Ej bakgrund i "växtkar"

#1 - 6 augusti 2007 15:45
Tänkte bara höra, ni som har massor av växter, mossa på stenar och rötter osv osv osv..

Ni brukar inte ha bakgrunder i dom karen va?

Växterna täcker väl här och där iaf, och växterna kanske framträder bättre utan nåt bakom, är det så?

Jag skulle ju ha en Aquael ODA i mitt nya kar, men nu börjar jag ju tvivla på om jag ska ha det, den kommer kanske inte synas iaf, och så ser det kanske bara dumt ut??

Vad säger ni andra, hur gör ni? :)
#2 - 6 augusti 2007 16:17
Jag har en enfärgad mörkblå plansch som bakgrund i karet då fotoavtryck på växter eller stenar kanske inte alltid passar, och utan någon bakgrund alls kan man annars se tapeten genom karet lite på något ställe och hur snyggt är det;)?
#3 - 6 augusti 2007 16:25
Det beror ju på vad man har för tapet bakom :)
#4 - 6 augusti 2007 16:28
Jag har en ljusbeigevit tapet, den ser rätt neutral ut.. så det ser inte så konstigt ut iaf..

Men jag tänkte liksom, om man har rätt mycket växter, höga stora buskiga osv... bakgrunden kommer ju inte synas mycket då..

Jag vet inte.. är lite splittrad nu.. Jag får fundera lite :)
#5 - 6 augusti 2007 16:32
Jag tycker det ær snyggt med en svart bakgrund æven fast man har mycket væxter och det ær nog också tryggare før fiskarna, fast det kan vara snyggt utan bakgrund också:)
#6 - 6 augusti 2007 16:33
Jag kan ju annars ha nån billig plastaffisch som kanske matchar någorlunda, så är det ju iaf bättre än tapeten.. eftersom det inte kommer synas så mycket iaf..

Jag får se.. :)
#7 - 6 augusti 2007 16:34
Kjaer skrev:
Jag tycker det ær snyggt med en svart bakgrund æven fast man har mycket væxter och det ær nog också tryggare før fiskarna, fast det kan vara snyggt utan bakgrund också:)

Svårt det där.. ;) snyggt både med och utan.. men ja, jag har ljus sand och vill inte ha mörk bakgrund då typ..

Blir knepigt.. men ja, alla växtkar jag sett så har dom inte haft bakgrund i karet.. men jag vet inte..

Ska ju ha så mycket växter, så det borde bli tryggt ändå det också..

Men det ska ju vara snyggt också..
#8 - 6 augusti 2007 16:38
Även om du tycker tapeten är snygg så har jag ännu inte sett ett kar utan bakgrund som ser bra ut. Helhetsintrycket på karet försvinner om man ser tapeten genom karet, hur snygg tapeten än är, men det är ju min åsikt;). Men du får fixa så mycket växter så du inte har detta problemet:p!
#9 - 6 augusti 2007 16:42
ansjo skrev:
Även om du tycker tapeten är snygg så har jag ännu inte sett ett kar utan bakgrund som ser bra ut. Helhetsintrycket på karet försvinner om man ser tapeten genom karet, hur snygg tapeten än är, men det är ju min åsikt;). Men du får fixa så mycket växter så du inte har detta problemet:p!

haha, nä, tapeten är inte snygg, men diskret.. :D men ja, kanske du har rätt.. (antagligen) men vet inte om jag ska lägga pengar på en oda då eller ta en plansch bara.. ska testa med affischen jag har nu ikväll, se om det ser okej ut..

Annars blir det väl en bakgrund så sen.. :)
Bilagor:
#10 - 6 augusti 2007 16:42
Jag har en mörk bakgrund. Juwels barkbakgrund. Den är svart. Jag tycker att det är snyggt. Man ska nog ha väldigt mycket växter för att bakgrunden inte ska synas.
#11 - 6 augusti 2007 16:45
http://www.zoopet.com/akvarium/
Här kan du kolla pirajamajas akvarium, så ser du ju om du gillar det eller inte
#12 - 6 augusti 2007 16:46
Jo svart är snyggt, men det går direkt bort då jag har ljus sand, tycker inte det ser bra ut (enligt mig själv bara) med mörk bakgrund och ljus sand.. skär sig lite.. men jag har sett rätt många växtkar där man inte ser mycket av "väggen" bakom karet..

