Ej accepterade dekorationer

#1 - 13 februari 2007 14:12
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]När man tittar igenom fotoarkiv som medlemmar har upplagda så förundras jag lite över varför man nästan hela tiden är så strikta med vilka dekorationer man har, typ som växter, klippformationer, bakgrunder osv. Okej det är väl snyggt när det ser naturligt ut, men varför inte blanda in saker som ruiner, skeppsvrak, och andra typer av dekorationer som relaterar mer till människan? Nog för att det har mycket med personlig smak att göra, men sjö/havsbottnar och mindre vattendrag har ju ofta saker som sticker ut. Varför är så många emot det i akvarier? [/SIZE][/FONT]
#2 - 13 februari 2007 14:16
skeppsrak och dylikt får mej å må illa men kan hålla med dej att kar med bara moduler kan kännas lite strikt..men åndå snyggt...annars har ja sett mångakar med utstickandesaker hit å dit
#3 - 13 februari 2007 14:19
Kanske för att man försöker att återskapa en del av naturen...
Där finner man inte direkt rosa skeppsvrak eller krokodiler som rapar bubblor.
#4 - 13 februari 2007 14:22
Jo det fattar jag oxå...naturen är ju klart viktig att återskapa, men personligen för vissa kanske det blir lite för strikt i längden, även om det är snyggt. Nä men nu menar jag inte såna idiotiska dekorationer, utan mer saker som skulle kunna smälta in någorlunda i naturliga miljöer och bli så nära homogena som de kan bli me naturen
#5 - 13 februari 2007 14:24
på zoocenter i Bäckebol (gbg), så hade dom ett 2 delat skeppsvrak i ett av sina kar, det såg faktist helt okej ut. Skeppet var varken litet eller stort så jag tyckte det smälte in ganska bra där. Men sen beror det ju på vad man har för "tema" i sitt kar osv.
#6 - 13 februari 2007 14:25
Okej kan förstå och respektera andras syn på det...men jag menar typ saker som skulle kunna smälta in någorlunda med en naturlig omgivning...inte typ som färggranna grejer, utan saker med ungefär samma färgsättning
#7 - 13 februari 2007 14:25
Vestman skrev:

Kunde inte sagt det bättre själv.
#8 - 13 februari 2007 14:27
Hmm ja precis sånt jag menar...men det beror på tema som du säger oxå..fast det är klart att om man har ett skeppsvrak som är skalenligt med fiskarna som finns i akvariet så är det väl ännu bättre kanske
#9 - 13 februari 2007 14:32
Dett finns ju faktiskt vissa snygga plastformationer. Typ hmm *letar länk* http://www.pwss.se/product.php?productid=391&cat=29&page=1
Ser helt ok ut när de fått lite alger på sig :)

Men. resten... *letar länk igen*
http://www.pwss.se/product.php?productid=3174&cat=29&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=3175&cat=29&page=2
http://www.pwss.se/product.php?productid=3574&cat=29&page=1
får mig att vilja må illa lite... Typ...
#10 - 13 februari 2007 14:37
Jamen det tycker jag oxå, det finns helsnygga saker i plast, keramik och annat, men de verkar som att man mest får mothugg för att man köper såna grejer, det ska vara äkta och genuint naturliga saker, det tycker inte jag. När man säger plast så tänker många på "chockrosa" och "plastiga" saker, men det finns ju det som smälter ihop me naturliga dekorationer oxå.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 13 februari 2007 14:38
1/ Fiskarna har inte ont av det.
2/ Så tycker man det är vackert är det helt OK.
3/ Personligen föredrar jag ett akvarium som åtminstone försöker efterlikna naturen och vill därför inte ens att pumpar eller värmare skall synas i akvariet. Detta är dock min personliga smak och alla har vi som tur är olika smak.
#12 - 13 februari 2007 14:42
DragonFish skrev:
Jamen det tycker jag oxå, det finns helsnygga saker i plast, keramik och annat, men de verkar som att man mest får mothugg för att man köper såna grejer, det ska vara äkta och genuint naturliga saker, det tycker inte jag. När man säger plast så tänker många på "chockrosa" och "plastiga" saker, men det finns ju det som smälter ihop me naturliga dekorationer oxå.

