Elak Black Molly ??!

#1 - 25 augusti 2007 19:10
Hejsan!
Var på djuraffären igår och köpte lite fiskar.
Det blev en kampfisk, 5 black molly och 10 neontetror.

Sen tidigare har vi två slöjstjärtar och ett gäng malar av olika typer.
Akvariet har varit igång ca 1½ månad och man känner sig som en riktig nybörjare! Men tackvare internet har det ju gått strålande bra ändå.

Till saken då, killen i djuraffären sa att black molly var en jätte snäll fisk som verkligen fungerade med alla andra fiskar.
Men vi har fått en helt annan erfarenhet av dem. Sen igår har de dödat och ätit upp 3 av neontetrorna och nu är dom på ena slöjstjärten!

Är detta normalt eller?!
Jag fick en idé om att de fiskarna de gett sig på varit dåliga på något sätt. Neontetrorna kanske blev väldigt svaga eller något av flytten. Och slöjstjärten är nog rätt gammal då vi haft dem i en skål minst ett år innan vi skaffade akvariet. Och vi fick dem av någon som fått dem av någon osv.
Kan det vara så?

Jag känner mig bara som ett stort frågetecken just nu och vill inte att alla våra fiskar ska gå åt..

Är det någon som har någon idé om vad som händer eller vad vi ska göra?!
#2 - 25 augusti 2007 20:01
Jag har aldrig hört att black molly ger sig på andra fiskar, men de kan vara rätt på yngel och när det är dags att para sig brukar min hane av black molly jaga runt de andra. Kan tyvärr inte hjälpa dig men det borde någon annan kunna göra här;-) Hoppas att det löser sig snart!
#3 - 25 augusti 2007 20:29
Verra skrev:
Hejsan!

Var på djuraffären igår och köpte lite fiskar.

Det blev en kampfisk, 5 black molly och 10 neontetror.

Sen tidigare har vi två slöjstjärtar och ett gäng malar av olika typer.

Akvariet har varit igång ca 1½ månad och man känner sig som en riktig nybörjare! Men tackvare internet har det ju gått strålande bra ändå.

Till saken då, killen i djuraffären sa att black molly var en jätte snäll fisk som verkligen fungerade med alla andra fiskar.

Men vi har fått en helt annan erfarenhet av dem. Sen igår har de dödat och ätit upp 3 av neontetrorna och nu är dom på ena slöjstjärten!

Är detta normalt eller?!

Jag fick en idé om att de fiskarna de gett sig på varit dåliga på något sätt. Neontetrorna kanske blev väldigt svaga eller något av flytten. Och slöjstjärten är nog rätt gammal då vi haft dem i en skål minst ett år innan vi skaffade akvariet. Och vi fick dem av någon som fått dem av någon osv.

Kan det vara så?

Jag känner mig bara som ett stort frågetecken just nu och vill inte att alla våra fiskar ska gå åt..

Är det någon som har någon idé om vad som händer eller vad vi ska göra?!

De flesta fiskar kan få för sig att äta på sjuka/döende/döda fiskkompisar. Så är det bara. Det kanske också är ett sätt för den hanen att skaffa sig ett revir i ditt akvarium, hoppas det löser sig. Du kan ju också testa att mata aningen mer närmaste tiden så att hans aptit sjunker.:p;)
#4 - 29 augusti 2007 17:15
Just mollys är dock ganska så mobbande fiskar, de biter ofta på andra och speciellt på slöjstjärtar - ifall de växer upp tillsammans är det säkert ingen fara men vuxna individer brukar inte gå bra.

De gillar speciellt att "tugga" runt huvud och ögon som ni kanske har märkt? Så inga mollys med slöjisar, det är elakt mot slöjstjärten och jag kan så gott som garantera att den inte är sjuk - mollys är på dom i alla fall.
#5 - 29 augusti 2007 17:35
Mollys är kända fenbitare så man ska inte ha fiskar med långa fenor tillsammans med molly. Mollys tycker även om att äta yngel och andra fiskar bara dom är tillräckligt små. Speciellt om det är en svag fisk! Har du en sjuk fisk i mollykaret bör du nog flytta den till en egen burk eller en "yngelbur" för att den inte ska bli tuggad på av mollysarna.

Annons