Elaggregat

#1 - 2 september 2006 17:29
Jag undrar mest om det är fler än jag som funderar på att skaffa bensindrivet elaggregat inför vintern.
Det snackas ju om elransonering osv. Hade ju varit bra om strömmen går så är det bara att dra igång aggregatet och vips så har man ström.
Är det kanske någon som har köpt ett som kan rekommenderas
?
#2 - 2 september 2006 19:44
Dom låter. Åtminstone gjorde dom det för tio år sedan.

För att klara livsviktiga saker som vissa maskiner på sjukhus, frysar etc vid tillfälliga elavbrott eller för tillfällig elkrävande verksamhet där det inte finns ström (elfiske i mitt fall) så är det utmärkta apparater. Men för drift under många timmar så är åtminstone de jag har sett inte särskilt lämpliga. Förutom att dom låter, så kräver dom en viss tillsyn. Och förr eller senare tar bensinen slut.

Fast bor man avsides och blir plötsligt utan ström i två dygn mitt i vintern så blir nog fiskarna glada för ett elaggregat.

Vid elransonering så beror det ju på HUR elen ransoneras.
#3 - 2 september 2006 20:39
För kortare avbrott kan batteribank med inverter vara ide. Annars håller jag med föregående talare... de lyder under murphys lag med :)
#4 - 2 september 2006 22:13
ska nog inte ta några chanser i vinter. Vill ha det varmt och vill att fiskarna har det bra.
#5 - 3 september 2006 08:01
Skulle villa ha ett aggregat här å blixten slog ju ner i en kraftstation för ett tag sen och då vart det avbrott ganska länge.
#6 - 3 september 2006 08:43
Jula har några små elverk. Mycket smidiga och låg ljudniva.
#7 - 3 september 2006 09:03
då får man titta där. såg även att dom hade på harald nyborg, får nog köra dit i veckan och kolla också.
#8 - 3 september 2006 09:08
jepp,kan löna sig att kolla runt lite, ÖB har säkert något elverk också
#9 - 6 september 2006 21:14
Jag handlade (ca tio år sedan) på en firma som även sålde motorcyklar. Sedan fick jag direktadresserad reklam om motorcyklar - och jag som inte har körkort :-)
#10 - 8 september 2006 20:16
Vad menar du med det erik? :confused:
#11 - 8 september 2006 21:03
Ett litet bensindrivet elverk är nog inte ett så bra alternativ om du ska köra i många timmar i sträck för att hålla värmen i huset/akvariumet.
Det krävs nog ett större dieseldrivet verk gjort för kontinuerlig drift för det.

Varför inte skaffa en gasolkamin eller fotogenkamin istället och så kör du pumpen i akvariumet med 12v batteri och en liten omformare.

Den lösningen blir betydligt billigare och bättre och framförallt tystare, men ett litet elverk är ju i och för sig alldrig fel att äga i alla fall om man behöver lite mer kräm under kortare stunder.
#12 - 9 september 2006 00:00
tetra 1 skrev:
Vad menar du med det erik? :confused:

1. Att även motorcykelfirmor säljer elaggregat.
2. Att jag inte kunde begripa varför jag fick direktadresserad reklam för motorcyklar till jobbet innan jag insåg sammanhanget. En anekdot.
#13 - 9 september 2006 07:17
Ok då fattar ja;)
#14 - 9 september 2006 07:19
albjohn skrev:

Varför inte skaffa en gasolkamin eller fotogenkamin istället och så kör du pumpen i akvariumet med 12v batteri och en liten omformare

En fråga bara hur länge kan man köra ett akvarium på 12v batteri och omformare?
#15 - 9 september 2006 07:46
Du kan nog köra ganska många timmar eftersom en pump inte drar så mycket, däremot blir det jobbigare med belysningen och doppvärmare men fiskarna klarar sig utan ljus och värmen får man nog lösa på annat sätt, tex kan man ju lägga ett täcke över så håller sig värmen kvar ganska länge.

Jag kommer ej ihåg hur man räknar på effekten när man omvandlar till 230v men skulle batteriet ge upp kan man ju koppla det till bilen med startkablar och snabbt ladda upp det igen.

Förhoppningsvis ska väl inte strömmen vara borta i flera dagar men tydligen har det hänt hos vissa dock alldrig där jag bor (norrland) jag har då alldrig varit med om att den varit borta mer än max 2-3 timmar.
#16 - 16 september 2006 20:16
Det längsta avbrottet jag har varit med om varade i 2 dagar tur att man hade kamin då;)
#17 - 17 september 2006 00:12
Varför inte en cykel och en dynamo?
om det inte räcker så skulle man kunna serie koppla hela familjen.. :)
#18 - 17 september 2006 18:51
Ha ha ;)
#19 - 17 september 2006 18:51
Visste ni att en locktång drar mer ström än en dator eller en tv?

Annons