Håller med...
Skräcken är ju typ en rosa borg i mitten, och en massa olikfärgade pärlor och guldströssel utspidda i gruset.... Men men. Alla får ju göra som de vill :) Finns inget rätt eller fel så länge fiskarna trivs...
Jag använder själv en plastbakgrund (BTN moduler). Såååååå :)
Bilagor:
#13 - 13 februari 2007 14:43
Vissa saker kan vara ok, men det ligger på gränsen.
tex:
http://www.pbase.com/plantella/image/71917743
http://www.pbase.com/plantella/image/23096286
Bilagor:
#14 - 13 februari 2007 14:43
Vestman skrev:

"krokodiler som rapar bubblor"? Låter väl ganska sannolikt att man hittar det i naturen eller? :p
#15 - 13 februari 2007 14:45
heeke skrev:
Vissa saker kan vara ok, men det ligger på gränsen.

tex:

http://www.pbase.com/plantella/image/71917743

http://www.pbase.com/plantella/image/23096286

Även oliver knott flummar ut ibland :)
Kollade på budda karet igår... Tycket det var snyggt... Såg välidgt roingivande ut... Och tankeväckande.
#16 - 13 februari 2007 14:45
Jo de stämmer det du säger...men det fula är när vissa "akvarieexperter" enbart har naturliga saker i sina akvarium, MEN de gömmer inte undan pump eller värmare! snacka om ironi..

Jag vill oxå efterlikna naturen, men inte enbart med "naturliga" saker, fast saker gjorda av konstmaterial som efterliknar naturen i färgsättning och komposition smälter ju oxå in på ett fint sätt om man gör rätt liksom.
#17 - 13 februari 2007 14:46
DragonFish skrev:
Jo de stämmer det du säger...men det fula är när vissa "akvarieexperter" enbart har naturliga saker i sina akvarium, MEN de gömmer inte undan pump eller värmare! snacka om ironi..

Jag vill oxå efterlikna naturen, men inte enbart med "naturliga" saker, fast saker gjorda av konstmaterial som efterliknar naturen i färgsättning och komposition smälter ju oxå in på ett fint sätt om man gör rätt liksom.

BTN bakgrunder är väl ett bra exempel på det
#18 - 13 februari 2007 14:48
Ja det är ju ett skräckscenario! haha nä usch..

Hmm okej BTN-modul, är det nått liknande Back to nature-bakgrund eller är den senare inte gjord av plast?
#19 - 13 februari 2007 14:50
Hehe ja det är väl lite väl mycket på gränsen
#20 - 13 februari 2007 14:52
DragonFish skrev:

Hmm okej BTN-modul, är det nått liknande Back to nature-bakgrund eller är den senare inte gjord av plast?

Det är back to nature, fast inte en hel bakgrund. Man klistrar fast moduler på glaset och gömmer alla elektronik där...
så här blev det för mig. Alla som köper moduler får olika utseende :)
Den är inte gjort av plast.. ser ut som fogskum mer.. men. klart. pvc på något sätt är det nog :)
#21 - 13 februari 2007 14:55
DragonFish skrev:

"btn modul" = back to nature modul :D

haha stew var snabbare ;p.
#22 - 13 februari 2007 14:57
Såg på en annan sida, Guldfisken.se, att man kunde köpa back to nature-bakgrunder i olika storlekar, sökte efter 80*40 cm och hittade precis det måttet till mitt akvarium, Amazonas-tema för 1500 spänn.

Ja ditt akvarium är snyggt faktiskt.
#23 - 13 februari 2007 14:57
stews kar är de snyggaste jag sett förutom det här karet:
http://www.pbase.com/plantella/bigstgt
#24 - 13 februari 2007 14:58
jajajajaja
#25 - 13 februari 2007 15:01
Richard.R skrev:
stews kar är de snyggaste jag sett förutom det här karet:

http://www.pbase.com/plantella/bigstgt

Tack :)

Har försökt efterlikna ett ställe som vi kallade för hmm... djävulsstupet i lyse. (Innanför kornöarna, mellan lysekil och smögen.)
Snorklade jättemycket där när jag var liten... Vit sand (massa snäckskal), berg som skjuter ut, röd granit och lite tång. Vet att det är helt fel biotop. Men... Det har satt sig fast i mitt minne... Idag när jag dyker där så är det egenvuxet av kinesiska mördaralger eller något :( Och det är bara musslor där... Usch. skit. Blir så arg :(

Fast knopps akvarier är ju mycket snyggare...!
#26 - 13 februari 2007 15:02
DragonFish skrev:
Såg på en annan sida, Guldfisken.se, att man kunde köpa back to nature-bakgrunder i olika storlekar, sökte efter 80*40 cm och hittade precis det måttet till mitt akvarium, Amazonas-tema för 1500 spänn.

