DragonFish skrev:Jamen det tycker jag oxå, det finns helsnygga saker i plast, keramik och annat, men de verkar som att man mest får mothugg för att man köper såna grejer, det ska vara äkta och genuint naturliga saker, det tycker inte jag. När man säger plast så tänker många på "chockrosa" och "plastiga" saker, men det finns ju det som smälter ihop me naturliga dekorationer oxå.
heeke skrev:Vissa saker kan vara ok, men det ligger på gränsen.
tex:
http://www.pbase.com/plantella/image/71917743
http://www.pbase.com/plantella/image/23096286
DragonFish skrev:Jo de stämmer det du säger...men det fula är när vissa "akvarieexperter" enbart har naturliga saker i sina akvarium, MEN de gömmer inte undan pump eller värmare! snacka om ironi..
Jag vill oxå efterlikna naturen, men inte enbart med "naturliga" saker, fast saker gjorda av konstmaterial som efterliknar naturen i färgsättning och komposition smälter ju oxå in på ett fint sätt om man gör rätt liksom.
DragonFish skrev:Ja det är ju ett skräckscenario! haha nä usch..
Hmm okej BTN-modul, är det nått liknande Back to nature-bakgrund eller är den senare inte gjord av plast?
DragonFish skrev:Ja det är ju ett skräckscenario! haha nä usch..
Hmm okej BTN-modul, är det nått liknande Back to nature-bakgrund eller är den senare inte gjord av plast?
Richard.R skrev:
DragonFish skrev:Såg på en annan sida, Guldfisken.se, att man kunde köpa back to nature-bakgrunder i olika storlekar, sökte efter 80*40 cm och hittade precis det måttet till mitt akvarium, Amazonas-tema för 1500 spänn.
Ja ditt akvarium är snyggt faktiskt.
Bilbo skrev:Om man skall efterlikna naturen borde man väl slänga i lite rostiga oljefat, en cykel och några kundvagnar ;)
Men ni "renrasiga" malawiakvarister (generalisering jag vet men det är just malawifolket som brukar låta mest när någon gör något icke biotopriktigt), vet ni tex att det är högst onaturligt för Ps. demasoni att leva i stora grupper.
Kontentan av mitt resonemang är att det är lika "naturligt" att ha ett skeppsvrak i sitt guppykar som det är att ha 20 Demasoni i ett 375!
Stew skrev:en rosa borg i mitten, och en massa olikfärgade pärlor och guldströssel utspidda i gruset....
*Ulrica* skrev:ÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHH! Så fint det lät! :D
Allvarligt. Faktiskt. Ibland blir jag lite trött på att allt ska se naturligt ut, det lyckas så otroligt sällan ändå (ditt var faktiskt ovanligt fint). Tänk att ha som du skrev ovan. Eller LEGO-akvarium. Eller dinosaurier. Eller en riddarborg med riddare och hästar. Eller något sorts Atlantis. Eller...
Jag har en massa knasinredningar till akvarium i huvudet! När jag har 10 kar ska jag ha ett som har en rosa borg.... :D
Stew skrev:Jojo.
Är det naturligt att fiskar instängda i en fönsterlåda med metallkanter? Som drivs av elektriska pumpar och el-ljus? :) Framför denna fönsterlåda sitter nyfikna homo sapiens och stirrar på fiskarna...!
Bilbo skrev:Nej, och det är dit jag försöker komma.
Jag vet en kille som slängde i ett STORT delat skeppsvrak i sitt stora Tropheusakvarium, riktigt coolt blev det och dessutom ett samtalsämne som heter duga.
Jag har beställt ett 50 cm skeppsvrak som jag skall ha i min sons guppykar på 125 liter. Guppyna (och de andra fiskarna) bryr sig inte, min son blir glad och jag blir glad, vem har då rätt att "dissa" en sådan prydnad.
Bilbo skrev:Om man skall efterlikna naturen borde man väl slänga i lite rostiga oljefat, en cykel och några kundvagnar ;)
Men ni "renrasiga" malawiakvarister (generalisering jag vet men det är just malawifolket som brukar låta mest när någon gör något icke biotopriktigt)
*Ulrica* skrev:ÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHH! Så fint det lät! :D
Allvarligt. Faktiskt. Ibland blir jag lite trött på att allt ska se naturligt ut, det lyckas så otroligt sällan ändå (ditt var faktiskt ovanligt fint). Tänk att ha som du skrev ovan. Eller LEGO-akvarium. Eller dinosaurier. Eller en riddarborg med riddare och hästar. Eller något sorts Atlantis. Eller...
Jag har en massa knasinredningar till akvarium i huvudet! När jag har 10 kar ska jag ha ett som har en rosa borg.... :D
Stew skrev:Tack :)
Har försökt efterlikna ett ställe som vi kallade för hmm... djävulsstupet i lyse. (Innanför kornöarna, mellan lysekil och smögen.)
