått sätta livet till eller har blivet jagad av Skalarer,men det är mina så det bevisar att alla fiskar är olika och det är nog inget problem som är överdrivet jobbigt bland skulle jag tro.
#17 - 30 maj 2008 20:49
Det värsta är att han har nyligen börjat med dom här dumheterna.. Innan attackerade han bara sin "polare" den andra scalaren.. Nu är lillen ifred tillsammans med de andra fiskarna då den elaka scalaren ligger i en yngelbur.. Han får vara där tills jag vet vad jag ska göra med honom... Har oxå hört att scalare ska vara snälla... Lillen är snäll han har inte gjort nått ont mot någon nu vet jag ju inte hur han blir när han blir större då men men...
#18 - 30 maj 2008 21:06
Hur stort är akvariumet? Han kanske behöver lite jämnstora kompisar som kan få pli på honom.
#19 - 30 maj 2008 21:13
Ca 180 liter... Vad skulle de vara för fisk som skulle kunna läxa upp honom??
#20 - 30 maj 2008 21:16
lillajag86 skrev:
Ca 180 liter... Vad skulle de vara för fisk som skulle kunna läxa upp honom??

Jag tänkte på scalarer i samma storlek, fast det verkar som att inte akvarievolymen tillåter det. Hur högt är akvariumet?
Ett till förslag: Byt in den stora hanen mot några scalarer i den mindres storlek.
#21 - 30 maj 2008 21:23
Ärligt talat så har jag ingen aning om det är en hane lr hona...

Okej vad kan hända om jag skulle göra det?

Nej skulle jag ta bort honom så skaffar jag mig något annat istället.. Men kan den lilla vara ensam kvar?? Han är ju ändå snäll...

Vet inte hur högt det är men det får lätt plats 2st iaf.. Kanske 40cm..

Annons