Eheims senaste ytterfilter 2075

#1 - 30 november 2008 14:22
Någon som hört något/sett/testat detta filter - eller annars kan göra en bedömning baserad på tekniska data?

http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/d3cf4ea2b5c733eb2338b9b190c7bfa1/cl/details/anid/070153/EHEIM%20professionel%203%202075//listtype/search/searchparam/eheim%202075

Funderar på detta till ett 375 liters (Malawi). Någon som har en annan/bättre rekommendation. Jag har redan ett Fluval FX5 och vill testa något annat - helst Eheim.
#3 - 30 november 2008 16:02
Professional e mycket trevligare än dom sure runde. Har både ett professional 2 och ett 3 och har haft ett otal av modellen classic. Jag vill ALDRIG ha ett classic igen. Never. Obegripligt att nån föreslår det.
#4 - 30 november 2008 16:59
För att ett 2250/2260 är ett så överlägset filter, tycker man att det är jobbigt så kan man ju alltid skaffa hamster eller flickvän men då får man vara beredd på tjatter och mothugg...
#5 - 30 november 2008 17:05
Gaffel skrev:
För att ett 2250/2260 är ett så överlägset filter, tycker man att det är jobbigt så kan man ju alltid skaffa hamster eller flickvän men då får man vara beredd på tjatter och mothugg...

:D flickvän har jag redan och hon e inte såvärst tjatig...

nåja, men berätta gärna varför i hela friden 2250/2260 är överlägset dom nya modellerna. Jag har ett P3 2080, menar du att 2250 eller 2260 är överlägset P3 2080 och att jag kanske borde byta?

Väntar med spänning....
#6 - 30 november 2008 17:10
För att när du ska köra delvattenbyte så kopplar du in slangen på backspolningskranen och stänger av filtret, återfyller gör du på samma sätt fast andra hållet.

För att ett 2250/60 kan du swappa motorn på mot ett 1262/1264.

Dessutom är dom elektroniklösa och precis som alla andra i classic serien näst intill odödliga, en o-ring här och en ny impelleraxel där vart 20 år så har man ett "nytt filter"

Vilket filter du använder väljer du så klart själv.
#7 - 30 november 2008 17:27
Gaffel skrev:
För att när du ska köra delvattenbyte så kopplar du in slangen på backspolningskranen och stänger av filtret, återfyller gör du på samma sätt fast andra hållet.

För att ett 2250/60 kan du swappa motorn på mot ett 1262/1264.

Dessutom är dom elektroniklösa och precis som alla andra i classic serien näst intill odödliga, en o-ring här och en ny impelleraxel där vart 20 år så har man ett "nytt filter"

Vilket filter du använder väljer du så klart själv.

Varför stänger du filtret när du gör delvattenbyte?

Varför ska motorn swappas? Om man behöver byta motor e det väl bara att köpa en ny?

Suck, varför skulle nu elektronik vara av ondo. Det låter som en gammal inåtvänd man uttalat sig. Nu har jag förvisso inte P3 electronic men ändå. Jag tror säkert mina professional fungerar om 20 år såvida jag sköter dom. Men jag e helt säkert på att jag bytt dom innan. Mot nåt nyare. Och bättre.
#8 - 30 november 2008 18:16
Hogan1 skrev:
Någon som hört något/sett/testat detta filter - eller annars kan göra en bedömning baserad på tekniska data?

http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/d3cf4ea2b5c733eb2338b9b190c7bfa1/cl/details/anid/070153/EHEIM%20professionel%203%202075//listtype/search/searchparam/eheim%202075

Funderar på detta till ett 375 liters (Malawi). Någon som har en annan/bättre rekommendation. Jag har redan ett Fluval FX5 och vill testa något annat - helst Eheim.

Jag har ett, fast ett 2080. Rekommenderas! Men om du känner att volvo 240 är världens bästa bil så kanske du ska kolla classic serien. Inget ont om dom, dom funkar utmärkt. Professional e bara mycket nimmare att hanskas med.
#9 - 30 november 2008 18:51
Ähum.... jo - första frågan var om någon testat det nya 2075 - men tydligen inte ännu i alla fall. På mig verkar detta vara något mellanting mellan gammalt och nytt - men min erfarenhet av Eheim är ju inte störst här på forumet - därav frågan alltså.

Nu har jag just träffat Gaffel IRL (auktionen igår - men missade honom på Plantagen idag med någon halvtimme eller så) och Herrr Gaffel gjorde ett pålitligt intryck på mig och verkar veta vad han talar om varför det ligger nära till hands att lyssna på honom. Emellertid är jag själv lite intresserad av nya prylar (den som har flest prylar när han dör, vinner) och det enda jag nog kommer att vara försiktig med vad gäller Eheim är de där multifunktionsfiltren som man i princip kan använda till att baka bröd med om man vill - med värmare, vågor, intervall och allt möjligt). Därför ser väl 2080 inte så tokigt ut. Jag kan få ett sånt för 2600.- - och ett 2028 för 1895.-

Jag vill att filtret först och främst skall göra sitt jobb - och det skall klara både mekanisk och biologisk rening ensamt. Att jag sedan skall ha ytterligare ett filter bakom bakgrunden är en annan historia. Det är inte lätt att välja - någon försökte lura på mig ett fluval 405 - men jag skall inte ha Fluval denna gången. Är helnöjd med mitt FX5 - men om jag skall kunna veta vad jag talar om, vill jag ha ett Eheim nu.

