El- och ställningsfråga.

#1 - 4 mars 2015 20:18
Hej. :)

Jag har tänkt skaffa lite akvarium igen, men har en liten elektrisk fundering. Jag bor i en lägenhet med ojordade eluttag, behöver jag vara rädd? Om jag sätter i en jordad sladdelare, är problemet löst då?

Sen så är ju räkor och snäckor min stora kärlek men eftersom många arter korsar sig så måste jag ju ha några stycken akvarium. Jag hade tyckt det vore jättebra att sätta upp en ställning längst en vägg för om sanningen ska fram så är den största delen av lägenhetens golvyta ockuperad av katternas klösmöbler, men problemet är att ställningar verkar vara ganska omöjliga att få tag på som privatperson. Hur gör ni andra? Jag har hittat artiklar om hur man bygger sin egen ställning men jag kan knappt vika ihop en flyttkartong så jag vill inte ge mig in på något sådant. Såg i ett inlägg här för flera år sedan om någon som hade köpt en fin liten ställning, så det verkar inte vara helt omöjligt. Hur gör man?
#2 - 5 mars 2015 05:40
Om eltillbehören är dubbelisolerade, vilket de flesta är, så spelar det ingen roll om de ansluts till jordade eller ojordade uttag. De ska vara märkta med en dubbel fyrkantssymbol om så är fallet.
#3 - 5 mars 2015 06:49
maria_ skrev:
Hej. :)

Jag har tänkt skaffa lite akvarium igen, men har en liten elektrisk fundering. Jag bor i en lägenhet med ojordade eluttag, behöver jag vara rädd? Om jag sätter i en jordad sladdelare, är problemet löst då?

Sen så är ju räkor och snäckor min stora kärlek men eftersom många arter korsar sig så måste jag ju ha några stycken akvarium. Jag hade tyckt det vore jättebra att sätta upp en ställning längst en vägg för om sanningen ska fram så är den största delen av lägenhetens golvyta ockuperad av katternas klösmöbler, men problemet är att ställningar verkar vara ganska omöjliga att få tag på som privatperson. Hur gör ni andra? Jag har hittat artiklar om hur man bygger sin egen ställning men jag kan knappt vika ihop en flyttkartong så jag vill inte ge mig in på något sådant. Såg i ett inlägg här för flera år sedan om någon som hade köpt en fin liten ställning, så det verkar inte vara helt omöjligt. Hur gör man?

I elfrågan så är det så att har du bara ojordade uttag så spelar det ingen roll om du sätter i en jordad eller ojordad sladdelare. Jag är helt orädd för att köra ojordat.
Men du är alltså ute efter att köpa en ställning? Hur stora akvarium ska du ha?
#4 - 5 mars 2015 08:45
Jag har egentligen inte tänkt ha så stora akvarium, en del räkor gillar ju surt vatten så där är det bara dumt att ha snäckor och därmed behövs det kanske inte mer än 20 l till dem. Till de andra runt 60 kanske.

Hittar inte några fyrkanter på mina sladdelare, det står bara att de är jordade.
#5 - 5 mars 2015 09:15
Okej men du vill alltså köpa en komplett färdig ställning om jag fattat det rätt?

Men om vägguttaget i lägenheten är ojordat så spelar det ingen roll vad du gör. Det blir alltid ojordat då!
#6 - 5 mars 2015 09:17
Det verkar omöjligt att få tag på en ställning, hittar ingenstans som säljer det. Jag har funderat på hyllor men är rädd att det inte håller. Skulle vara tråkigt om allt rasade. Några idéer om det?
#7 - 5 mars 2015 09:25
Om du kollar www.flexipet.se så kan dom säkert hjälpa dig med en ställning.
Sen hyllor ja, jodå det kan absolut funka om man får tag på en hylla som håller för vikten. Blir ju i ditt fall inga jättevikter heller...
#8 - 5 mars 2015 10:05
Sätter du en jordad sladd i ett ojordat uttag så blir det inget säkrare för det, ska man vara petig är det väl inte ens tillåtet. Sätter man en apparat som inte har jordad stickpropp (alltså inte en sån där större med metallbleck på sidorna) i ett jordat uttag så blir inte det ett dugg säkrare än i ett ojordat uttag. Så långt jag sett är det så gott som inga akvariepryttlar som är jordade och då spelar det ingen roll vilket man sätter dem i jordat uttag eller inte heller.

