elak & dominant marmorgurami

#1 - 24 maj 2005 16:10
Hej!

Jag har en marmorgurami som är en hane, som nu är själv för han jagade ihjäl sin marmorgurami"kompis" och två stycken mosaikgurami. Han verkar inte vara på och jagar andra fiskar, jag har iaf inte sett det. Han är ju störst i akvariet nu, med sina ynka 7 cm.
Jag skulle vilja skaffa två st marmorgurami honor åt honom, men är risken stor att han bara kommer vara elak mot dom också och jaga dom till döds? Eller kan det funka om honorna är större än han själv?
#2 - 24 maj 2005 17:05
Detta har hänt i mitt akvarium oxå, 2 honor strök med, en riktig hustruplågare var han. Samt 2 mosaiker blev oxå offer.

Risken är, enl min zoohandlare, att han är lika dum mot nya honor. Han rådde mej att inte skaffa fler. Så han får gå där ensam, verkar inte lida av det. Han var heller aldrig bra på att flirta och bygga skumbo. Det såg jag aldrig. Konstig prick, undras om det är ett vanligt beteende hos marmorgurami?
Svea
#3 - 29 maj 2005 12:39
Jag tog pappas ensamma Blåa gurami hona som han hade. Får se hur det går hon är mycket större och fetare *L*, fast hon gömmer sig mycket.
Han lägger sig på sidan när hon kommer nära honom, det borde väl vara att han visar någon respekt, eller?! Ser mycket roligt ut iaf.
#4 - 31 maj 2005 16:24
Kanske, jag har aldrig sett det betr marmorgurami. Däremot när jag hade dvärggurami så gjorde dom så. Nåt slags flirt kanske, att dom visar intresse för varandra. Det låter ju lovande för dina polare.
Svea
#5 - 31 maj 2005 16:57
Och eftersom marmor och blå gurami egentligen är samma art så finns en god chans att små ägg kan bli följden... :D
#6 - 1 juni 2005 10:51
Det hade varit lite fräckt med små guramibebisar. Men han verkar ju inte precis vara så duktig på skumbo *L* Fast jag fick slänga mina flytväxter på grund av algtillväxt kan bero på det, borde kanske köpa nya...
men det gör inget om dom skulle lyckas att få yngel??! samma art men ändå olika färgvarianter...
#7 - 2 juni 2005 12:00
Bild på hanen

Den lilla marmorgurami hanen.
#8 - 22 december 2005 13:56
[QUOTE=Ciccipicki]Hej!

Jag har en marmorgurami som är en hane, som nu är själv för han jagade ihjäl sin marmorgurami"kompis" och två stycken mosaikgurami. Han verkar inte vara på och jagar andra fiskar, jag har iaf inte sett det. Han är ju störst i akvariet nu, med sina ynka 7 cm.
Jag skulle vilja skaffa två st marmorgurami honor åt honom, men är risken stor att han bara kommer vara elak mot dom också och jaga dom till döds? Eller kan det funka om honorna är större än han själv?[/QUOTE]
Vore roligt att få veta hur stora akvarier ni har som har problem med dräpande guramihannar??
#9 - 22 december 2005 16:06
Mitt är på 110 liter, välplanterat. Hanen är nu i mitt andra kar. De 3 flickorna slåss sinsemellan! Inte roligt.
#10 - 22 december 2005 18:04
[QUOTE=Ciccipicki]Det hade varit lite fräckt med små guramibebisar. Men han verkar ju inte precis vara så duktig på skumbo *L* Fast jag fick slänga mina flytväxter på grund av algtillväxt kan bero på det, borde kanske köpa nya...
men det gör inget om dom skulle lyckas att få yngel??! samma art men ändå olika färgvarianter...[/QUOTE]
Vill du ha yngel så gäller nog följande:
Sänk nivån i karet till ca 15 -20 cm
Värmen på 27 -28 grader
Frysta svarta mygglarver ges
Flytväxter köpes in.Gaffelmossa har jag funkar bra på mosaikguramis.
Där har du grunden för att lyckas med ynlingar i karet.
Sedan tillkommer eftervården som är något annat.Den tar vi när du lyckas kläcka en kull. God Jul!!

Annons