ekologiskt?????

#1 - 21 september 2006 17:49
Jag brukar köpa ekologisk mjölk och ägg, men mycket sällan kött( alldeles för dyrt). Men de flesta (nästan alla) jag känner gör inte det.
Nu till min fråga: varför köper så få ekologiskt? På äggen och mjölken så är prisskillnaden inte så stor (på willys skiljer det 3 kr på ett 6 äggs sprätt/eko paket). Köper ni ekologiskt? om inte varför?
#2 - 21 september 2006 18:02
alltid ekologisk mjölk och ägg.
Men annat är oftast för dyrt. Men barnmat är ofta kravmärkt så en del sånt blir det också.

Jag undrar också varför inte fler kan tänka sig att stödja sveriges kravbönder?
#3 - 21 september 2006 18:08
Köper miljömärkt i så stor utsträckning som möjligt, även el.
#4 - 21 september 2006 18:33
Ja, miljö-el har vi också!
#6 - 21 september 2006 18:59
Antagligen så bryr sig inte folk bara tar det gamla vanliga som alltid funkat och smakat gått,
varför folk inte köper ekoligisk mat som är medvetna om att de inte gör det,
gör det antagligen av den anledningen som du nämde att det är dyre.

en ättre fråga är kanske varför förbjuds inte mat som inte är ekologisk, enligt mig så finns det det inga anledninar till att inte göra det.
#7 - 21 september 2006 19:07
svea skrev:

Fast ekologiskt köper man inte bara för att man tror det är nyttigare (i alla fall inte jag), utan även för att stödja lokal odling, rättvisemärkning och annat smått och gott!
#8 - 21 september 2006 19:09
OK, men det är bra att veta hur det är.
#9 - 21 september 2006 19:24
Det finns producenter som slutat producera kravmärkt mjölk och biffkött då de funnit en del av kraven både ologiska och brutala. T ex att man inte får skilja kon och kalven åt de första dygnen för att de skall få en naturlig start i livet. Snyggt tänkt, men både kossan och kalven blir tämligen störda av att skiljas efter några dagar jämfört när de skiljs åt direkt. Dom bönder som hoppade av orkade inte höra på när ko och kalv ropade efter varandra eller se de skador som de blev åsamkade när de försökte ta sej ut ur sina respektive bås. (Hört på P1).
#10 - 21 september 2006 21:30
Har ni ekologiska akvarier också? Utan en massa kemikalier och gödning.
#11 - 21 september 2006 22:59

Jag har faktiskt det. :p
#12 - 22 september 2006 01:32
svea skrev:

ok att det kanske inte alltid är nyttigare men om man köper ekologiska ägg så vet man att de hönorna som lagt de äggen har haft det bättre än de stackars burhönsen
#13 - 22 september 2006 07:24

Självklart, det är väl bara växtakvrister som sysslar med sånt :p.
#14 - 22 september 2006 07:28
Micke skrev:
Självklart, det är väl bara växtakvrister som sysslar med sånt :p.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hallå eller! Inga kemikalier här inte, bara lite naturliga salter och gojs som växterna käkar upp så att dom kan tillverka syre ju ;)[/COLOR][/FONT]
#15 - 22 september 2006 07:37
Jag är lite från och till på det där.
Ofta tittar jag på ursprungslandet. Jag väljer tex hellre icke-ekologiska danska tomater, än de ekologiska från Holland eller Spanien. Dels är det ju inte så ekologiskt att transportera mat genom hela Europa, och dels stödjer jag hellre mina lokala odlare.
Men finns det dansk eko mat så tar jag det.
#16 - 22 september 2006 14:23
ekologisk mjölk finns inte i 1,5 liters tetra... ägg köper jag inte ändå...
#17 - 22 september 2006 14:53
Vi köper ibland ekologiskt ibland inte.
Tycker dessa är överreklamerade,det säga att djuren ska må så bra och ha det bättre på ekologiska och krav märkta gårdar.

Men ingenstans står det att man inte får bahandla djuren med dom medcinerna som är bäst verksama och att man måste ha foderstat till varje enskilt djur där det står exakt vad dom äter. Läste en utredning om ekologiska kor: som blev sjuka och fick inte den medicin som andra kor får. Dessa stackars djur gick och pinades i onördan för att det skulle vara hälsosammare mediciner.

Min (Anna) syrra föder upp köttdjur och tänkte ha ekologisk och krav märkt gård men i prakitiken kostar det mer än det smakar. Så hon lade ner det, men försöker ändå ge djuren dom bästa förhållanden som möjligt. Ex, dom går ute hela sommaren och korna har en tjur hos sig. Hon skördar sitt eget inselage och odlar sitt eget kraftfoder.