Det som däremot är viktigt är jordfelsbrytare. Den skyddar mot mycket mer elände än en jordning, inte allt men det mesta. Bor man i lägenhet som är renoverad i modern tid så brukar det finnas en jordfelsbrytare i elcentralen. Om inte så får man sätta en till akvarierna.

Ställning, man kan ha tur och hitta från zooaffär under nedläggning, kolla blocket, blir billigast men passar ju inte säkert i mått. Annars så kan man gå till en någorlunda hjälpsam zooaffär så kan de plocka hem grejor från Imazo. Berättar man hur man vill ha det så kan de ta hem färdigsågade rör och de knutar man behöver. Lite pyssel är det att få ihop det, man behöver en mjuk klubba och bånkar ihop det. Egentligen inte särskilt mycket svårare än att bygga med Lego dock, bara man ser till att börja rätt och vara noggrann så fixar man det. Naturligtvis så kan man också beställa färdigt på plats med belysning och akvarier och automatiskt vattenbyte och vad man nu vill ha. Fast då blir det liksom ett annat pris. Bättre tror jag att beställa en byggsats. Vill inte affären du går till fixa detta så gå till en annan, det här ska de kunna lösa.
#9 - 5 mars 2015 10:52
Jag får nog ringa en elektriker då, för jag har bara ett jättegammalt proppskåp. Men skulle det inte vara bra att ha jordade sladdelare i ojordat uttag?

Jag har också hört att man kan få tag på ställningar via blocket, men jag loggar in på blocket det första och sista jag gör varje dag och ännu har inget dykt upp. Jag får nog höra i en djuraffär i så fall om de kan hjälpa mig.

Helene&Andreas, har du/ni själva beställt från den sidan? Jag är lite misstänksam mot att betala in stora summor till företag på internet i förskott..
#10 - 5 mars 2015 11:22
maria_ skrev:
Jag får nog ringa en elektriker då, för jag har bara ett jättegammalt proppskåp. Men skulle det inte vara bra att ha jordade sladdelare i ojordat uttag?

Jag har också hört att man kan få tag på ställningar via blocket, men jag loggar in på blocket det första och sista jag gör varje dag och ännu har inget dykt upp. Jag får nog höra i en djuraffär i så fall om de kan hjälpa mig.

Helene&Andreas, har du/ni själva beställt från den sidan? Jag är lite misstänksam mot att betala in stora summor till företag på internet i förskott..

Det hjälper inte mot något att köra jordad sladdelare i ojordat uttag. Är uttaget ojordat så fyller det ingen funktion.
Nej vi har inte beställt därifrån men vet om folk som gjort och varit mycket nöjda! Kan vara värt att ringa och höra med dom. Ställningar på blocket finns ju lite allt som oftast...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 5 mars 2015 11:24
En jordfelsbrytare kan man köpa lätt och billigt (100-150 kr) på många varuhus (t.ex. Clas OHlsson, JULa, Biltema, Kjell & Co. etc. etc.)
#12 - 5 mars 2015 11:58
Om du sätter dit en jordledare o ett ojordad armatur, uttag, eller annan utrustning har du brutit CE märkningen och detta ger dej grova böter/fängelsestraff och absolut ingen ersättning vid skada. Är elektriker och detta gäller även för oss.
Det jag skulle göra är att köpa ett "uttag" med inbyggd jordfelsbrytare där jordfelsbrytaren själv särar på PEN ledaren till PE och N och på så vis har du den säkerhet du behöver. Se till att köpa personskyddad 0.03A och inte brandskyddad 0.3A för då stryker fiskarna med om du skulle få ner något ledande dit. Men till dem som har jordade uttag men ingen jordfelsbrytare kan jag säga att det finns lika med noll skydd där. EFtersom det enda som skyddar är 10A säkringen i centralen så det kan både döda fiskarna och dej själv om man har armen nere i karet. Men är du nu utrustad med jordade uttag och jordfelsbrytare så sitter du ändå inte säker. Det finns ju armaturer som bara har två ledare fram och då har du ändå inte med jorden. Det du får göra då är att köpa nytt. Helst med metallhölje, då det måste jordas och du är säker.
#13 - 5 mars 2015 12:01
Ska kanske tillägas att jag själv har en gammal armatur utan jord ;) Som dom säger, skomakarns barn har de sletnaste skorna=)
#14 - 5 mars 2015 13:07
reddule skrev:
Ska kanske tillägas att jag själv har en gammal armatur utan jord ;) Som dom säger, skomakarns barn har de sletnaste skorna=)

