El-fiske?

#1 - 26 maj 2009 00:32
hur går det till, kan man göra det själv?

jag har nämligen lite för mycket guldfisk i min alldeles förstora damm...
#2 - 26 maj 2009 00:51
Du får väl slänga i ett par arapaima när temperaturen gått upp.. :D
Annars kanske Universeum lånar ut sin malapterurus electricus..[:-177]

http://www.fiskeriverket.se/vanstermeny/forskning/metoderochredskap/elfiskesommetod.4.70e0ced410e4101406780002179.html
#3 - 26 maj 2009 05:23
Elfiske är lika olagligt - och nästan lika farligt - som att fiska med dynamit. Man behöver specialtillstånd, och bör veta vad man gör.

Lägg nät (betesnät tar småfisk), eller använd sänkhåv eller kastnät.
#4 - 26 maj 2009 08:30
Jag har licens för elfiske(provfiske i forskningsyfte) och det är lite marigare än det låter.

Först behöver du utrustning, du måste kunna reglera frekvenser osv för att anpassa effekten till fiskens storlek. Det behöver göras så att de inte blir någon permanent skada och för att man skall få en bedövande verkan(annars hoppar dom bara runt eller blir skadade).

Sen behöver du myndighetstillstånd och någon som får utföra jobbet.

Tror Azurs varianter är mer rimliga;)

//NiXoN
#5 - 26 maj 2009 08:39
Kasta i en gigantisk redtailmal....eller en mindre som blir stor ju mer den käkar i din damm :D
#6 - 26 maj 2009 15:43
en mjärde modell större med nåt bete i torde göra jobbet enklare... har själv lyckats fånga mört, aborre, braxen och björkna i kräftburar med laxpellets i en perforerad burk som bete...
#7 - 27 maj 2009 23:49
ok då får det nog bli plan B. då att plantera in en liten gädda i dammen och sedan försöka fiska upp den igen när man inte ser några guldfiskar längre... :D

ryssjor laddade med havregryn har jag lagt i dammen vid flera tillfällen men det är bara ibland som man får nått, å så kryper det in groddjur i dom ibland också.

men tack för alla bra tips annars! jag har funderat på att köpa en ''bullhead catfish'' som jag såg i en butik den skulle nog kunna gå i dammen året runt, eller ha min gamla Lepisosteus oculatus där i under sommaren men den skulle nog hägern ta ganska lätt...
#8 - 28 maj 2009 07:25
undrar om en gädda kan skapa någon större verkan på din population av fisk...

de är ju inte direkt aktiva jägare...
#9 - 29 maj 2009 22:10
du kan väl bjuda in alla du känner på fiskefest... ge dem varsitt metspö med en krok utan hullingar och ett par pilsner... sen får de poäng för hur många de kan landa... spara dem levande i en hink och sälj till nån affär eller som betesfisk till gäddfiskare...
#10 - 9 juni 2009 10:25
[QUOTE=smurfmats;1293722]undrar om en gädda kan skapa någon större verkan på din population av fisk...

de är ju inte direkt aktiva jägare...[/QUOTE]

Gäddan är sveriges värsta predator.

utrotar lax bestånd i sjöar så inge fel på den direkt
#11 - 9 juni 2009 19:35
Kanske något gammalt indian gift kan vara någe:d
Visst du får ju inga levande fiskar men ändå.

Annars är nog trål eller drivnät en variant.
Dvs ett nät du tynger ner mot botten med flytflöten i ovan delen och sen drar du det genom dammen några gånger.
Förslagsvis så använder du relativt finmaskigt så du slipper pilla bort fisk som fastnat i nätet.
#12 - 10 juni 2009 11:10
Tillverka en cirka 1-2 kvadratmeter stor paddel (borra några hål i den), gör ett långt skaft till denne och dräm sedan till på ytan ovanför fisken. Handlingsförlamade och en, enligt en vän, cirka 90%ig överlevnad bland firrarna.
#13 - 24 juni 2009 00:39
smurfmats, nja det är ju deras jakt teknik att inte jaga utan istället ligga och vänta på bytena eller smyga sig upp på dom.

Vandal, man kan inte gå för nära utan att firarna ser en å sticker så jag tror det blir svårt att fiskar där tyvärr.

[QUOTE=mayday;1297118]Gäddan är sveriges värsta predator[/QUOTE]
helt sant.

ciklidcollector, hehe jo det finns ju sådana sätt att fiska också! har sett det på natur film, någon sorts gift från en växt fick firarna att bli helt bedövade men utan att skadas.

dra ett nät på det sättet går nog inte för bottnen är väldigt ojämn och det säkert ligger massa stora grenar och annat som det fastnar i.