Ja ditt akvarium är snyggt faktiskt.

BTN-bakgrunderna är ruskigt fina!
Tänk på att de flyter! Så du måste ta ur allt vatten ur ditt kar om du ska få dit en sådan bakgrund (silikonas fast)
#27 - 13 februari 2007 15:21
Om man skall efterlikna naturen borde man väl slänga i lite rostiga oljefat, en cykel och några kundvagnar ;)
Men ni "renrasiga" malawiakvarister (generalisering jag vet men det är just malawifolket som brukar låta mest när någon gör något icke biotopriktigt), vet ni tex att det är högst onaturligt för Ps. demasoni att leva i stora grupper.
Kontentan av mitt resonemang är att det är lika "naturligt" att ha ett skeppsvrak i sitt guppykar som det är att ha 20 Demasoni i ett 375!
#28 - 13 februari 2007 15:24
Bilbo skrev:
Om man skall efterlikna naturen borde man väl slänga i lite rostiga oljefat, en cykel och några kundvagnar ;)

Men ni "renrasiga" malawiakvarister (generalisering jag vet men det är just malawifolket som brukar låta mest när någon gör något icke biotopriktigt), vet ni tex att det är högst onaturligt för Ps. demasoni att leva i stora grupper.

Kontentan av mitt resonemang är att det är lika "naturligt" att ha ett skeppsvrak i sitt guppykar som det är att ha 20 Demasoni i ett 375!

Jojo.
Är det naturligt att fiskar instängda i en fönsterlåda med metallkanter? Som drivs av elektriska pumpar och el-ljus? :) Framför denna fönsterlåda sitter nyfikna homo sapiens och stirrar på fiskarna...!
#29 - 13 februari 2007 15:24
Stew skrev:
en rosa borg i mitten, och en massa olikfärgade pärlor och guldströssel utspidda i gruset....

ÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHH! Så fint det lät! :D
Allvarligt. Faktiskt. Ibland blir jag lite trött på att allt ska se naturligt ut, det lyckas så otroligt sällan ändå (ditt var faktiskt ovanligt fint). Tänk att ha som du skrev ovan. Eller LEGO-akvarium. Eller dinosaurier. Eller en riddarborg med riddare och hästar. Eller något sorts Atlantis. Eller...

Jag har en massa knasinredningar till akvarium i huvudet! När jag har 10 kar ska jag ha ett som har en rosa borg.... :D
#30 - 13 februari 2007 15:25
*Ulrica* skrev:

Allvarligt. Faktiskt. Ibland blir jag lite trött på att allt ska se naturligt ut, det lyckas så otroligt sällan ändå (ditt var faktiskt ovanligt fint). Tänk att ha som du skrev ovan. Eller LEGO-akvarium. Eller dinosaurier. Eller en riddarborg med riddare och hästar. Eller något sorts Atlantis. Eller...

Jag har en massa knasinredningar till akvarium i huvudet! När jag har 10 kar ska jag ha ett som har en rosa borg.... :D

LEGO-akvarie låter roligt :) Hmmm.. *lite lockad*

Lova att bjuda på kaffe när den rosa borgen är installerad! Kommer gärna och tittar!
Bilagor:
#31 - 13 februari 2007 15:29
Stew skrev:
Jojo.

Är det naturligt att fiskar instängda i en fönsterlåda med metallkanter? Som drivs av elektriska pumpar och el-ljus? :) Framför denna fönsterlåda sitter nyfikna homo sapiens och stirrar på fiskarna...!

Nej, och det är dit jag försöker komma.
Jag vet en kille som slängde i ett STORT delat skeppsvrak i sitt stora Tropheusakvarium, riktigt coolt blev det och dessutom ett samtalsämne som heter duga.
Jag har beställt ett 50 cm skeppsvrak som jag skall ha i min sons guppykar på 125 liter. Guppyna (och de andra fiskarna) bryr sig inte, min son blir glad och jag blir glad, vem har då rätt att "dissa" en sådan prydnad.
#32 - 13 februari 2007 15:33
Bilbo skrev:
Nej, och det är dit jag försöker komma.