Hahaha! Så är det nog ja!
#15 - 5 mars 2015 13:49
En jordfelsbrytare kan man köpa lätt och billigt (100-150 kr) på många varuhus (t.ex. Clas OHlsson, JULa, Biltema, Kjell & Co. etc. etc.)

Om vägguttaget vid akvariet är ojordat så hjälper väl inte en jordfelsbrytare ändå.
#16 - 5 mars 2015 14:11
Live2Ride skrev:
Om vägguttaget vid akvariet är ojordat så hjälper väl inte en jordfelsbrytare ändå.

Varför skulle det inte göra det? En jordfelsbrytare tittar på strömskillnaden mellan fasen och neutralledaren. Är läckströmmen/skillnaden större än det förinställda värdet så bryter den efter den förinställda tiden. Naturligtvis är det bättre om läckströmmen uppstår i jordslingan än genom stackaren som tar i det spänningssatta höljet, men fortfarande ett bättre alternativ än att det inte bryter alls.
#17 - 5 mars 2015 14:54
BrigTSD skrev:
Varför skulle det inte göra det? En jordfelsbrytare tittar på strömskillnaden mellan fasen och neutralledaren. Är läckströmmen/skillnaden större än det förinställda värdet så bryter den efter den förinställda tiden. Naturligtvis är det bättre om läckströmmen uppstår i jordslingan än genom stackaren som tar i det spänningssatta höljet, men fortfarande ett bättre alternativ än att det inte bryter alls.

I rest My case :-). Då vet jag även att jag är lite skyddad i mitt hem också haha.
#18 - 5 mars 2015 16:28
Jordfelsbrytare mäter läckström till jord inte neutral. Så svaret är nej. Men i ett "ojordat" system ligger nollan och jord ihop. Kolla proppskåpet. PEN alltså PE= protectiv earth. N= neutral. Men finns sådana jordfelsbrytare du stoppar rakt i ett uttag som separerar PEN till PE och N. Sen slår den ut så fort du får över 0.03 ampere. Oavsett om läckströmen kommer från fas eller nolla.
#19 - 5 mars 2015 16:31
Kolla jula.se och sök artikel nummer. 402327 kostar 100:-
#21 - 5 mars 2015 16:34
90:- på biltema.
#22 - 5 mars 2015 16:35
reddule skrev:
Om du sätter dit en jordledare o ett ojordad armatur, uttag, eller annan utrustning har du brutit CE märkningen och detta ger dej grova böter/fängelsestraff och absolut ingen ersättning vid skada. Är elektriker och detta gäller även för oss.

Det jag skulle göra är att köpa ett "uttag" med inbyggd jordfelsbrytare där jordfelsbrytaren själv särar på PEN ledaren till PE och N och på så vis har du den säkerhet du behöver. Se till att köpa personskyddad 0.03A och inte brandskyddad 0.3A för då stryker fiskarna med om du skulle få ner något ledande dit. Men till dem som har jordade uttag men ingen jordfelsbrytare kan jag säga att det finns lika med noll skydd där. EFtersom det enda som skyddar är 10A säkringen i centralen så det kan både döda fiskarna och dej själv om man har armen nere i karet. Men är du nu utrustad med jordade uttag och jordfelsbrytare så sitter du ändå inte säker. Det finns ju armaturer som bara har två ledare fram och då har du ändå inte med jorden. Det du får göra då är att köpa nytt. Helst med metallhölje, då det måste jordas och du är säker.