Så vi vet inte riktigt vad man ska tro om dessa ekologiska produkter????
#18 - 22 september 2006 16:00
Jag dåligt insatt i vad märkning med ekologiskt innebär, det var därför jag skrev miljömärkt i mitt inlägg tidigare. Att köpa miljömärkt är viktigt för att visa att det finns en efterfrågan på dessa produkter. Precis som mohlin skriver så ska man t ex. inte bidra till att varor transporteras långa sträckor om det finns lokala alternativ. Vi som är intresserade av akvariefisk ska definitivt köpa KRAV-märkta bananer för att minska kemikalieanvändningen som slår ut vattendragen där bananerna odlas. Att betala 2 öre mer per kwh el tycker jag är en själklarhet för att få el som är framställd med hänsyn till miljön. Mer om miljöel här: http://www.oresundskraft.se/templates/GenericPage.aspx?id=18489
#19 - 22 september 2006 18:09
svea skrev:

Såna här artiklar brukar jag ta med en stor nypa salt...

Jag håller med Nitra98, ekologiskt köper man av flera olika anledningar. Jag tycker faktiskt det är tragiskt att inte fler konsumenter i västvärlden ställer större krav på det de handlar. Vi är ju previligierade men det finns andra som drabbas mycket hårt av miljögifter och osolidariska produktions-och handelsvilkor.

Men även vi i västvärlden påverkas av miljöförstöringen. Beträffande djuren så innebär ekologisk produktion oftast inte så mycket bättre levnadsvilkor. Tyvärr.

Men jag tycker ändå att de är viktigt att man satsar på produktionsmetoder som belastar miljön så lite som möjligt.

Tyvärr är ekologiska varor ofta dyrare än massproducerade varor som har producerats utan hänsyn till miljön. Detta gör att ekologiska bönder inte får konkurrera med icke-ekologiska på lika vilkor.
#20 - 22 september 2006 19:03
batski skrev:
Såna här artiklar brukar jag ta med en stor nypa salt...

Sådana där artiklar tycker jag bara är uppfriskande. :)
Men å andra sidan blir jag också förvånad när så uppenbart politiskt icke-korrekta sanningar kommer fram. Men kanske det blir mer av den varan när vi haft regimskifte. Alldeles för många blåögda (sorry - inget rasistiskt menat), välmenande men lättlurade människor därute. ;)
Det finns många andra artiklar som man bör spara saltet till.
#21 - 23 september 2006 09:33
Såg för nån vecka sen en dokumentär om bommullsprodutionen i India. Där använder man så starka miljögifter att bönderna och andra som arbetar med att tvätta och förbereda bommull lever med ständiga huvudverk och illamående. Grundvattnet i deras hemtrakter är så förgiftat att de måste spendera en stor del av sina löner för att köpa vatten på flaska så de kan dricka och laga mat. Medellivslängden för de som arbetar med att tvätta bommull är om jag inte minns fel 35 år(!!!). Extra tragiskt är att bönderna får betala dyra pengar för alla herbicider och pesticider de använder.

De indiska bommullsbönder producerar bommull som hamnar i en stor del av de kläder vi köper i Europa, men ändå så har europeiska klädföretag inte brytt sig ett skit om hur bönderna har det. Det enda de gör är att ta stickprov för att kolla hur mycket gift som finns kvar i kläderna. Ibland finns det så mycket att en del kläder inte får säljas i Europa. Det finns dock en tysk kedja (minns tyvärr inte namnet) som försöker sälja så mycket ekologiska kläder som möjligt.

Så kom inte och säg att ekologiskt producerat inte är bättre!
#22 - 25 september 2006 08:09
Därför skal man alltid tvätta kläder och annan textil (lakan tex) innan man använder dem. Det är fyllt med kemikalier dels från färgning och annan behandling, och dels behandlas de (har jag läst) men något innan de packas och skickas iväg för att inte skrynklas för mycket.

Man kan faktiskt känna på lukten att det finns nåt i tyget. Affärsbiträden i klädaffärer har fått allergier och utslag av att hantera nya kläder, såg jag i ett Tv program nån gång.
#23 - 25 september 2006 08:41
Ja precis! Tänk hur mycket värre det är för dem som jobbar med det i Indien :( Det är skandalöst att det överhuvudtaget kan fortgå. Där har man det mycket oberopade människovärdet!...

Annons