Tapeten är sandfärgad typ.. rätt diskret iaf..

Så här ser det ut förresten..
http://bp0.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rq0EvTrEPcI/AAAAAAAAFQ8/eWD8eqJTikY/s1600-h/Ramakvariet+Morkt+25+Juli+07.jpg

Men bry er inte i hur alla växterna sitter nu, dom är bara nerstuckna för att växa på sig, det ska ju ändras extremt mycket där i snart..

Ska ju dit en massa olika växter där sen.. buskigt och så.. :)
#13 - 6 augusti 2007 16:54
Nu har jag svart bakgrund i mitt nya 400 liters. I mitt förra 180 liters var det något med växter, spelade inte så stor roll eftersom man inte såg bakrutan för alla växter:-) Tycker svart är bra eftersom den bara "försvinner" och framhäver växter och fiskar. Kan tillägga att hos den jag hämtade mitt 400 liters fanns det inte någon bakgrund. Det första jag lade märket till var algerna på bakrutan, de liksom försvinner när det finns en bakgrund
#14 - 6 augusti 2007 16:56
Pirajamaja skrev:
http://www.zoopet.com/akvarium/

Här kan du kolla pirajamajas akvarium, så ser du ju om du gillar det eller inte

Jo, juwelbakgrund va? Jag föredrar ODA, det är en sån jag ville ha, tänkte ha.. men du hade eng sjögrus va? det var jättefint akvariet!, det var det, men jag ska ju ha mer och andra växter liksom..

Det blir ju iaf skapligt samma färgtoner för din del (även om juwelbakgrunden är svart? så såg den lite halvbrun ut eller så), och precis som vår ODA i vårt aquaelkar, då har vi eng sjögrus och en oda som är brun/röd,beige.. och den matchar gruset väldigt bra..
Jag tänkte ju ha en beigebrunaktig ODA (dom har lite olika nyanser, lite olika målade här ibland har jag sett) i mitt kar med den ljusa sanden, så matchar det okej iaf..

Men jag började ju fundera då jag inte sett så många såna här rena växt/mosskar osv med bakgrunder.. har inte sett så många faktiskt..

Men nånting kanske jag fixar.. vi får se..
#15 - 6 augusti 2007 17:00
c90368 skrev:
Nu har jag svart bakgrund i mitt nya 400 liters. I mitt förra 180 liters var det något med växter, spelade inte så stor roll eftersom man inte såg bakrutan för alla växter:-) Tycker svart är bra eftersom den bara "försvinner" och framhäver växter och fiskar. Kan tillägga att hos den jag hämtade mitt 400 liters fanns det inte någon bakgrund. Det första jag lade märket till var algerna på bakrutan, de liksom försvinner när det finns en bakgrund

ja, jag vet inte.. har inte sett nåt iaf, vi har typ inga alger :D, och om jag t.ex ska ha vallisneria nästan efter hela bakväggen, så ser man inte väggen eller glaset.. mycket växter ska det ju vara.. kanske "onödigt" då med en dyr bakgrund menar jag..

Men ja, det blir kanske en affisch då ju med lite växter så slipper man iaf tapeten liksom, bara det matchar någorlunda.. så blir det kanske bra :)
(även om jag avskyr affischer, men ska den knappt synas så strunt samma) :)
#16 - 6 augusti 2007 17:03
Du kan ju också ha nån halvgenomskinlig bakgrund. Kunde bli riktigt snyggt tror jag.
#17 - 6 augusti 2007 17:04
Kjaer skrev:
Du kan ju också ha nån halvgenomskinlig bakgrund. Kunde bli riktigt snyggt tror jag.