Berörda myndigheter lyckas knappt få de företag som levererar livsfarligt skit fällda för nåt så att den som privat mixtrar lite som inte håller sig inom CE märket skulle få böter och fängelse det är enbart skrämskott, om man nu ens lyckas hitta nån regel som det bryter mot kommer ingen åklagare att ids göra nåt åt det. Lite känsligare är det om man säljer. Och än värre om man klantar till det och nån pillar och får en allvarlig stöt eller om man råkar få till nåt som bränner ner huset. Då har man problem, händer inget så lär man inte råka ut för nåt.

Det där med jordfelsbrytare i uttagen, visst, det är en möjlighet. Med det bör installeras av elektriker och tar man dit en sån kan det vara mer prisvärt att sätta en jordfelsbrytare i centralen och så är allt skyddat utan att pilla med vart uttag för sig. Många jordfelsbrytare i vägguttag delar också ett problem med så långt jag kan se alla för att plugga in direkt i uttaget (de Kjell skriver om), de har nollspänningsutlösare. Det innebär att blir det ett kort strömavbrott så startar det inte om förrän man trycker på en knapp. Kan vara tråkigt onödigt ibland med akvarier att allt elektriskt står bara för att strömmen blinkat till. De man sätter i central fungerar inte så. Man kan sätta en sån av den typen efter ett vanligt uttag också men då blir det lite snickeri.

Varför man skulle köpa nytt om det inte är jordat förstår jag inte, dessutom är det tveksamt om man hittar några jordade akvariepryttlar numera. På många av dem finns det inte ens nåt att jorda och det är de som är mest riskabla, de som är nere i vattnet som värmare och pumpar. Allt som en jordning kan skydda mot blir man också skyddad mot av en jordfelsbrytare. Plus många andra fel som jordning inte kan göra nåt åt. De här grejorna som används till akvarium är redan välisolerade så det ska egentligen vara nog skydd. Sätter man jordfelsbrytare dessutom så är man garderad även om t ex en sladd blir avskavd i akvariet. Att dessutom jorda, det känns klart onödigt, det är inte så många fel i akvariesammanhang som jordningen hjälper mot och att ha tre skydd i stället för två varav det tredje inte ger mycket känns som överkurs.
#23 - 5 mars 2015 16:52
reddule skrev:
Jordfelsbrytare mäter läckström till jord inte neutral. Så svaret är nej. Men i ett "ojordat" system ligger nollan och jord ihop. Kolla proppskåpet. PEN alltså PE= protectiv earth. N= neutral. Men finns sådana jordfelsbrytare du stoppar rakt i ett uttag som separerar PEN till PE och N. Sen slår den ut så fort du får över 0.03 ampere. Oavsett om läckströmen kommer från fas eller nolla.

Skulle du vara elektriker blir det nog till baka till skolbänken ett tag. Jordfelsbrytare mäter absolut inte nånting till jord. Det borde om inte annat framgå av namnet, jord-fels-brytare - vad är poängen med nåt som ska bryta vid jordfel om det kräver jord? Tror man inte på detta ändå så kan man dissekera en vanlig plug in, jordkabeln går bara förbi elektroniken och har inget med den att göra, jordfelsbrytaren ändrar ingenting. De jordfelsbrytare som sitter i central ansluter man inte jord till, bara fas och nolla, de mäter alltså inte heller nåt till jord.

Det jordfelsbrytaren gör är att den mäter strömmen i fasen och sen jämför den med strömmen i nollan. Är inte de lika har skillnaden tagit vägen nånstans där man inte vill ha den. T ex i armen på en akvarist som rotar i ett akvarium där sladden till pumpen är trasig. Det reagerar jordfelsbrytaren på direkt och stänger av innan det blir farligt och det oavsett om den sitter i jordat uttag eller inte. Jordning kan inte hantera ett sånt fel.