Jag vet en kille som slängde i ett STORT delat skeppsvrak i sitt stora Tropheusakvarium, riktigt coolt blev det och dessutom ett samtalsämne som heter duga.

Jag har beställt ett 50 cm skeppsvrak som jag skall ha i min sons guppykar på 125 liter. Guppyna (och de andra fiskarna) bryr sig inte, min son blir glad och jag blir glad, vem har då rätt att "dissa" en sådan prydnad.

Allt är vad man gör det till...
Jag tror att många har fått sin skräck till plast"leksaker" i karet från att karen ofta ägs av folk som inte kan sköta sina kar... (Har ingen statistik på detta, så det kan vara fel) Alla välskötta kar är fina tycker jag... Oavsett inredning... Mår fiskar och växter bra så kan jag sitta där i flera timmar och filisofera :)
Men det är ju en stor skillnad mellan "Det ser ok ut" till "så skulle jag vilja ha det själv".
Kommer nog bli jättebra med skeppet!
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 13 februari 2007 15:51
Bilbo skrev:

Men ni "renrasiga" malawiakvarister (generalisering jag vet men det är just malawifolket som brukar låta mest när någon gör något icke biotopriktigt)

Jag såg faktikst inte ett enda oljefat, någon cykel eller någon kundvagn när jag dök i Malawisjön, däremot en helsikes massa stenar. Så jag vill nog påstå att det är betydligt mer "biotoriktigt" med en massa stenar i ett malawikar än de saker du räknar upp;)
#34 - 13 februari 2007 15:52
Polarns ide med att ha ett skala 1:1 skelett är klart intressant, och jag tror att en del ligger just i skalan, jag har gärna en skattkista i karet men då ska den vara i riktig storlek,(Och inte rapa bubblor)
#35 - 13 februari 2007 16:04
Våra barn älskar vårt akvarie, där ena halvan har flickan fått bestämma hur det ska se ut och den andra halvan har vi vuxna bestämt. I barnens halva finns ett dödskalle huvud och fyrtorn och en konstgjord mur. Och barnen är hur lyckliga som helst och tycker att det är jätte fint. Och fiskarna har inte heller klagat precis.. Dom verkar lyckliga..
Pilla
#36 - 13 februari 2007 16:05
*Ulrica* skrev:

Precis sådär känner jag också! Skulle faktist vara ganska roligt att ha ett extremt akvarium med typ rosa sand, lego, borgar mm. Sedan ha någon schysst fisk i detta:D
#37 - 13 februari 2007 17:27
Ett 50 cm stort vrakskepp!!! Vart hittar man det?

Det skulle vara sååååå coolt att ha det i min 50-litare! :D

Oj, så sugen jag blir att göra om i det karet nu.... övertala min son att jag ska få hans jättefina riddarborg (inte rosa) med vindbrygga...

hm... eller star trek-tema kanske.... :rolleyes:
#38 - 13 februari 2007 17:32
Stew skrev:
Tack :)

Har försökt efterlikna ett ställe som vi kallade för hmm... djävulsstupet i lyse. (Innanför kornöarna, mellan lysekil och smögen.)

Snorklade jättemycket där när jag var liten... Vit sand (massa snäckskal), berg som skjuter ut, röd granit och lite tång. Vet att det är helt fel biotop. Men... Det har satt sig fast i mitt minne... Idag när jag dyker där så är det egenvuxet av kinesiska mördaralger eller något :( Och det är bara musslor där... Usch. skit. Blir så arg :(

Fast knopps akvarier är ju mycket snyggare...!

Haha "knopps" :D Ditt är det finaste malawi jag sett, men tycker mera om amazonas kar
#39 - 13 februari 2007 17:52
*Ulrica* skrev:
Ett 50 cm stort vrakskepp!!! Vart hittar man det?

Det skulle vara sååååå coolt att ha det i min 50-litare! :D

Oj, så sugen jag blir att göra om i det karet nu.... övertala min son att jag ska få hans jättefina riddarborg (inte rosa) med vindbrygga...

hm... eller star trek-tema kanske.... :rolleyes:

Klart intressant att ha enterprise hängande i mitten av karet med ett away team på botten. :D
#40 - 13 februari 2007 20:45
Smakfullt?

