Ektozon - ja eller nej?

#1 - 21 mars 2005 12:08
Jag har inte tillsatt Ektozon-salt i mitt akvarium tidigare. Detta med tanke på att det bor 7 st corydoras i akvariet. Plus att även de andra fiskarna ursprungligen kommer från områden med ganska låga mineralhalter.

Dessa är förutom corysarna: kardinaltetra, fjärilsciklider och panaque maccus.

För några veckor sen fick jag dock rådet av en erfaren akvarist att tillsätta ektozon ändå. Han sa att fiskarna mår bra av det. Det ska även stärka deras immunförsvar. Efter ett par veckors fundering bestämde jag mig för att tillsätta halva dosen.

Men i går så jag att corysarna kliade sig mot botten... Ska jag sluta salta? Synpunkter?
#2 - 21 mars 2005 19:45
Salt är alltid salt, det gäller ektoson också.

Har du fisk som kommer från områden med högre salthalt än vad du har i ditt kar....Tillsätt salt.

Har du fisk som kommer från vatten med lägre salthalt än du har i karet......Tillsätt inte salt.

Om du vill veta mer om bluffen ektoson, läs detta:
http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm

MVH
Magnus
#3 - 21 mars 2005 22:07
Har inte alla fiskar en högre salthalt i blodet/vävnaden än sötvatten?
#4 - 21 mars 2005 22:32
Mycket bra tips.

Läs och lär.

Alla borde köra med "Tinazon" i stället för Ektozon....

Mvh
Mike The Spike
#5 - 21 mars 2005 22:35
Tropfrog har alldeles rätt!!

Alla borde gå in på den hemsida Tropfrog rekommenderar.
Läs och lär!!

Undrar vart man skulle hamna om man synade fler tillsatser i denna bransch ??

Mvh
Mike The Spike
#6 - 21 mars 2005 22:37
Man skulle nog komma fram till att zoo handeln precis som alla andra handlare vill sälja! Vinst för företaget och det bästa för kund/fiskar går inte alltid ihopp.
#7 - 21 mars 2005 23:57
[QUOTE=Tropfrog]Salt är alltid salt, det gäller ektoson också.

Har du fisk som kommer från områden med högre salthalt än vad du har i ditt kar....Tillsätt salt.

Har du fisk som kommer från vatten med lägre salthalt än du har i karet......Tillsätt inte salt.

MVH
Magnus[/QUOTE]

Hej Tropfrog!

Tack så mycket för informationen! Intressant läsning. Men det står ingenting om att Ektozon skulle vara dåligt, bara väldigt dyrt.

Men du tycker alltså inte att jag ska fortsätta tillsätta salt? Jag är också väldigt tveksam till det. Det bästa vattnet för varje fisk måste ändå vara det som liknar vattnet i artens ursprungliga hemtrakter, eller hur?
#8 - 22 mars 2005 00:21
[QUOTE=batski][QUOTE=Tropfrog]Salt är alltid salt, det gäller ektoson också.

MVH
Magnus[/QUOTE]

Hej Tropfrog!

Tack så mycket för informationen! Intressant läsning. Men det står ingenting om att Ektozon skulle vara dåligt, bara väldigt dyrt.

Men du tycker alltså inte att jag ska fortsätta tillsätta salt? Jag är också väldigt tveksam till det. Det bästa vattnet för varje fisk måste ändå vara det som liknar vattnet i artens ursprungliga hemtrakter, eller hur?[/QUOTE]

själv klart de är ju de som dom är anpassade till... salt är dock bra för många fiskars slem lager man kan tillsätta lite om fiskarna får tex svamp obs dock inte om man har tex pansarmalar som är väldigt känsliga mot salt kanske även ska till lägga att inte får inne hålla jod...
#9 - 22 mars 2005 00:28
[QUOTE=Danne_K]själv klart de är ju de som dom är anpassade till... salt är dock bra för många fiskars slem lager man kan tillsätta lite om fiskarna får tex svamp obs dock inte om man har tex pansarmalar som är väldigt känsliga mot salt kanske även ska till lägga att inte får inne hålla jod...[/QUOTE]

Jo jag har också hört att det ska vara bra för deras slemlager. En akvarist jag känner lite gran säger att han tillsätter Ektozon även i de akvarier där han har pansarmalar.