Clas i sjön, Feltema, Jula, Kjelle osv, spelar ingen roll, jag vill inte ha deras plugin jordfelsbrytare för de har nollspänningsutlösare allihop. För stor risk för onödiga problem som jag ser det när man bor där det händer att strömmen blinkar till. Jag använder en del gamla utan det problemet och för nya behov bygger jag en lösning med en som är avsedd att monteras i central.
#24 - 5 mars 2015 17:12
Självklart är jordfelsbrytare det självklart bästa valet. Förlåt mig. Jag tänkte lite fel nu. Skit samma får skylla på att jag varit pappaledig i 3 månader o inte fått grotta i någon central på länge;) men oavsett så får du ju egentligen inte ansluta egen jordledare. Och om du nu inte har jordfelsbrytare med separat neutral ledare så kan det ju direkt vara farligt att ansluta en ledare från den "jorden" PEN ledaren till ett metallhölje på en armatur då du alltid har spänning/ström på återledaren.
#25 - 5 mars 2015 17:20
Sen så är det faktiskt så att du ansluter inte neutral till jordfelsbrytare. Utan du ansluter PEN till jordfelsbrytaren och skapar en egen neutralledare. Det var där jag tänkte fel förut.
Så du får ju samma ampere som går igenom jordfelsbrytaren i fasledarna tillbaka i neutral ledaren. Och skiljer det sig slår det ut. Men inte ansluter du en neutral till jordfelsbrytaren iallafall. Om du har 5 ledarsystem som är ovanligt så ansluter du bara jordledare och får en ny neutralledare "nolla" som tillhör den jordfelsbrytaren. Skulle du ha en undercentral så kan du inte koppla in nollan från 1:a centralen i den 2:a centralen. Då kommer du aldrig få nån lampa att lysa.
#26 - 5 mars 2015 17:25
Har varit elektriker i 7 år men ändå kan man tänka fel.
#27 - 5 mars 2015 17:49
Hur många kar ska du ha? För bara några stycken i storlek 20-60l kan du ju ställa dom på nästan vad som helst, köp en begagnad tjock-tvbänk, pinnsoffa eller en bardisk? Möjligheterna är oändliga :D
#28 - 5 mars 2015 17:56
addo skrev:
Hur många kar ska du ha? För bara några stycken i storlek 20-60l kan du ju ställa dom på nästan vad som helst, köp en begagnad tjock-tvbänk, pinnsoffa eller en bardisk? Möjligheterna är oändliga :D

Skaffa jordfelsbrytare o ställ ett PÅ tv:n;) HAHA.
För att svara på inläggets egentliga fråga så är elen inget du behöver oroa dej för.

Bänk grejen har jag en idé om=)
Skaffa en bänkskiva och ställ den på ett par lekastensblock=) väldigt fint med ekskiva och lekastensblock.
#29 - 6 mars 2015 08:06
Bygert skrev:
Skulle du vara elektriker blir det nog till baka till skolbänken ett tag. Jordfelsbrytare mäter absolut inte nånting till jord. Det borde om inte annat framgå av namnet, jord-fels-brytare - vad är poängen med nåt som ska bryta vid jordfel om det kräver jord? Tror man inte på detta ändå så kan man dissekera en vanlig plug in, jordkabeln går bara förbi elektroniken och har inget med den att göra, jordfelsbrytaren ändrar ingenting. De jordfelsbrytare som sitter i central ansluter man inte jord till, bara fas och nolla, de mäter alltså inte heller nåt till jord.

Det jordfelsbrytaren gör är att den mäter strömmen i fasen och sen jämför den med strömmen i nollan. Är inte de lika har skillnaden tagit vägen nånstans där man inte vill ha den. T ex i armen på en akvarist som rotar i ett akvarium där sladden till pumpen är trasig. Det reagerar jordfelsbrytaren på direkt och stänger av innan det blir farligt och det oavsett om den sitter i jordat uttag eller inte. Jordning kan inte hantera ett sånt fel.

Tack, då slapp jag förtydliga. :-)
#30 - 6 mars 2015 12:12
Ja det var ju himla bra BrigTSD.
Skrev att jag tänkte fel och förväxla nollan med jord.
#31 - 6 mars 2015 12:18
Konstigt då att det anses säkrare med jordade uttag. Har ni hört om potensial utjämning? Finns flera olika faktorer varför metallhöljen ska vara jordade men men.
#32 - 6 mars 2015 12:26
Anledningen att jag tänkte fel var att jag tänkte på hur man gör med nollpunkts utlösning och jordfel i reläskydd på högspännings anläggningar så jag förväxlade detta.
#33 - 6 mars 2015 13:16
reddule skrev:
Konstigt då att det anses säkrare med jordade uttag. Har ni hört om potensial utjämning? Finns flera olika faktorer varför metallhöljen ska vara jordade men men.

