El-Mal

#1 - 24 april 2008 20:19
Har funderingar på att skaffa en El-mal undrar om det finns någon som har erfarenhet av dom eller har någon
Glad för alla svar :)
#2 - 24 april 2008 20:32
el ål? 220w samma som i eluttagen :P du vill inte nudda den tro mej.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 24 april 2008 20:34
Den finns ju med bland artbeskrivningarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=542
Den är väl egentligen inte alls så lämplig i vanliga akvarier och är väl inte helt ofarlig heller. Stötarna känns rejält.
#4 - 24 april 2008 23:51
Nog för att jag älskar lite ovanligare fiskar, men i ärlighetens namn skulle jag aldrig våga ha ett sådant djur. :P
#5 - 25 april 2008 13:03
jorgner skrev:

220w är det då inte.. 250v står det, men det är strömen som är farlig!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 april 2008 13:05
MalMannen skrev:
220w är det då inte.. 250v står det, men det är strömen som är farlig!

Det känns ungefär lika mycket som när man får en "kyss" av en elkabel.
#7 - 25 april 2008 14:01
testat?
#8 - 25 april 2008 14:05
det kanske inte är spänningen som Dödar.. men ont gör den ändå... 250 volt GÖR ont även om det är låg ampere
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 25 april 2008 14:13
erikthur skrev:
testat?

Ja
#10 - 25 april 2008 14:41
Har en bekant som oxå testade och det räckte med en gång
#11 - 25 april 2008 16:46
Får man endast stöten då en elmal skjuter ut sin laddning vid beröring av den eller räcker det med att ha fingret i vattnet?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 25 april 2008 16:49
Amaro skrev:
Får man endast stöten då en elmal skjuter ut sin laddning vid beröring av den eller räcker det med att ha fingret i vattnet?

Man får en stöt i ett mindre område runt om fisken också - men mest känns det förstås när man tar i den.
#13 - 25 april 2008 17:08
Kan man inte koppla den till ljuset o pumpen så blir akvariet självgående?
#14 - 25 april 2008 17:13
jorgner skrev:

Och inte elektrisk ål, utan elektrisk mal :) Nej, el-ålen (som väl egentligen inte är en ål, utan tillhör knivfiskarna, om jag minns rätt) är ingen bra akvariefisk, både tack vare strömstyrkan, och storleken.
#15 - 25 april 2008 17:27
Micke_A skrev:
Och inte elektrisk ål, utan elektrisk mal :) Nej, el-ålen (som väl egentligen inte är en ål, utan tillhör knivfiskarna, om jag minns rätt) är ingen bra akvariefisk, både tack vare strömstyrkan, och storleken.

Men "el-ålen" tillör väl familjen Electrophoridae? (Just elektriska ålar)
"Knivfisken" du tänker på är väl möjligtvis en darrål, fam Gymnotidae?
Är inte helt säker på detta så rätta mig gärna om jag har fel...:)
#16 - 25 april 2008 17:41
Den finns ju med bland artbeskrivningarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=542

Den är väl egentligen inte alls så lämplig i vanliga akvarier och är väl inte helt ofarlig heller. Stötarna känns rejält.

jo arbetbeskrivningen har jag läst plus pratat med akvarie föreningen här i stan dom har en som var till salu men nu är den inte det för nu har den blivit stor och fin.
Det jag är mest intresserad av är vad folk har för personlig erfarenhet
men tackar så mycket för alla svar
#17 - 25 april 2008 18:00
A C-son skrev:

Är inte darrål och elektrisk ål olika namn på samma fisk? Den där bruna, som liksom knivfiskar simmar med hjälp av sin långa analfena, och kan bli ett par meter lång? Jaja, som sagts innan, populärnamn är förvirrande :)
#18 - 25 april 2008 18:21
A C-son skrev:

Vad jag förstår räknas familjen Electrophoridae (med enda art, Electrophorus electricus) nu till Gymnotidae, en av de fem familjerna med sydamerikanska knivfiskar.
#19 - 25 april 2008 18:37
Vad jag förstår räknas familjen Electrophoridae (med enda art, Electrophorus electricus) nu till Gymnotidae, en av de fem familjerna med sydamerikanska knivfiskar.

Okej tack, det är en nyhet för mig....
Räknas Electrophorus electricus (den långa som micke syftade på) alltså till samma familj som t.ex Gymnotus carapo (inte så sällan förekommande i akvariesammanhang och med en betydligt mer hanterbar storlek) så förstår jag att den "elektriska ålen" numera kan kallas darrål även om carapon benämns knivfisk. Kommer dock personligen aldrig att kalla "den långa" för knivfisk...[:o]:);)
#20 - 25 april 2008 18:38
Micke_A skrev:
Jaja, som sagts innan, populärnamn är förvirrande :)

Ja, eller hur, haha!!!:confused::D

Annons