elak elfenbensciklid

#1 - 28 april 2003 12:15
Vi har en elfenbensciklid som dödar alla andra djur i akvariumet. Han dödade två av sina honor och i går åt han upp ögonen på en mal. Han härskar över hela akvariumet och tränger in alla andra fiskar bakom pumpen. Vi tog bort honom några gånger, men varje gång han kommer tillbaka gör han samma sak. Vad kan man göra för att lugna ner honom? Har ni haft sådana ciklider? hjälp!
#2 - 28 april 2003 13:13
Elfenbensciklider är en aggressiv fisk, hur stort är akvariet du håller det lilla monstret i?

Han kommer jaga och döda honor som inte är lekvilliga och även attackera fiskar som är inne i hans revir, jag gissar att du har honom för litet och det är därför det har gått så långt som till dödsfall.

><((())°>
#3 - 28 april 2003 13:35
Jo, monstret går i en 375 liters med bara 9 andra fiskar till. Han hoppar också gärna så fort man lyfter upp täckglaset, ramlar ner på golvet och bits när man försöker fånga honom. En gång bet han t.o.m. igenom håven. Nu är han isolerad - går själv i en 220 liters men ser deppig ut, gömmer sig och äter inget. Vad göra?
#4 - 28 april 2003 13:49
oj, i ett så stort akvarium borde det ju finnas massor med plats att fly och hålla revir. Han kanske går på anabola eller nått :-/

Kan nog inte hjälpa dig med några tips då, min teori var helt baserad på att han gick i 110L eller nått.

><((())°>
#5 - 29 april 2003 13:54
Han har gott om utrymme - kanske lite för gott?! Jag har faktiskt gått och tänkt på att det är för lite fisk i akvariumet. Ska man kanske skaffa lite fler fiskar som kan konkurrera med honom? Snälla kom med förslag!!! Jag vill inte göra mig av med honom för han är väldigt rolig fisk att titta på. Men så här kan det inte forsätta.

Annons