Eiheim filter

#1 - 6 mars 2004 14:38
Tjena.

Funderar på att köppa ett ytterfilter till mitt 250 liters, men jag undrar en sak....

Har hört att det kan börja läcka, men undrar om det inte finns nån sorts säkerhets spärr på dom, tex om det skulle börja läcka vatten från filtert så slås det av eller?

Tacksam för svar

MVH
Morgan
#2 - 6 mars 2004 14:48
Du kan borra ett par hål på insugsröret straxt under vattenytenivån.
Om vattnet sjunker under den nivån så suger pumpen bara luft istället.
Visst, pumpen kan gå åt skogen men det är nog det bästa av två dåliga
alternativ.
#3 - 6 mars 2004 15:00
Så det finns ingen såkallad säkerhets spärr på dom då?
Skulle ju varit bra om det fanns så om tex det börjar läcka vatten så stängs strömen till pumpen.

Men jag kom på ett annat knep...det finns ju såkallade byggsatser på kjell och company och där tror jag det skall finnas en byggsats som om det kommer vatten på den bryter den strömen....

i så fall skulle man ju kunna sätta pumpen i en hink och om det skulle läcka vatten på kretsen i hinken så skulle det brytas?

Kanske låter långsynt men tror ni det hade funkat?

MVH
Morgan
#4 - 6 mars 2004 17:16
Det bästa är nog att borra ett eller ett par hål strax under vattenytan, för även om strömmen bryts så kan det läcka genom slangkopplingar och mellan lock och filter.
#5 - 6 mars 2004 20:04
Varför inte kombinera dessa idéer? Borra ett hål i insugningsröret en cm under vattenytan. Ställ filtret i en balja som är stor nog att rymma filtret plus så mycket vatten som kan tömmas med den borrade insugningsslangen. Om vattenytan är 150 x 50 cm och sänks 1 cm så blir det c:a 7,5 l. Om filter utsläppet är under vattenutan så kan vattnet läcka ut bakvägen också och då behövs nog ett litet hål även på utsläppsröret i nivå med hålet på insuget.

Annons