Vem vill inte ha en sådan här i sitt biotop kar?

http://www.aquariumguys.com/funkycastle.html

:p
#41 - 13 februari 2007 21:07
I mitt Axolotlkar har jag en rostig bil. Passar jättebra med dessa festliga djur. Kul med fantasi i akvarium. Hur man än gör tycker några det är fult o några att det är fräckt. Viktigast vad man själv tycker.
#42 - 14 februari 2007 08:32
Jag måste erkänna att jag gillade budda karet. Å andra sidan tycker jag att kar med bara stenar i känns deprimerande (typ malawi). Min dotter hade nog valt rosa grus och Ariel som inredning om hon fått välja.
Tur att det finns så mycket valmöjligheter när smaken är olika.
#43 - 14 februari 2007 09:31
Jag måste erkänna att jag gillade budda karet. Å andra sidan tycker jag att kar med bara stenar i känns deprimerande (typ malawi). Min dotter hade nog valt rosa grus och Ariel som inredning om hon fått välja.

Tur att det finns så mycket valmöjligheter när smaken är olika.

Ariel? Är inte det tvättmedel? :(
#44 - 14 februari 2007 09:40
Tror nog att hon syftade på Ariel "den lilla sjöjungfrun" Disney figur. :D
#45 - 14 februari 2007 10:07
K-Rad skrev:
Tror nog att hon syftade på Ariel "den lilla sjöjungfrun" Disney figur. :D

Aaah :) :) Tänkte nästan det...!
#46 - 14 februari 2007 10:09
MattiasL skrev:

WOOHAA! :eek: Det måste vara något av det värsta jag har sett! [xx(]
#47 - 14 februari 2007 11:39
En sjysst döskalle skulle jag vilja ha i nåt av akvarierna, men rosa slott o dyl hoppar jag över :p
#48 - 14 februari 2007 17:15
Plastpåse?

En stor svart hopknuten plastpåse med bulligt innehåll kunde vara kul i deckarentusiastens 720liters.
#49 - 14 februari 2007 17:24
Jag har ett grått torn i mitt 25 liters som jag har gjort lite mera hål i.. Ena Botian ser tornet som sitt
#50 - 14 februari 2007 18:52
De flesta akvariefiskar som vi köper är väl ändå odlade så dom har ingen aning hur det ser ut i tex Malawisjön. For all they know..så kan de vara rosa slott o glittersand där.. :)
#51 - 14 februari 2007 23:01
jag gillar bubbelkrokodil, blir jag hängd nu? :P
#52 - 15 februari 2007 05:20
*Ulrica* skrev:
WOOHAA! :eek: Det måste vara något av det värsta jag har sett! [xx(]

Oooh nice! Det skall jag ha när jag får för mig att skapa ett LSD-trippat akvarium! ;)

/J
#53 - 15 februari 2007 07:21
woodo skrev:
jag gillar bubbelkrokodil, blir jag hängd nu? :P

Livstids halshuggning på det :) :)
#54 - 15 februari 2007 15:36
Jag tycker det är roligt att göra egna dekorationer till mitt kar, typ som en hand som kommer upp ur sanden, en grotta och en båt. Då kan man ju designa dem så fiskarna har nytta av dem också :) (Kanske inte handen men grottan och båten). Jag tycker det blir lite mer personligt än om alla kar bara skulle vara riktigt naturliga. Sen finns det ju såklart riktigt gräsliga exempel såklart ^^

Men smaken är som baken, alla har en men min är större än din ;)
#55 - 15 februari 2007 15:58
Färdiga BTN är visserligen snygga men ack så opersonliga, det blir bara ett kar i mängden Men med moduler kan man ge karet sin personliga prägel fast man bör ha en tjock plånbok....
#56 - 15 februari 2007 19:04
:p jag köpte mig en döskalle idag, blev inspirerad av den här tråden
#57 - 15 februari 2007 19:12
Knyttet skrev:
:p jag köpte mig en döskalle idag, blev inspirerad av den här tråden

Bra;)

