elak & dominant ancistrushona

#1 - 3 november 2005 19:43
Sägs det inte att ancistrus är så himlans fredliga och snälla mot varandra?! Men jag har en super elak hona. Jag köpte henne som liten tillsammans med en annan ancistrus. Hon växte bäst och jagade tillslut ihjäl sin kompis. För 1 och ½ månad sedan köpte jag mig en gippiceps som var minst 1 cm större än henne (hon är max 1 dm). Jag såg hur hon var på gippicepsen och igår var den död.
Jag vill verkligen ha en gippiceps, ska jag testa med en ännu större och hoppas på att hon borde känna sig så liten som hon egentligen är, eller behöver jag göra mig av med henne först?
#2 - 5 november 2005 15:27
hur vet du att det är en hona? hannar brukar ju stöka runt lite men mina honor är ju värsta mespropparna i burken
#3 - 7 november 2005 19:33
Det är defenitivt en hona. För hanarna får ju alltid sina "horn"/taggar på huvudet eller vad man nu ska kalla dom för, när dom växt upp, det är ju när dom leker som hanarnas horn blir riktigt stora och sedan går dom ner igen. Min ancistrus är över ett år gammal så jag anser henne vara en vuxen individ och hon har ett väldigt kalt och tråkigt huvud. Hon har ju hela tiden vistats tillsammans med andra ancistrus...som hon tatt dör på. Jag får ju vänta och se hur länge min lilla 1,5cm kommer att få leva i "hennes" akvaríum.
#4 - 9 november 2005 12:19
hur stort är akvariet? är det ett litet akvarium är hela akvariet hennes revir, och då funkar det nog inte mer fler malar.
#5 - 9 november 2005 17:04
akvariet är på 220L, 1,15m brett, en stor grotta(3 vån) i ena hörnet och en stor rot i andra hörnet.
min fars är på 160L och där funkar det att både ha en hane o hona ancistrusar (som fått ungar) och en större gippiceps.
Är dom så olika dominanta och revirkänsliga??
#6 - 9 november 2005 18:06
Jag köpte en mal på 3 cm. Den har tyvärr dött.. :( Kan nog ha varit för lite mat i akvariet för den, inte så mycket synliga alger... Ska nog vara mer noga med att se om den åter av mal maten när jag skaffar en ny...
#7 - 12 november 2005 20:52
Jag kanske borde testa med att skaffa en vuxen ancistushane, så kanske hon blir kär och lugnar ner sig. Fast...det troligaste är väl att hon jagar ihjäl en hane också...
Kanske en rikigt stor gippiceps skulle funka. Hur lång gippiceps kan man rekomendera till ett 220l akvarium?

Annons