Har funderingar på att skaffa en El-mal undrar om det finns någon som har erfarenhet av dom eller har någon
Glad för alla svar :)
MalMannen skrev:220w är det då inte.. 250v står det, men det är strömen som är farlig!
erikthur skrev:testat?
Amaro skrev:Får man endast stöten då en elmal skjuter ut sin laddning vid beröring av den eller räcker det med att ha fingret i vattnet?
jorgner skrev:el ål? 220w samma som i eluttagen :P du vill inte nudda den tro mej.
Micke_A skrev:Och inte elektrisk ål, utan elektrisk mal :) Nej, el-ålen (som väl egentligen inte är en ål, utan tillhör knivfiskarna, om jag minns rätt) är ingen bra akvariefisk, både tack vare strömstyrkan, och storleken.
Kjell Fohrman skrev:Den finns ju med bland artbeskrivningarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=542
Den är väl egentligen inte alls så lämplig i vanliga akvarier och är väl inte helt ofarlig heller. Stötarna känns rejält.
A C-son skrev:Men "el-ålen" tillör väl familjen Electrophoridae? (Just elektriska ålar)
"Knivfisken" du tänker på är väl möjligtvis en darrål, fam Gymnotidae?
Är inte helt säker på detta så rätta mig gärna om jag har fel...:)
A C-son skrev:Men "el-ålen" tillör väl familjen Electrophoridae? (Just elektriska ålar)
"Knivfisken" du tänker på är väl möjligtvis en darrål, fam Gymnotidae?
Är inte helt säker på detta så rätta mig gärna om jag har fel...:)
Daniel Blom skrev:Vad jag förstår räknas familjen Electrophoridae (med enda art, Electrophorus electricus) nu till Gymnotidae, en av de fem familjerna med sydamerikanska knivfiskar.