Ekgren i akvarium..

#1 - 6 maj 2007 18:09
Var ute med hunden och hittade en gren som skulle passa perfekt i 54 liters akvariumet. Tog med den hem, och enligt pappa så är det en Ek gren.
Har ju hört en massa här på forumet om garvsyra som inte ska vara så bra, och det vill jag inte ha i akvariumet.. Vad tror ni, är det nån risk för att jag får det i akvariumet? Det finns ju dom som använt Ekrötter i akvarium utan probs..
Nu ligger den iallafall i en balja med varmt vatten.
#2 - 6 maj 2007 19:09
Du kan utan problem anbvända din ekgren. Se bara till att den inte flyter
#3 - 6 maj 2007 23:50
Garvsyra från grenar och rötter kan möjligen sänka pH lite och de kan även göra vattnet mera brunfärgat. Men i ett Amazon-akvarium är det bara som det ska vara. :)
I Tanganiyka-akvariet lär du ha en del kalksten, vilken tar hand om garvsyrorna, men det det är kanske inte lika trevligt att ha brunfärgat vatten där?
#4 - 7 maj 2007 15:13
Näsch, det är lungt, tycker det är fint när det är lite brunare.. Dock så har jag redan 3 mindre rötter i karet just nu, och ska ha räkor i karet, så får hålla koll på pH:t.
Kanske får lägga i några kalkstenar senare.
#5 - 10 maj 2007 18:13
För övrigt.. hur är det att ta grenar från naturen/skogen... vissa träd/buskar kan väl vara skadliga för karet??

Om inte så e de ju frittfram o fixa grejerna i naturen..orka slösa 250 spänn på en brun stubbe som ändå bara flyter... Eller Vad??
#6 - 10 maj 2007 20:09
Några bilder på karet, grenen passade fint, och man fick en helt ny uppfattning av karet. Ampullarian tycker visst om att glida runt på den, verkar hitta en del gott:)
Bilderna är dåliga så man skäms, men man ser iaf..
#7 - 10 maj 2007 20:22
Vic skrev:
Några bilder på karet, grenen passade fint, och man fick en helt ny uppfattning av karet. Ampullarian tycker visst om att glida runt på den, verkar hitta en del gott:)

Bilderna är dåliga så man skäms, men man ser iaf..

tycker de är riktigt nice kar......är lite avundsjuk:p
#8 - 11 maj 2007 05:20
karrokaja: om man bortser från div miljögifter som man kan råka dra hem så är en lätt tumregel att man ska hålla sig borta från träd med kåda, eftersom de innehåller terpentin. björk går t.ex att ha i akvariet, dock ruttnar det väldigt snabbt till skillnad från mopani och andra "tyngre" träslag som man finner i djuraffärn.
#9 - 11 maj 2007 06:44
OH, det blev riktigt nice med grenen i karet ^^
Nu blev jag sugen på att gå ut i skog och mark och leta efter grenar bara för det, haha
Bilagor:
#10 - 11 maj 2007 06:49
Jag blev också väldigt sugen på att plocka några grenar till något av mina akvarium. Tyckte det såg väldigt trevligt ut!
#11 - 11 maj 2007 11:02
karrokaja skrev:
För övrigt.. hur är det att ta grenar från naturen/skogen... vissa träd/buskar kan väl vara skadliga för karet??

Om inte så e de ju frittfram o fixa grejerna i naturen..orka slösa 250 spänn på en brun stubbe som ändå bara flyter... Eller Vad??

Ha ha. Brun stubbe! Var bara tvungen att skratta lite ;P
#12 - 11 maj 2007 11:17
Vic,vad ha du för sand i botten? Snyggt med svart.
#13 - 11 maj 2007 13:58
svart blästersand från biltema.
tack så mkt för kommentarerna btw!
#14 - 12 maj 2007 16:56
rigtigt nice kul och se att mit gamla kar är så fint
#15 - 17 maj 2007 13:52
Plorozen.

Ok ska tänka på det... men om man hittar grenar i sjöar och så, kan man ta dom o koka dom lite o sedan bara slänga i vatten klosetten??(akvariet)
#16 - 17 maj 2007 14:46
Sitter och kollar ut på baksidan hemma hos mig, Bokarnas bok fälldes här för ett par månader sen, ja den är ngt djurisk stor. Här finns hur mkt snygga bitar som helst. Hur skall man ställa sig, kan det vara farligt med boki karet, om inte skall man väl ta bort barken?
#17 - 18 maj 2007 19:40
Idag märkte jag att den lilla biten på grenen som går över ytan, har börjat mögla. Ska jag skära bort biten eller är det inget att oroa sig för?
#18 - 18 maj 2007 20:12
Judas skrev:
Sitter och kollar ut på baksidan hemma hos mig, Bokarnas bok fälldes här för ett par månader sen, ja den är ngt djurisk stor. Här finns hur mkt snygga bitar som helst. Hur skall man ställa sig, kan det vara farligt med boki karet, om inte skall man väl ta bort barken?

Efter ett lyckat besök på biblioteket med ett byte på en Back to Nature bok om malar, läste jag att bokar inte bara är ofarligt att ha i karet utan att de färgar inte heller :)

Fast du ska nog ta bort barken för den lossnar väl annars i vilket fall? Eller så gör det den inte. Jag ska nog inte svara på det.
#19 - 20 maj 2007 09:34
Vic nu är jag nyfiken på hur det går med din ekgren. Eftersom det har gått ett tag så borde du kunna se effekter av att ha en färsk (mögel) ekgren i karet.
#20 - 21 maj 2007 19:38
hm, joo.. tycker nog att vattnet blivit lite brunare fast jag har bara 3 endlers, en ampullaria och ett svärdbäraryngel i karet så jag byter bara vatten när jag känner fört, det kan nog vara därför det är brunt. fiskarna mår prima, har inte märkt något speciellt med dom, har dock inte kollat pH:t än, men det borde nog ligga runt 6-6,5.
Som sagt så fick man ett helt nytt intryck av karet, ser mer naturtroget ut!

Grenarna som gick över ytan klippte jag av pga möglet.
#21 - 22 maj 2007 08:17
Skulle ekgrenar funka i ett centralamerikanskt akvarium?
Någon som vet?
#22 - 22 maj 2007 11:26
jo, det ska nog gå, fast du får hålla koll på pH:t. kanske skaffa några kalkstenar som du kan ha under sanden?

Annons