Nu är ju de flesta akvariemojänger inte som köks- och tvättredskap där i princip allt har ett metallhölje.
Akvariemojängerna har icke ledande plasthöljen och då finns det inget hölje att jorda...
#34 - 6 mars 2015 13:19
Ja ja ja... Det är lugnt, drop it. :-)

Jag tror inte att tråden berikas av någon polemik i elteknisk terminologi. Det jag när en stilla förhoppning om är att alla berörda kan enas om att en jordfelsbrytare fungerar som det är tänkt även om anslutna elapparater saknar skyddsjord. Det är högst angeläget i akvariesammanhang då de flesta eltillbehör till akvariet skyddas med dubbelisolering och därmed saknar skyddsjord.

Cheers!
#35 - 6 mars 2015 13:21
reddule skrev:
Ja det var ju himla bra BrigTSD.

Skrev att jag tänkte fel och förväxla nollan med jord.

reddule skrev:

reddule skrev:
Anledningen att jag tänkte fel var att jag tänkte på hur man gör med nollpunkts utlösning och jordfel i reläskydd på högspännings anläggningar så jag förväxlade detta.

Ja ja ja... Det är lugnt, drop it. :-)

Jag tror inte att tråden berikas av någon polemik i elteknisk terminologi. Det jag när en stilla förhoppning om är att alla berörda kan enas om att en jordfelsbrytare fungerar som det är tänkt även om anslutna elapparater saknar skyddsjord. Det är högst angeläget i akvariesammanhang då de flesta eltillbehör till akvariet skyddas med dubbelisolering och därmed saknar skyddsjord.

Cheers!
#36 - 6 mars 2015 13:21
Trevlig helg
#37 - 7 mars 2015 19:20
Jag tycker det är väldigt underligt att i princip alla stickproppsjordfelsbrytare har nollspänningsbrytare. Jag har sökt runt ett bra tag och det slutade med att jag inte hittade någon varken i konsumentledet eller i fackhandeln.
Det kan ju inte bara vara vi inom akvaristiken som har behov av att prylarna återstartar efter ett strömavbrott (på gott och ont, hade ju varit kul om man kunde ställa tiden för nollspänningsbrytaren)..
#38 - 8 mars 2015 17:42
Jag ville ha ställning eftersom man då kan ha flera akvarium på höjden, skaffar jag en bänk får jag kanske plats med tre, med ställning nio. :) Jag har FÖRHOPPNINGSVIS hittat någon jag kan köpa av, men han skrev att han först och främst prioriterade storkunder och han hade för många ställningar för mitt lilla sovrum.

Angående elfrågan, för mig så låter mycket av det som ni skriver som ren latin, men jag tror jag har förstått att det bästa jag kan göra är att skaffa en ny elcentral med jordfelsbrytare? Och menar ni att det är dåligt att ha en jordad sladdelare till ett ojordat uttag? Är det farligt? För egentligen är jag inte säker på att mina uttag är ojordade, vicevärden hade inget definitivt svar på det men högst sannolikt är det nog att de inte är jordade. Varför sitter det i så fall inte stora varningsskyltar vid eluttagen? Nu är jag rädd. :(
#39 - 8 mars 2015 20:53
maria_ skrev:

Angående elfrågan, för mig så låter mycket av det som ni skriver som ren latin, men jag tror jag har förstått att det bästa jag kan göra är att skaffa en ny elcentral med jordfelsbrytare? Och menar ni att det är dåligt att ha en jordad sladdelare till ett ojordat uttag? Är det farligt? För egentligen är jag inte säker på att mina uttag är ojordade, vicevärden hade inget definitivt svar på det men högst sannolikt är det nog att de inte är jordade. Varför sitter det i så fall inte stora varningsskyltar vid eluttagen? Nu är jag rädd. :(

Lite problem här med råden är jag rädd.

1. Det är inte särskilt farligt med ojordade uttag, det finns säkert någon miljon bostäder i Sverige som ser ut som din. Det är ett ganska sent påfund att alla uttag ska vara jordade.