Mer icke accepterade dekorationer åt akvarieterna!!:D:p
#58 - 15 februari 2007 22:13
Ärligt, icke accepterade dekorationer är såna som innehåller blekmedel,koppar,eller annat jox som fisken dör av, allt annat är game! (vill minnas att vi har haft en liknande disskusion angående en breitling,, eller var det en rolex ptja sak samma, jag såg hans kar på blocket för inte allt förlängesen så,, go crazy with the cheezwhiz but dont sink dha otherz right!
(vad jag menar med det är att min ide om en inredning knappast är rätt enligt flertalet här men fisken skiter nog i hur det ser ut så länge den kan gömma sig), Rolex killen skulle nog kunna utvecklats till en klart vettig akvarist men många knytnävar små,,,
#59 - 15 februari 2007 22:24
Spelar väl ingen som helst roll hur man vill ha inredningen i karet bara man först och främst ser till att fiskarna får det dom behöver för att må bra.
#60 - 15 februari 2007 22:57
Glenn skrev:
Bra;)

Mer icke accepterade dekorationer åt akvarieterna!!:D:p

Hmm hoppas ingen misstolkar mitt inlägg. Det jag menade var att det var positivt och att det är upp till var och en vad man vill ha för inredning:)
#61 - 15 februari 2007 23:00
Sonja skrev:
Spelar väl ingen som helst roll hur man vill ha inredningen i karet bara man först och främst ser till att fiskarna får det dom behöver för att må bra.

Vilket är vad jag ville komma fram till, men så fort den här personen ställde en seriös fråga om hans klocka skulle vara ett problem så fick han fett många åsikter om att han var brackig, nyrik,skulle veta sin plats etc,, och det är det här forat jag menar inget annat! Känns som att vi gärna är "brackiga" i våran egen nivå men om nån djävel vågar vara över det då djävlar! (tyckte personligen att klockan var klockren i det karet)
Edit: sonja bor i vallentuna så sonja är bra!
#62 - 15 februari 2007 23:44
jolon skrev:
Vilket är vad jag ville komma fram till, men så fort den här personen ställde en seriös fråga om hans klocka skulle vara ett problem så fick han fett många åsikter om att han var brackig, nyrik,skulle veta sin plats etc,, och det är det här forat jag menar inget annat! Känns som att vi gärna är "brackiga" i våran egen nivå men om nån djävel vågar vara över det då djävlar! (tyckte personligen att klockan var klockren i det karet)

Edit: sonja bor i vallentuna så sonja är bra!

Nej jag svarade allmänt bara vad jag tycker. Jag såg hela debatten om klockan också. Tyckte inget speciellt då heller. Killen ville visa upp klockan i kupan... än sen då? Så länge fiskarna inte tar skada av det man stoppar i, och man ser till fiskarnas behov i första hand kan folk ha i vad som helst. Det är ingen tävling det här med akvarier... eller jo en del tävlar med växtkar, men det är inte det jag menar. Jag skulle aldrig stoppa ner en ubåt, slott, klocka eller rapande krokodil i mina kar. Men jag bryr mig inte ett dugg om vad andra tycker är snyggt i sina kar. vi är alla unika och har olika syn på vad som är skönhet och praktiskt, inget att diskutera så länge ingen kommer till skada.

(Vallentuna är bra ;))
#63 - 16 februari 2007 07:13
Det finns ju sådana där bubbelkrodkodiler har jag sett. (i affären, inte hemma hos mig). De ser änna lite farliga ut :P Tänk en stackars långsam fisk simmar in där och busar lite med bubblorna, plopp!!, inget huvud kvar...!

;)
#64 - 16 februari 2007 09:47
Stew skrev:
Det finns ju sådana där bubbelkrodkodiler har jag sett. (i affären, inte hemma hos mig). De ser änna lite farliga ut :P Tänk en stackars långsam fisk simmar in där och busar lite med bubblorna, plopp!!, inget huvud kvar...!

;)

Jag måste ju erkänna att jag klämt lite på såna där grejer med skräckblandad förtjusning ;) Dom där krokodilerna är inte så himla tunga, tror nog att fiskarna hinner undan. Iofs om en liten ancistrus kryper in kanske den får en liten smäll innan den hinner undan.
#65 - 16 februari 2007 11:12
Första gången jag och min son var och tittade på akvariegrejer så fingrade han helt förundrad på en påse med glittrande, olikfärgade glaskulor och såg mycket förtjust ut. Jag hade då en lite utläggning om att vi skulle ha ett akvarium som såg ut som det ser ut i naturen för det tycker jag är finast. (Jag kan ha ljugit något om att fiskarna trivs bättre också, fy mej...)