Keibo, det skulle nog funka om det inte vore för att dom är så skygga.

det får nog bli till att ge sig av till nån sjö och försöka fiska upp någon rovfisk, går små gäddor in i ryssjor tro? ...ål eller lake hade vart coolt om man fick iofs.
#14 - 24 juni 2009 08:45
Mjärde är bra om man ska få gädda, men det gäller att man kollar den ofta för de skadar sig lätt annars.
#15 - 24 juni 2009 21:09
Finns jo fina odlingslokaler (snarare gödning då de inte direkt får fram nya ålar) för ål nere i södra sverige... Jag har en polare som fixade en ål till ett akvarium där i alla fall.
#16 - 26 juni 2009 00:23
[QUOTE=malfunkshun;1301456]Mjärde är bra om man ska få gädda, men det gäller att man kollar den ofta för de skadar sig lätt annars.[/QUOTE]
hallå där! ;) ja kommer väl kolla den efter högst efter 24 timmar isf. det borde gå bra eller?

[QUOTE=Keibo;1301589]Finns jo fina odlingslokaler (snarare gödning då de inte direkt får fram nya ålar) för ål nere i södra sverige... Jag har en polare som fixade en ål till ett akvarium där i alla fall.[/QUOTE]
hehe coolt, ringde han å frågade bara eller hade han någon ''inside connection'' kanske?
#17 - 26 juni 2009 07:23
[QUOTE=THE_DUDE;1301802]hallå där! ;) ja kommer väl kolla den efter högst efter 24 timmar isf. det borde gå bra eller?
[/QUOTE]

Hallålå ^^
Ja, men kolla så ofta du kan. Fast ju större mjärden är ju bättre är det.

Annars är det väl bara att skaffa ett gäng Amur snakehead. De ska ju klara ner till +4 :)

[SIZE=2][/SIZE]
#18 - 30 juni 2009 23:44
jo hade det ''bara'' vart att skaffa några så hade jag lätt slängt i såna! men jag har tyvärr aldrig sett dom här...

å andra subtropiska channa arter som går att få tag på är lite för dyra för att chansa med.
#19 - 1 juli 2009 10:24
Nej nog är det så. Men i brist på amur channa så är nog en good ol' gädda bästa alternativet.
Hur djup är dammen?
Bilagor:
#20 - 9 juli 2009 01:12
gös är coola också.

den e rätt djup på en del ställen säkert över 150cm, men det har nog blivit en del slam på botten genom åren... ska fixa bilder på den.
#21 - 9 juli 2009 06:45
Gös tar ju mindre byten än gädda så blir nog småttingarna som blir käk först åtminstone. Det är väl dom du ville ha bort dessutom.
#22 - 24 juli 2009 23:12
Gös ska ha minst 12 meter's djup!
#23 - 24 juli 2009 23:17
Varför?
#24 - 24 juli 2009 23:43
Tar du å sätter en discus i ett 64liter's kar?
#25 - 24 juli 2009 23:47
Fast klart att det skulle gå utan problem!
#26 - 25 juli 2009 09:15
#24 Nope.

Gös går bra utan ett djup på 12 meter. Går att ha i akvarium om man vill det.
#27 - 27 juli 2009 17:45
Jag hade samma problem i en damm, jag betade fällorna med fiskfoder, och inte ens då gick guldfisken in i nämnvärda antal, däremot diverse groddjur, och en andunge. Problemet i den dammen var att den var grymt övergödd med konstant högt tillflöde av näringsämnen, så fast guldfiskarna blev många och rätt stora simmade de praktisk taget i mat i form av "kryp". Ingen matning av fiskarna skedde.

Jag väntade en sommar för mycket med att göra något drastiskt, i vintras blev det för mycket näring under isen, och fiskarna dog, i princip allt annat akvatiskt också. Vattnet luktade gammalt avlopp redan innan fiskarna dog.

I ditt fall skulle jag nog (jag vet inte hur din damm ser ut) prova kastnät, mete eller nät, guldfiskar får man ju hyggligt med pengar för, fast nu är det lite på slut-tampen av säsongen. Som betesfisk borde de som sagt vara riktigt eftertraktade, men då har man ju det med sjukdomsrisken.

Om situationen tillåter kan du annonsera ut dom på självplock.

Om din situation påminner om min med fortsatt tillflöde av näringsämnen så är det högst lämpligt att skörda ur dammen, att tillsätta mer fisk som bara omsätter näringsämnena hjälper väl knappast, och en gädda i en stor damm full med guldfisk lär väl bli ungefär lika svårfångat som regnbågen.

Annars, om du är ute efter tips på rolig fisk att sätta i så slår väl inget Silurus glanis.

Annons