Ek grenar ?

#1 - 4 april 2002 08:52
Hej på er .
Har letat efter mangroverötter som ska gå från ytan ner mot botten, men inte hittat några. (typ översvämmad mangroveskog) Nu undrar jag om någon har provat ekgrenar ? De borde ju dels sänka PHt och vara gratis. Tänkte i så fall ta döda grenar utan bark, vända uppåner och stoppa ner i akvariet. Någon som har provat ? Kan grenarna innehålla giftiga saker ? Blir dom mörkare efter en tid i vattnet ?

Mvh Ingemar
#2 - 4 april 2002 09:00
Jag vet inte så mycket om just ek-grenar, men al-grenar funkar alldeles utmärkt. Jag har plockat al-grenar som legat i vattnet (bor i Uppsala vid Mälaren) och det blev riktigt bra. Färska grenar kan innehålla ämnen som är skadliga för fiskarna, men döda grenar från lövträd brukar funka bra.
Ja, grenarna mörknar efter ett tag i vattnet.

//Annika

#3 - 4 april 2002 13:12
Tack för svaret Annika.
Ska genast hem och hoppa i badbyxorna, för jag bor precis vid en insjö. Ska även prova att lägga ekgrenar i blöt. Provar man inte så lär man sig ju inget heller ? Har du märkt någon skillnad i PH eller vattnets färg när du använt algrenar ?

Mvh Ingemar
#4 - 4 april 2002 13:39
Nej, jag har inte märkt någon skillnad. Jag lägger alltid grenarna i en balja och häller kokande vatten över dem innan jag stoppar ned dem i akvariet. Ibland blir vattnet i baljan färgat.

//Annika

Annons