Nu deklarerar han högt och tydligt, med ett hånfullt skratt, varje gång vi är i en akvarieavdelning - "Titta mamma, såna där finns ju inte i naturen, det är inte fint, det ska vi inte ha"

Det är så man uppfostrar akvarister att veta vad som är accepterade akvariedekorationer! ;)

Hm... undrar hur han kommer att ta att jag vill ha hans riddarborg i karet.... :p
#66 - 16 februari 2007 12:14
Jag hade ett kar en gång med en bakgrund med "atlantis-pelare" och sen ett par andra pelare runt om i karet, var ganska trivsamt, men trivs nog bäst med naturliknande kar som jag har idag.
#67 - 16 februari 2007 12:24
*Ulrica* skrev:
Första gången jag och min son var och tittade på akvariegrejer så fingrade han helt förundrad på en påse med glittrande, olikfärgade glaskulor och såg mycket förtjust ut. Jag hade då en lite utläggning om att vi skulle ha ett akvarium som såg ut som det ser ut i naturen för det tycker jag är finast. (Jag kan ha ljugit något om att fiskarna trivs bättre också, fy mej...)

Nu deklarerar han högt och tydligt, med ett hånfullt skratt, varje gång vi är i en akvarieavdelning - "Titta mamma, såna där finns ju inte i naturen, det är inte fint, det ska vi inte ha"

Det är så man uppfostrar akvarister att veta vad som är accepterade akvariedekorationer! ;)

Hm... undrar hur han kommer att ta att jag vill ha hans riddarborg i karet.... :p

Gulligt :)
Vad är det heter? "Som man sår får man skörda"!
#68 - 16 februari 2007 18:00
Jag stod och fånstirrade i flera minuter på två små "antika" "marmor"-statyer på Myrorna idag..... :D Ni vet, såna där nakna tanter utan armar....
#69 - 26 februari 2007 16:04
Glenn skrev:
Hmm hoppas ingen misstolkar mitt inlägg. Det jag menade var att det var positivt och att det är upp till var och en vad man vill ha för inredning:)

:) jag tog det iaf som positivt
#70 - 26 februari 2007 19:46
Sonja skrev:
Jag måste ju erkänna att jag klämt lite på såna där grejer med skräckblandad förtjusning ;) Dom där krokodilerna är inte så himla tunga, tror nog att fiskarna hinner undan. Iofs om en liten ancistrus kryper in kanske den får en liten smäll innan den hinner undan.

Tror inte heller det är någon fara, allt går så mycket långsammare och är så mycket lättare i vatten. :)
#71 - 27 februari 2007 11:33
Haha va med en skräck upplevelse för några veckor sen när jag skulle köpa växter på hornbach i gbg tänkte inte riktigt mig för i valet i butiken men när jag kom hem och skulle ta bort krukan och torven så bara rann de ut röda jävla små stenar som hade fastnat i rotsystemet och tömme fan om jag inte lyckades få i några i mitt akvarie nä rjag plantera dom min så fina vita sand blev kontaminerad :(
#72 - 27 februari 2007 12:56
ooooooooo vad ni gav mej konstiga idér nu......
får nämligen hem ett 110L kar i kväll och just nu sneglar jag lite mordiskt på min dotters ena bratz docka....... hmmmm *gnuggar händerna å planerar dränkning bara dottern nattat* (alltså dränkning av bratz inte dottern:D)
Bilagor:
#73 - 27 februari 2007 13:06
Hur delar man på en lerkruka så man kan använda den till grotta?
#74 - 27 februari 2007 13:17
jag grävde ner halva i grus och låter andra halvan synnas....
#75 - 27 februari 2007 14:01
Av gammal tradition är det första som åker i karen här hemma ett gammalt skepp. Det bubblar inte men det har blivit ett "lyckoskepp". Ska ta upp det nu och tvätta det extremt noga så ska det få vara med en stund när jag drar igång saltnanot...
mvh Mattias
#76 - 4 mars 2007 13:31
jolon

jolon skrev:
Ärligt, icke accepterade dekorationer är såna som innehåller blekmedel,koppar,eller annat jox som fisken dör av, allt annat är game! (vill minnas att vi har haft en liknande disskusion angående en breitling,, eller var det en rolex ptja sak samma, jag såg hans kar på blocket för inte allt förlängesen så,, go crazy with the cheezwhiz but dont sink dha otherz right!

