august1996 skrev:som rubriken lyder får jag elstötar när jag har armen i det lilakaret som står under det stora och råkar nudda alu botten eller ramen vad är det som kan ge dom stötarna pump belysning eller dopp värmare?
august1996 skrev:okej fast hur länge kan två små sebraciklider klara sig i ett 60 liters utan värmare?
Zenthar skrev:Han jordar sig genom alu ramen så troligen är det doppvärmaren som spänningsätter vattnet och leds genom kroppen och ner i jord (ramen).
Du har inte dragit en jordas förlängningskabel från ett annat jordat rum in till ett ojordat rum väl?
VisualDarkness skrev:Vissa kan ju till och med ha jordat och ojordat i samma rum så testa att använda samma eluttag om du inte gör det. Ibland kan även det vara en viss förskjutning mellan de olika uttagen och därför bildas en potential, fråga bara musiker. ;)
Zenthar skrev:Jo men det är enligt lag inte tillåtet att blanda jordat och ojordat i samma rum så den som har det ska kontakta sin elektriker snarast för försäkringsbolagen tycker inte om sånt ifall olyckan är framme.
VisualDarkness skrev:Det är olagligt, extremt korkat och inte minst livsfarligt men det existerar likväl. :mad:
Zenthar skrev:Jo tyvärr alldeles för många hobbyelektriker som har dragit el i hushåll :(
Fuzzop skrev:jodå det märke jag ganska fort när jag flyttade in i mitt hus att det finns riktiga idioter, i garaget hade dom kopplat in en extra fas istället för jord i ett vanlig 230v uttag [:-84]
Zenthar skrev:Snällt med 400 V på vägguttagen... :/
Fuzzop skrev:inte riktigt, började ryka om kontakten till ena bilens motorvärmare innan jag upptäckte felet.
Hittade sen en adapterkabel liggandes i förrådet, med 230v kontakt i ena stumpen och 400v kraftuttag i andra..
Sen att dra in 400v i tvättstugan utan jordledning över 20A säkringar kändes inte heller helt säkert så nu har jag försökt gå igenom hela husets elledningar och sett över proppskåpet så det stämmer lite bättre med vad det borde vara :)