Ekosystem i en syltburk

#1 - 2 oktober 2006 00:11
Hej alla,

Vad tycker ni om mitt lilla projekt jag har startat!!??

En stor syltburk med sniglar jag tiggt från zooaffären och lite sand, växter och vanligt kranvatten. Vill se hur länge det kan finnas liv i burken som är sluten sedan den 28 sep.

Helt vanliga sniglar som jag fick från zooaffären, ca 1 cm långa och långsmala. Ser ut som en långsmal pyramid, har ingen aning om vad de är för art. Hörde från zoobutiken att de var "tvåkönade" och reproducerades lättare än kaniner...

Men nu har sniglarna börja äta på växterna.

Kom gärna med feedback och kommentarer och så mycket info Ni har om dessa sniglarna, så vore jag jätte tacksam. Skulle gärna vilja posta en bild på hur det ser ut, men vet inte hur man gör på detta forum.

//p
#2 - 2 oktober 2006 10:59
vill du se hur länge det tar för dem att dö....? för det är ju så det slutar och vad är meningen med detta.....
#3 - 2 oktober 2006 16:28
åheim skrev:
vill du se hur länge det tar för dem att dö....? för det är ju så det slutar och vad är meningen med detta.....

OJ!! Tänkte inte på det på det viset...

//p
#4 - 2 oktober 2006 18:01
Sanningen är väl att allting dör förr eller senare.
Till och med den röda sjöborren.
#5 - 2 oktober 2006 18:07
erikthur skrev:
Sanningen är väl att allting dör förr eller senare.

Till och med den röda sjöborren.
så tänker säkert mördaren när han stryper sitt offer också....
#6 - 2 oktober 2006 18:10
Den enes bröd den andres död, om allting i burken ska kunna växa och må bra ens i teorin måsta man tillsätta annat än ljus.
#7 - 2 oktober 2006 18:23
Erik... skrev:
Den enes bröd den andres död, om allting i burken ska kunna växa och må bra ens i teorin måsta man tillsätta annat än ljus.

T ex vadå?
#8 - 2 oktober 2006 18:37
åheim skrev:
så tänker säkert mördaren när han stryper sitt offer också....

Låt honom (flåt könsdiskrimineringen - kanske henne) strypa en röd sjöborre.
Ekosfärer är väl inte så ointressanta studieobjekt?
Om du säkert inte vill döda - skaffa inte några husdjur.
Det slutar ju ändå oftast med det....
#9 - 2 oktober 2006 22:14
bör ju dö av syrebrist i vattnet tycker jag , imed sluten burk
#10 - 3 oktober 2006 04:20
Växterna är tänkta att stå för syreproduktionen.
#11 - 3 oktober 2006 08:30
Ska man ha vanlig blomjord i botten och sedan den vanliga akvariesanden, för att växterna ska få det mest optimala??

Finns det några knep på hur man får västerna att stanna på botten??
#12 - 3 oktober 2006 15:44
paesan skrev:

Finns det några knep på hur man får västerna att stanna på botten??

Måste de stanna på botten? Det intressanta är väl att se hur det lilla ekosystemet fungerar alldeles på egen hand?

Sådana här experiment tycker jag bör uppmuntras på alla sätt. Det ger erfarenhet och förståelse för hur vår värld fungerar och skapar i ett längre perspektiv de människor som har insikten att rädda mänskligheten från att förgöra sig själv. Syltburken vi lever i är ju bara lite större - men fungerar på samma sätt: tillsätt bara solljus.
#13 - 3 oktober 2006 18:44
med detta resonemanget skulle man få ett fungerande ekosystem om man ställer en syltburk i solen....;) ;)
#14 - 3 oktober 2006 18:49
Visst finns det såna...är sugen som skjutton att köpa ett :)

http://www.beachworld.com
#15 - 3 oktober 2006 18:50
oj http://beachworld.co.uk ska det vara :)
#16 - 3 oktober 2006 20:32
Jag tror det är Malaysiska sandsnäckor som jag tiggde till mig från zooaffären, och inga sniglar som jag tidigare skrev.

4:e dagen och de lever än...

