Ek som bakgrund

#1 - 29 augusti 2006 21:43
Har hittat en stor bit drivved vid havet som skulle passa ypperligt som bakgrund i mitt 325 liters kar som jag skall starta upp. Jag tror att det är en ekbit. Någon som vet om det kan ställa till problem om man har ek i akvariet? Misstänker att det kan sänka pH värdet. Hade tänkt mig att ha Scalarer i karet.
#2 - 30 augusti 2006 00:18
Är inte helt säker på att ek är lämpligt, då den innehåller garvsyra. Om det är drivved så kan det ha gått ur, men om det går kanske du kan sätta den på utsidan av akvariet istället?
Den kan sänka pH:t ganska ordentligt, så håll koll om du stoppar ner den i karet.
#3 - 30 augusti 2006 05:54
Läste en artikel igår om att ek är "det bästa inhemska träslaget" att ha i akvariet. Se mer; http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=64
#4 - 30 augusti 2006 07:44
Ek är nog det bästa träslaget tror jag med. Ska du ha Scalarer så är det ju positivt med en viss pH sänkadne effekt. Dock om den legat i havet så vill du ju ha bort saltet på något sätt. Skulle väl skrubba och tvätta den om jag var du och sen testa i karet utan fiskar och mäta vattenvärdena.
Lycka till!
#5 - 30 augusti 2006 09:25
Det finns ju ekextrakt att köpa som phsänkande medel, så sänka pht lär det väl kunna göra. Frågan är väl hur mycket- det man köper på flaska är nog väldigt koncentrerat misstänker jag.......

Annons