Snorklade jättemycket där när jag var liten... Vit sand (massa snäckskal), berg som skjuter ut, röd granit och lite tång. Vet att det är helt fel biotop. Men... Det har satt sig fast i mitt minne... Idag när jag dyker där så är det egenvuxet av kinesiska mördaralger eller något :( Och det är bara musslor där... Usch. skit. Blir så arg :(
Fast knopps akvarier är ju mycket snyggare...!
*Ulrica* skrev:Ett 50 cm stort vrakskepp!!! Vart hittar man det?
Det skulle vara sååååå coolt att ha det i min 50-litare! :D
Oj, så sugen jag blir att göra om i det karet nu.... övertala min son att jag ska få hans jättefina riddarborg (inte rosa) med vindbrygga...
hm... eller star trek-tema kanske.... :rolleyes:
peter_m_jonsson skrev:Jag måste erkänna att jag gillade budda karet. Å andra sidan tycker jag att kar med bara stenar i känns deprimerande (typ malawi). Min dotter hade nog valt rosa grus och Ariel som inredning om hon fått välja.
Tur att det finns så mycket valmöjligheter när smaken är olika.
MattiasL skrev:
Sonja skrev:Spelar väl ingen som helst roll hur man vill ha inredningen i karet bara man först och främst ser till att fiskarna får det dom behöver för att må bra.
jolon skrev:Vilket är vad jag ville komma fram till, men så fort den här personen ställde en seriös fråga om hans klocka skulle vara ett problem så fick han fett många åsikter om att han var brackig, nyrik,skulle veta sin plats etc,, och det är det här forat jag menar inget annat! Känns som att vi gärna är "brackiga" i våran egen nivå men om nån djävel vågar vara över det då djävlar! (tyckte personligen att klockan var klockren i det karet)
Edit: sonja bor i vallentuna så sonja är bra!
Stew skrev:Det finns ju sådana där bubbelkrodkodiler har jag sett. (i affären, inte hemma hos mig). De ser änna lite farliga ut :P Tänk en stackars långsam fisk simmar in där och busar lite med bubblorna, plopp!!, inget huvud kvar...!
;)
*Ulrica* skrev:Första gången jag och min son var och tittade på akvariegrejer så fingrade han helt förundrad på en påse med glittrande, olikfärgade glaskulor och såg mycket förtjust ut. Jag hade då en lite utläggning om att vi skulle ha ett akvarium som såg ut som det ser ut i naturen för det tycker jag är finast. (Jag kan ha ljugit något om att fiskarna trivs bättre också, fy mej...)
Nu deklarerar han högt och tydligt, med ett hånfullt skratt, varje gång vi är i en akvarieavdelning - "Titta mamma, såna där finns ju inte i naturen, det är inte fint, det ska vi inte ha"
Det är så man uppfostrar akvarister att veta vad som är accepterade akvariedekorationer! ;)
Hm... undrar hur han kommer att ta att jag vill ha hans riddarborg i karet.... :p
Sonja skrev:Jag måste ju erkänna att jag klämt lite på såna där grejer med skräckblandad förtjusning ;) Dom där krokodilerna är inte så himla tunga, tror nog att fiskarna hinner undan. Iofs om en liten ancistrus kryper in kanske den får en liten smäll innan den hinner undan.
jolon skrev:Ärligt, icke accepterade dekorationer är såna som innehåller blekmedel,koppar,eller annat jox som fisken dör av, allt annat är game! (vill minnas att vi har haft en liknande disskusion angående en breitling,, eller var det en rolex ptja sak samma, jag såg hans kar på blocket för inte allt förlängesen så,, go crazy with the cheezwhiz but dont sink dha otherz right!
(vad jag menar med det är att min ide om en inredning knappast är rätt enligt flertalet här men fisken skiter nog i hur det ser ut så länge den kan gömma sig), Rolex killen skulle nog kunna utvecklats till en klart vettig akvarist men många knytnävar små,,,
Mr B skrev:Jag har länge varit inne på att bygga ett litet atlantis, och befolka med fisk, men jag har än så länge avstått främst pga att tillgången på ofarliga, lättarbetade material är lite dålig. Sen inbillar jag mig att det mesta blir grönt ganska fort, och då förlorar det lixom poängen.
Det värsta i prydnadsväg jag sett är dock ett skeppsvrak, där seglet är ett stort nät, i vilket det fastnat en del fisk. När man poängterade det för ägaren var svaret "jo, jag vet, jag handlar ett par nya varje vecka för att de envisas med att fastna i det där." Somliga ska inte ha akvarium.
B!
Mr B skrev:Jag har länge varit inne på att bygga ett litet atlantis, och befolka med fisk, men jag har än så länge avstått främst pga att tillgången på ofarliga, lättarbetade material är lite dålig. Sen inbillar jag mig att det mesta blir grönt ganska fort, och då förlorar det lixom poängen.
B!