Eklöv och grenar.

#1 - 6 januari 2013 17:12
Hejsan, jag vill smycka ut en del av mitt akvarium med en del löv och grenar (Eklöv är det jag har för tillfället) nån som har koll på om detta är dåligt för fisk och vattenkemi och vad för sorters löv/pinnar/grenar som kan funka.
#2 - 6 januari 2013 20:41
Eklöv och ekpinnar funkar bra, många som har det i karen. Egentligen allt som kommer från lövträd funkar, men vissa sorter förmultnar snabbare än andra. Se upp med kvistar/röster från barrträd då de kan släppa terpentin i vattnet.
#3 - 6 januari 2013 20:50
Ulven89 skrev:
nån som har koll på om detta är dåligt för fisk och vattenkemi och vad för sorters löv/pinnar/grenar som kan funka.

För fiskar som kommer från svartvatten, typ regnskogsbäck med tefärgat vatten är det jättebra, för visst påverkar det vattenkemin rejält (t ex neontetra, dvärgrasbora, flera Apistogramma). För fiskar från hårt, alkaliskt vatten är det kanske inte alls så bra. (t ex malawicichlider, molly)
#4 - 7 januari 2013 09:58
Sv: Eklöv och grenar.

Ja har ju då två fengäddor endlicheri och fyra öronålar i ett 540, endlicheri ska iaf vara slambotten fisk om jag fatta informationen rätt, öronålarna har jag ingen koll på om dom skulle trivas i detta.
Förästen till sommaren, kan man ha i färska gröna blad eller ska det vara bruna?

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 januari 2013 10:08
Ulven89 skrev:
Ja har ju då två fengäddor endlicheri och fyra öronålar i ett 540, endlicheri ska iaf vara slambotten fisk om jag fatta informationen rätt, öronålarna har jag ingen koll på om dom skulle trivas i detta.

Förästen till sommaren, kan man ha i färska gröna blad eller ska det vara bruna?

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Nja slambotten skall de inte ha. Visst fiskarna kanske lever i det i naturen men slambotten i ett akvarium gör det omöjligt att sköta. Så det bör istället vara sandbotten och det gillar såväl öronålar som fengäddor.

Man skall aldrig ha i gröna blad utan helst döda bruna blad som man plockar på marken på hösten/vintetn.
#6 - 7 januari 2013 18:36
Ok, dessa blad är som sagt ekblad och dom satt kvar på trädet men är bra torra och inte gröna i veden mellan själva bladet och grenarna.
Nä jag menade nog inte heller att jag skulle göra en slambotten men ett par blad lär väl bli lite, gamla och iaf 'urlakade', så tänkte mer på att dom skulle ha en hel del blad att böka runt i dessa fiskar.
Ytterligare en fråga till, körsbärsräkor borde väl gilla dessa löv också?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 7 januari 2013 19:04
Ulven89 skrev:
Ok, dessa blad är som sagt ekblad och dom satt kvar på trädet men är bra torra och inte gröna i veden mellan själva bladet och grenarna.

Nä jag menade nog inte heller att jag skulle göra en slambotten men ett par blad lär väl bli lite, gamla och iaf 'urlakade', så tänkte mer på att dom skulle ha en hel del blad att böka runt i dessa fiskar.

Ytterligare en fråga till, körsbärsräkor borde väl gilla dessa löv också?

Räkor skall ha döda blad.
Man kan en del blad på botten men inte för mycket för då blir det mycket skit mellan bladen.

Sedan hade i alla fall jag avstått från att plocka blad från träden
#8 - 7 januari 2013 19:21
Nån speciel anledning till att du skulle avstå det?
#9 - 7 januari 2013 19:24
Ulven89 skrev:
Nån speciel anledning till att du skulle avstå det?

Har de ramlat av grenen så är de garanterat"döda" och ofarliga att använda.
#10 - 7 januari 2013 19:33
Ok, då är det lugnt iaf! :P

Annars om man plockar dom från backen bör man 'tvätta' dom?
#11 - 9 januari 2013 20:06
Jag brukar plocka ek och boklöv dagar med torrt väder på senhösten/vintern och plockar då med fördel sådana som är döda men sitter kvar på grenarna. Dessa är både rea och torra, de man finner på marken kan många gånger vara fuktiga och smutsiga av jord. Man vet heller inte om det är t.ex. djur som pissat på dem när de ligger på marken. Så plockar du från marken så kan det säkert inte skada att blaska av dem en sväng innan de åker i akvariet.

Annons