Ek frågor

#1 - 22 september 2012 14:05
Hejsan på er alla trevliga prickar , jag har ett par frågor som jag vet att ni har svar på ;)

Jag kör ju Diskus i mina kar här hemma och nu när hösten gjort intåg på allvar så är det dags att börja röja runt lite i akvariumen och ändra utseendet lite , jag har läst att en del av er har Ek löv i era akvarium och den första frågan är om löven släpper ifrån sig något ämne som SA fiskarna tycker om och att det är därför ni har det eller finns det något annat bra skäl ?

Jag har även funderingar på att leta reda på en härlig ek gren att lägga i det ena av karen , ska den torka innan man lägger i den eller går det att lägga i den "färsk":confused: ?
#2 - 22 september 2012 14:09
jag har löv i för att det är snyggt och just eklöv för att dom håller sig ganska länge i vatten utan att ruttna sönder.

grenen kan du bara skölja av den värsta smutsen och sedan stoppa i.
själv kör jag med grenar från äppelträd, funkar kanon det med.
#3 - 22 september 2012 14:27
EK bör torka innan du lägger ner den i karet, den innehåller en hel del garvsyra som inte är positivt ifall det skulle fälla ut.
Eklöv ska vara torra och ha ramlat av själv, då är det lugnt att lägga i dessa i karet:).
#4 - 22 september 2012 14:54
Hur är det om man ska föda upp neontera? Har läst att deras vatten helst ska innehålla lite garvsyra så en trä/löv ska tydligen vara bra.
#5 - 23 september 2012 04:52
Tackar för era svar , hehehe och jag som har ett äppelträd som så passande ska kapas ner ;) , det ska nog gå att hitta någon/några fina grenar på det som passar i akvariet , får bara skrapa rent dom först, sedan är det bara att vänta till grannens stora ek beslutar sig för att släppa sin löv så jag kan hjälpa honom med att plocka bort lite löv .

Är det någon av er som har någon bild på erat akvarium där det är just eklöv i dekorationen så skulle det vara härligt att se hur det blir när proffsen på inredning varit i farten , själv har vi bara haft våra akvarium i 1,5 år så jag anser mig fortfarande vara lite av en rookie .

Annons