//p
#17 - 3 oktober 2006 20:35
Man skall inte köpa. Man skall lära sig hur man får dom att fungera genom att bygga dem själv. Men naturligtvis fungerar inte alla syltburkar som man ställer i solen. Man måste kombinera organismer som har en chans. Det finns även akvarier som är byggda för att fungerar på detta sätt (men de flesta är större än vanliga rumsakvarier):

http://www.amazon.com/Dynamic-Aquaria-Building-Living-Ecosystems/dp/0120437929
#18 - 6 oktober 2006 19:46
måste man inte ha i en bakterieflora för att det ska funka? Med vanliga akvarium så får man ju inte till ett fungerande system utan de bra bakterierna.
#19 - 6 oktober 2006 21:59
Det står ju exakt i den här hemsidan vad du behöver och vad de gör.....

http://beachworld.co.uk/biosphere.htm

Tycker det är synd att folk skrämmer ungar som vill lära sig saker genom att kalla de för mördare.
#20 - 6 oktober 2006 22:38
Nu har sniglarna lagt ägg!! Betyder det att de trivs??

Tempen ligger mellan 21-22 grader, men jag använder bordslampan och belyser syltburken, då stiger den som mest upp till 24 grader.

De lever än...
#21 - 11 oktober 2006 22:42
Sånt gjorde man ju liknande i lågstadiet med jord, växter och maskar eller vad man nu hittade (dvs inte vattendjur). Funkade där iaf.
#22 - 24 november 2006 00:56
Lägesrapport

Hej alla igen,

Jo, jag ville bara berätta hur läget är med mitt lilla slutna ekosystem i syltburken.

Jodå, alla lever o verkar må bra iallafall. Snäckorna förökar sig stup i kvarten. Tror att den ena sorten är inne på den 3:e generationen nu, vet tyvärr inte vad det är för sort. Men de är ljustbruna och det ser ut som de "moonwalkar" när den kryper fram. Medans den snäckan som ser ut som en "tratt" är inne på den 2.a generationen. Men nu har topparna på de första "tratt-snäckorna" börjat smulas sönder. Men de växer som sjutton och verkar må bra.

Veckan efter jag stängde burken öppnade jag den igen, och la i 4 st körsbärsräkor. Rädslan för att de skulle dö och jag kastat bort pengarna bestämde jag mig för att istället mata dem varrannan dag i 2 veckors tid. Sedan slöt jag åter burken på nytt. Nu i förrgår fick jag den 2:a generationen räkor oxå. Såg igår hela 8 st pyttesmå räkor, det finns säkert många fler som gömmer sig. Dessutom är de två andra honor som har rom/ägg. Men den kullen kommer nog om 2-3 veckor. De fyra första räkorna bestod av 3 st honor och 1 hane.

I min syltburk som rymmer 4 liter med ett gummiring på glaslocket och metallspänne som på gammla pilsner flaskor har jag också en magroverot, men dessvärre så färgar den av sig, så mitt vatten är lite brunt. Ser ut som tevatten. Växten jag har växer den också. På de långa smala bladen verkar det komma små "knoppar" som har jättelånga rötter. Det finns jätte många. På ytan har jag flytväxter som ser ut som små klöver, de verkar också föröka sig ganska snabbt. För nu täcker de hela vattenytan, vilket de inte gjorde i början. På väggarna börjar det nu växa alger som ser ut som rotsystem.

Några veckor in på mitt projekt märkte jag att det var pyttesmå genomskinliga/vita djur som simmade och hoppade runt i vattnet. Ser ut som någon typ av kräftdjur. Kan det vara loppor?? Nu kryllar det av dem. Man kanske skulle skaffa sig en fisk som käkar upp dem... Någon som vet någon liten fiskart som käkar småloppor och alger men låter bli mina småräkor??

Nu har det ju gått snart två månader och de senaste fem vekorna har jag inte matat dem alls. Och snart tror jag att det kommer att bli överbefolkat i min syltburk och jag har funderat på att flytta allt till en större flaska. Jag har hittat en "damejanne" (flaska man jäser vin i och har en form som ett päron) på 15 liter som jag funderar på att lägga in allt i och börja om. Och sedan låta Darwins teorier vara härskaren i mitt ekosystem.

Orosmoment: Jag undrar om allt bajs kan bilda någon typ av metangas eller liknande och ta dö på mina djur??

Det är kul och mycket av mina tankar kretsar dagligen kring denna burken och jag kan stirra in i burken i flera timmar varje dag. Missar väldigt mycket sömn p.g.a. denna burk och den tar verkligen för mycket tid av mitt liv. Min flickvän blir avundsjuk och vill sätta en "Asperger syndrom" diagnos på mig!!?? Hon är psykolog...[:o]

//p

Annons