Det var det som fick mig att testa, men det känns ändå konstigt när de kommer från vatten som inte innehåller salt...
#10 - 22 mars 2005 04:58
Jag har aldrig laborerat med att tillsätta salt till de kar som har pansarmalar. Kanske fungerar det men då de flesta är överens om att pansarmalar är känsliga för salt anser jag att man inte skall göra det.

Fanns en tidigare tråd om att tillsätta salt och kontentan av denna tråd var att salt inte skulle tillsättas i onödan. Skulle användas som medicin snarare än "tillskott" i förbyggande syfte.

Jag skulle inte tillsätta salt eller ektozon bara för sakens skull i varje fall inte om du har pansarmalar. En annan sak är det om du har fiskar som vill ha salttillskott som typ black mollys och humelfiskar.

Tropfrog: intressant artikel bekräftar det som många har misstänkt under en längre tid.
#11 - 22 mars 2005 06:07
[QUOTE=Danne_K]obs dock inte om man har tex pansarmalar som är väldigt känsliga mot salt kanske även ska till lägga att inte får inne hålla jod...[/QUOTE]
Salt innehåller naturligtvis inte jod, det skulle ju vara livsfarligt. Däremot jodid, som är ofarligt, så även för fiskar.
#12 - 22 mars 2005 07:33
Det finns salt och salt, Natriumklorid NaCl heter det som vi förknippar med salt i akvarievatten.
Det finns många andra ämnen som också kan kallas salt.
http://www.shenet.se/ravaror/salter.html
#13 - 22 mars 2005 08:52
Jag har gjort det...testat salt i ett kar men 4st C. Aeneus för att verkligen bevisa att dessa inte tål saltvatten...

Jag utsatte de små liven för salt i nåra timmar...Resultatet redovisades här på Zoopet den som orkar kan söka efter den...
#14 - 22 mars 2005 09:06
[QUOTE=peppito]Jag skulle inte tillsätta salt eller ektozon bara för sakens skull i varje fall inte om du har pansarmalar. En annan sak är det om du har fiskar som vill ha salttillskott som typ black mollys och humelfiskar.[/QUOTE]

Har inga fiskar som behöver salt i vattnet. Alla mina fiskar kommer (ursprungligen) från den sydamerikanska regnskogen eftersom jag har ett biotopsakvarium.
#15 - 22 mars 2005 09:07
[QUOTE=Poseidon]Jag har gjort det...testat salt i ett kar men 4st C. Aeneus för att verkligen bevisa att dessa inte tål saltvatten...

Jag utsatte de små liven för salt i nåra timmar...Resultatet redovisades här på Zoopet den som orkar kan söka efter den...[/QUOTE]

Minns du vad tråden hette?
#16 - 22 mars 2005 10:13
[QUOTE=batski] Har inga fiskar som behöver salt i vattnet. Alla mina fiskar kommer (ursprungligen) från den sydamerikanska regnskogen eftersom jag har ett biotopsakvarium.[/QUOTE]

Då tycker inte jag att du skall tillsätta ektozon eller något annat salt heller. Så tillsätt inget mer.
#17 - 22 mars 2005 10:23
[QUOTE=peppito]Då tycker inte jag att du skall tillsätta ektozon eller något annat salt heller. Så tillsätt inget mer.[/QUOTE]

Nej, det ska jag inte göra. Ni har övertygat mig. Jag var ju tveksam till det från första början.

Tack alla för info och råd!
#18 - 22 mars 2005 11:03
Har inte alla fiskar en högre salthalt i blodet/vävnaden än sötvatten?

Vad fiskarnas salthalt i blodet är förstår jag inte relevansen av om vi diskuterar daglig skötsel. Om fiskarna klarar sig i vatten som har lägre salthalt än i blodet i naturen så klarar dom det i akvarium också.

Men, detta är en kunskap som jag anser ha sin relevans när det gäller sjuka fiskar. Om fiskar är sjuka kan dom lättare ta upp medicin från vattnet om man sammtidigt tillsätter salt. Har man då under lång tid innan tillsatt salt i förebyggande syfte så har man så att säga brännt sina broar.

Jag anser att salt är ett artileri man kan skicka fram när fiskarna av någon anledning blivit sjuka, inte innan. Värt att påpeka är också att fiskar som inte utsätts för stress blir inte sjuka, varför nummer ett borde vara att ta reda på varför dom blir sjuka innan man medicinerar.

MVH
Magnus
#19 - 22 mars 2005 11:17
#20 - 22 mars 2005 17:24
Väl talat, bäste Tropfrog !

Annons