El-rör på powerhead-insuget eller inte ?

#1 - 24 september 2005 22:17
bygger filtermattefilter innanför bakgrunden....

ska jag sätta på ett sånt elrör på powerheadets insug o borra en massa småhål i det o låta det gå ner bland filtermattekuberna ....? eller ska jag bara köra pumpen som den är ? fördelar/nackdelar ? och hur långt ska röret isf vara...?

/// Tobbe
#2 - 25 september 2005 15:24
ingen....?

har ni eller har ni inte satt på ett borrat förlängningsrör på insuget....?

mvh T
#3 - 25 september 2005 15:45
Jag kör utan. Har mitt bakom en Woodrock (btn) - bakgrund. Det ligger så långt ner som möjligt (enligt tips från btns hemsida) för att undvika att det går torrt. Jag har bara haft igång det någon vecka och kan ju inte jämföra med förlängningsrör eftersom jag aldrig haft det men jag tycker att det fungerar bra. Har dock lite brummande eftersom pumpen tycks vibrera i btn-bakgrunden. Gissar att det går att fixa till genom att stoppa lite filtervadd mellan pumpen och bakgrunden kanske.
#4 - 25 september 2005 16:53
ok, jag har lite annan uppbyggnad på mitt. enbart en bakgrundsbit på ca 60 * 70 cm, fylld med ca 12 liter kuber o bollar. så jag "måste" ha mina 2 insug längst ner o utblåset ganska högt upp då.....var därför jag e lite orolig att det ska bli FÖR mkt drag/sug bakom bakgrunden........ett rör fördelar väl sugtrycket lite liksom....

Annons