Vet ej till vilken grupp eldstjärten hör hemma, men chansar på denna... Jag har tagit över en eldstjärt mm och det 300-litersakvarium de bodde i. Eldstjärten var elak mot de siamesiska algätarna framför allt, så jag flyttade över honom till ett annat kar, där jag mest har levandefödare (han verkade inte bry sig om mindre fiskar när han var i det stora akvariet, utan bara om fiskar som var lite, lite mindre än han själv). Men nu har han börjat jaga fiskarna i detta akvarium också. Finns det något man kan göra för att han ska bli snällare? Kanske kastrera honom *fniss*? Nä, skämt åsido, men han kanske är elak för att han vantrivs av någon anledning, så alla tips tas emot tacksamt!
Frågan är placerad i rätt kategori, det är absolut
inte någon haj...;)
Hur stor är eldstjärten? Enligt min erfarenhet kan de bli "grinigare" ju äldre de blir och de äter gärna småfisk. Tror inte direkt att man kan "göra den snäll" men det är i regel viktigt att den får ha ett eget revir som den kan dra sig tillbaka till (vilket den vaktar) då de har tendenser till att vara rastlösa. Är karet du flyttade den till mindre än den ursprungliga 300-litarn och den inte längre funkar med de fiskarna så är det nog inte mycket att göra åt.