ej yngelätande fiskar?!

#1 - 15 maj 2008 16:24
Hej,

jag tänkte satsa på att göra om mitt lilla 54 L till ett yngel, växt, räk akvarium.

Tycker det skulle vara fint med något litet stim i också och därav frågan: vilka fiskar skulle jag kunna ha tillsammans med små yngel?

Någon som har något kreativt tips? :D
#2 - 15 maj 2008 17:50
hmm. Att skaffa fiskar som inte käkar yngel är lite knepigt då i princip alla fiskar käkar det som får plats i mun på dem. Tetror är kanske något du kan ha, ett väldigt litet stim isånnafall med tanke på storleken av ditt kar.

Med tanke på att du ska ha räkor i samma kar då räkor väldigt snabbt och lätt förökar sig gör saken ännu knepigare. Mina neontetror på ca 2-2.5cm älskade att käka räkyngel.

Skaffa en ordentlig klump javamossa så kommer de flesta överleva ;)
#3 - 15 maj 2008 19:51
Microrasbora Galaxy kanske om du har lite gömställen till ynglen.
#4 - 16 maj 2008 07:19
tack för era svar! jag har ett litet stim på 6 st neontetror nu, de verkar inte utgöra något hot mot mina molly yngel men då har jag också en väldigt tät växt mitt i som de kan gömma sig i.

Tänkte mest ha amanoräkor, de behöver väl bräckt vatten för att yngla?
fast jag vill ju ha andra räkor också...... men å andra sidan är det kanske bra om NÅGRA blir fiskmat ;-)

Ska kolla upp era tips nu.
#5 - 16 maj 2008 07:44
Neontetror käkar yngel. Om du har en enda art fisk i rekommenderar jag kolglödstetra eller vietnamesisk kardinalfisk. Mycket javamossa och nykläckt Artemia varje dag så blir dom fler och fler.

Det finns tydligen minst två olika amanoräkor. En av dem behöver inte bräckt vatten för att yngla.
#6 - 16 maj 2008 12:53
tack tack för era tips!!

Annons