(vad jag menar med det är att min ide om en inredning knappast är rätt enligt flertalet här men fisken skiter nog i hur det ser ut så länge den kan gömma sig), Rolex killen skulle nog kunna utvecklats till en klart vettig akvarist men många knytnävar små,,,

Är det mig vi pratar om??? Det är dags att skaffa större akvarium, därför annons låg ute. Måste bara fråga hur du kunde associera klocktråden jag startade här till min annons på blocket? Cred!!!
Vänligen
Kawe
#77 - 4 mars 2007 14:50
Ang inredning ...

Flesta malawi lever ju i klipp biotoper ... så Sanden vi kör med är väll igentligen totalt fel

Fins väll ingen Rådasand eller Blästersand i akvarium,,,, snarare klippblock o stora stenar som för övrigt inte ryms i våra akvarium så vad som är rätt o fel går o diskutera i en evighet ...

Folk får slänga ner vad dom vill i sina akvarium själv e ja lite knäpp o kör växter med mina malawi men "thats me"
Att sen hålla på o gnälla på vad andra har e väll de största problemet ... kan inte folk låta andra ha vad dom vill ha utan att massa mäniskor ska leka besservisser o förstöra för folk.

Mena Volvo är den fulaste mäniskan har skapat enligt mig men inte hoppar ja på o klagar på alla mäniskor som äger en ,,, nä ja låter bara bli o köpa en själv o lever lika lycklig för de utan att ja ska verka som en militant vegan o spränga mjölkbilar o terrorisera ....

Skärpning Detta är en hobby låt folk göra vad dom vill.
#78 - 4 mars 2007 15:03
Jag har länge varit inne på att bygga ett litet atlantis, och befolka med fisk, men jag har än så länge avstått främst pga att tillgången på ofarliga, lättarbetade material är lite dålig. Sen inbillar jag mig att det mesta blir grönt ganska fort, och då förlorar det lixom poängen.

Det värsta i prydnadsväg jag sett är dock ett skeppsvrak, där seglet är ett stort nät, i vilket det fastnat en del fisk. När man poängterade det för ägaren var svaret "jo, jag vet, jag handlar ett par nya varje vecka för att de envisas med att fastna i det där." Somliga ska inte ha akvarium.
B!
#79 - 4 mars 2007 15:45
Mr B skrev:
Jag har länge varit inne på att bygga ett litet atlantis, och befolka med fisk, men jag har än så länge avstått främst pga att tillgången på ofarliga, lättarbetade material är lite dålig. Sen inbillar jag mig att det mesta blir grönt ganska fort, och då förlorar det lixom poängen.

Det värsta i prydnadsväg jag sett är dock ett skeppsvrak, där seglet är ett stort nät, i vilket det fastnat en del fisk. När man poängterade det för ägaren var svaret "jo, jag vet, jag handlar ett par nya varje vecka för att de envisas med att fastna i det där." Somliga ska inte ha akvarium.

B!

Hahaha
#80 - 4 mars 2007 15:55
Knyttet skrev:
:) jag tog det iaf som positivt

Vad bra:D
#81 - 4 mars 2007 15:59
Mr B skrev:

B!

Keramik?
#82 - 4 mars 2007 16:17
Blir fortfarande grönt, och jag är inte helt säker på om jag har ugn som klarar av att bränna det, osv.
B!
#83 - 4 mars 2007 16:18
Nej det är sant att din ugn inte klarar av att bränna det men man kan alltid låna en ugn någonstans och det går ju att diska om det blir alger ;)
#84 - 4 mars 2007 18:07
När jag dök i en vik nära en hamn i Monterey (CA, USA) så var det ett gäng små hajar (amhajar tror jag) som hade bosatt sig i ett gammal bilvrak. + Att jag såg på discovery nån grej om eremitkräftor (eller ngt liknande) somhade bosat sig i colaburkar etc.

Annons