Finns det? :)
#18 - 6 augusti 2007 17:08
Det kanske är en lysande idé att ha en diskret tapet som bakgrund. Skulle kunna tänka mig att det blir mycket bättre om den sitter direkt mot rutan än när dem sitter på väggen en bit bakom. Eftersom du ändå kommer att ha så mycket växter. Men någon form av bakgrund...jo,jag tror nog att det blir snyggare än inget alls.
#19 - 6 augusti 2007 17:10
Eller affish med växter som du själv föreslår. Det blir kanske ännu bättre. Nej nu måste jag gå och sätta i en fjärilsciklid som jag har på tillvänjning i en plastpåse.
#20 - 6 augusti 2007 17:30
Eller BTN Slimline som är kanonsnygg och enkal att silikona fast. Jag har den i karet på jobbet och när jag tömmer mitt stora kar åker det in en där med:D!

Såg på ditt kar nu, och även om tapeten kanske är diskret så är den det inte genom karet;).
Köp annars en svart eller blå planschbakgrund i affären så länge, de kostar inte så många kronor!
#21 - 6 augusti 2007 18:32
Lyckas du med växterna kommer du ändå inte se mycket av bakgrunden. Kanske känns bortkastat med en inlimmad bakgrund då. Fast något i stil med en enfärgad papp eller liknande bakom bakrutan ser bättre ut än när man kan se tapeten genom glipor bland växterna - enligt min smak iaf.

Lycka till med nya akvariet! :)
#22 - 6 augusti 2007 20:02
Zirconia skrev:
Finns det? :)

Det borde gå att hitta nån sorts folie som ær halvgenomskinlig. Jag tænkte hitta nån med en brun nyans till en svartvattensbiotop.
#23 - 6 augusti 2007 20:35
Pirajamaja skrev:
Eller affish med växter som du själv föreslår. Det blir kanske ännu bättre. Nej nu måste jag gå och sätta i en fjärilsciklid som jag har på tillvänjning i en plastpåse.

ja, jag ska klura lite mer, antingen kör jag på den ODA bakgrunden (den är ju trots allt snygg iaf) :D eller en affisch, nåt blir det iaf :)
#24 - 6 augusti 2007 20:36
Olivin skrev:
Lyckas du med växterna kommer du ändå inte se mycket av bakgrunden. Kanske känns bortkastat med en inlimmad bakgrund då. Fast något i stil med en enfärgad papp eller liknande bakom bakrutan ser bättre ut än när man kan se tapeten genom glipor bland växterna - enligt min smak iaf.

Lycka till med nya akvariet! :)

Jo precis, jag vet inte riktigt, jag hoppas jag lyckas med växterna iaf :D

Jo, nånting ska det bli, inte så snyggt kanske med tapeten bakom.. :)
#25 - 6 augusti 2007 20:37
Kjaer skrev:
Det borde gå att hitta nån sorts folie som ær halvgenomskinlig. Jag tænkte hitta nån med en brun nyans till en svartvattensbiotop.

Jaja, du menar så.. ja, det är ju en idé också. :)
Bilagor:
#26 - 6 augusti 2007 21:00
sopsäckar FTW <3
#27 - 6 augusti 2007 21:01
du kan testa skrynkla ihop papper som är lika stor som bakgrunden och sen måla blir jättesnyggt
#28 - 6 augusti 2007 21:07
Richard.R skrev:
du kan testa skrynkla ihop papper som är lika stor som bakgrunden och sen måla blir jättesnyggt

Nja.. jag vet inte jag... :)

Orkar inte måla och greja :) Har inte tid med det heller :)
#29 - 7 augusti 2007 14:12
Jag kör med solskyddsfilm från Biltema. Valde en ljus variant med svag spegeleffekt. Väggen bakom är mjölkchokladbrun. Växtridån i akvariet speglas fint och det ger en djupkänsla. Av rummet utanför är det bara TV'n som speglas. Och den speglas nästan lika mycket i frontglaset.
#30 - 7 augusti 2007 18:39
t85207 skrev:
Jag kör med solskyddsfilm från Biltema. Valde en ljus variant med svag spegeleffekt. Väggen bakom är mjölkchokladbrun. Växtridån i akvariet speglas fint och det ger en djupkänsla. Av rummet utanför är det bara TV'n som speglas. Och den speglas nästan lika mycket i frontglaset.

Lät ju lite spännande faktiskt.. tack för tipset :)
jag får fundera lite :)

Annons