2. Om du bor i hyresrätt är det inget för dig att byta elcentral, dvs jordfelsbrytare i centralen, det är en fråga för hyresvärden. Jordfelsbrytare i uttaget fungerar utmärkt så kör på det.

3. I princip alla elprylar för akvarium är dubbelisolerade, dvs det finns ingen jordledning så det spelar ingen roll om uttaget är jordat eller ej. Jordfelsbrytaren kommer att fungera. Samma gäller för grendosan, om du överhuvud taget kan använda den i uttaget, det är inte säkert, blir resultatet att den är lika med en ojordad dosa. Det är inte mera farligt än vilken ojordad dosa som helst. Det enda problemet jag kan se är om du lyckas få vatten att rinna ner längs sladden och in i dosan, då kan det bli ett överslag och eventuellt en överhettad grendosa. Om du måste använda grendosa, placera den så att sladden inte leder in vatten i dosan. I det sista fallet hade en jordledning gjort nytta, det hade gått ström via jordledningen och jordfelsbrytaren slår ifrån.

Tobbe
#40 - 8 mars 2015 20:58
KristianE skrev:
Jag tycker det är väldigt underligt att i princip alla stickproppsjordfelsbrytare har nollspänningsbrytare. Jag har sökt runt ett bra tag och det slutade med att jag inte hittade någon varken i konsumentledet eller i fackhandeln.

Det kan ju inte bara vara vi inom akvaristiken som har behov av att prylarna återstartar efter ett strömavbrott (på gott och ont, hade ju varit kul om man kunde ställa tiden för nollspänningsbrytaren)..

Jag tror att man inte vill ta risken att sälja fel brytare. En brytare med automatisk återstart kan vara mycket farlig om man använder den till elverktyg. Tänk vad som kan hända om en cirkelsåg startar av sig själv.

Tobbe
#41 - 9 mars 2015 12:28
Jag bor i en bostadsrätt så allt blir mitt eget fel. :) Men tack för svaren i alla fall. :)
#42 - 9 mars 2015 15:13
maria_ skrev:
Jag bor i en bostadsrätt så allt blir mitt eget fel. :) Men tack för svaren i alla fall. :)

Tror inte att du behöver vara speciellt orolig ändå! ;)
#43 - 9 mars 2015 19:28
maria_ skrev:

Om du har blivit rädd så var det inte bra, det är onödigt. Man ska ha respekt för el och i synnerhet för kombinationen el och vatten men det är inget man ska ligga vaken för. Som Tobbe skriver så ska det normalt vara nog med det skydd som prylarna har i sig. Sen är det absolut inte fel att skydda sig lite till.

Jordat grenuttag i ojordat uttag är inte ett dugg säkrare än ett ojordat grenuttag. Egentligen inte farligare heller på annat sätt än att man kan tro att det är jordat och bli invaggad i nån sorts falsk säkerhet. Annars så spelar det egentligen ingen roll och farligt är det inte. För att veta om det är jordat eller inte jordat i vägguttaget så tar du en titt i det. Du har ju alltid två hål som stickkontaktens stift ska in i men det du ska titta på är i ytterkanten på det större runda hålet som du duttar i stickkontakten i. Är det ojordat så är det runt och slätt utan några attiraljer alls. Är det jordat så finns det två metallbleck och lite plastmojänger som passar för hur en jordad kontakt ser ut men hindrar att man stoppar i ojordade kontakter av vissa sorter.

Vilket det är jordat eller inte är inte så spännande (no pun intended) när det gäller akvarier, det som är viktigt är att man har hela fräscha grejor i burken och så jordfelsbrytare om man vill vara riktigt garderad. Bäst är en i centralen och bor man i bostadsrätt får man nog pröjsa själv vilket kommer att kosta en del. Enklast är en plug in, det är bara att gå och köpa en för måttliga pengar på biltema eller nåt, inget konstigt bara stoppa in i uttaget och så har man ett bra skydd. Fast man få då den där nackdelen med att blir det ett kort strömavbrott så startar det inte själv sen. Bor man i stan och sällan har avbrott så kanske inte det är så stort problem. Ute på landet är kan det vara så stort problem så man hittar på nåt annat.

Annons