Alltså - 2075 verkar inte kommit till Sverige ännu - men jag tycker det verkar intressant. Får annars fundera lite till - jag har ju inte fått akvariet ännu.
#10 - 30 november 2008 18:52
För att man enkelt och kostnadseffektivt ska kunna ersätta trasiga delar samt om man nu behöver uppgradera filtret med en mycket starkare motor.

För att ett 2260 har en separat kran för tömmning i botten på filterkanistern vilket möjligör ett delvattenbyte direkt genom ytterfiltret varpå syreslukande mulm och exkrementer försvinner utan att filtret behöver flyttas eller öppnas.

Jag kan bara hoppas att elektroniken i ett 2080 E kan bli 20 år gammal även om jag tvivlar, med din övertro skulle jag tippa på att du är under 25..

Det stog ett 2028 på plantagen och det gick för bra mycket mindre än 1895, köp!

2217 filtret fick jag loss för 300 efter auktionen.. ;)
#11 - 30 november 2008 18:56
För att man enkelt och kostnadseffektivt ska kunna ersätta trasiga delar samt om man nu behöver uppgradera filtret med en mycket starkare motor.

För att ett 2260 har en separat kran för tömmning i botten på filterkanistern vilket möjligör ett delvattenbyte direkt genom ytterfiltret varpå syreslukande mulm och exkrementer försvinner utan att filtret behöver flyttas eller öppnas.

Jag kan bara hoppas att elektroniken i ett 2080 E kan bli 20 år gammal även om jag tvivlar, med din övertro skulle jag tippa på att du är under 25..

2217 filtret fick jag loss för 300 efter auktionen och det går nu med resten i papegojträsket.. ;)
#12 - 30 november 2008 20:02
Gaffel skrev:

2217 filtret fick jag loss för 300 efter auktionen och det går nu med resten i papegojträsket.. ;)

Jävla Quisling[:(!]:)
#13 - 30 november 2008 20:06
Gaffel skrev:

Om vi bortser från 2217 ett tag - så är jag alltså hyfsat säker på att det var 2026 de hade på Plantagen och det pumpar enligt uppgift 950 l/h och kostar med 50% 1245.-. Det tror inte jag räcker till ett 375 tyvärr. Fast i kombination med ett pumphuvud på 1200 l/h med filtermatta bakom bakgrunden lär det väl funka - eller vad tror du?
#14 - 30 november 2008 20:46
Gaffel skrev:

Kostnadseffektivt... det e fan bara pengar. Nä men visst ibland får man byta delar men jag har aldrig behövt byta nån eheimmotor. Går motorn sönder i nått av mina filter köper jag nog ett nytt filter istället. Men visst. Jag fattar vad du menar men tycker det e lite tunnt som argument för stenåldersfilterna.

Okej, tömningen genom botten e bra.

Om mitt 2080 håller i 20 år så är jag 54 när det pensioneras. Jag kan garantera dig att jag har köpt nya filter innan dess.

Det e skillnad på P3 och P3e. Jag har INTE electronicmodellen. Men jag e helt övertygad om att den håller lika bra.

Ett 2217 skulle jag inte ta emot ens om jag fick 300.-. ;) Eller jo, du hade ju kunnat få det!

Äsch, det e ju som sagt fritt att tycka som man vill. Om 20 år sitter väl nån stjärna på nåt forum eller liknande och tycker att Eheims P3 filter är det bästa som finns och allt nytt skit e kass. Så e det alltid.... :D
#15 - 30 november 2008 21:01
Hogan1 skrev:

OK, ser man vad som kommit fram nu så skulle det säkert funka med det filtret, men till ett 375 med Malawi och bara det filtret skulle det bli lite fattigt.
Nu har du även en pumpskalle som blåser 1200 liter/timmen med och då blev det lite andra förutsättningar:).
Ett 2260 pumpar ca 1900 liter i timmen och skulle utan problem fungerat i ditt kar.
#16 - 1 december 2008 06:25
Andy, jag tycker att du börjar låta som en tocken trasig grammofon, knallar du fram till en 455 rocket och med en dåres envishet hävdar att en fiat pucko i alla avseende är bättre än en 2,5 ton tung, rambyggd Olds BB som redan rullat på vägarna sedan -71 och med största sannolikhet kommer att rulla på våra vägar långt efter att den sista bensinstationen byggts om till ett drive-in återvinningscenter för småbilar så ska jag bjuda dig på en klubba.

Om man bara tittar till specarna så är ett classic 2260 i alla avseende MER än ett 2080, det ÄR dyrare, det cirkulerar MER vatten, det har STÖRRE filterkanister och det är en ENKLARE design(om man inte räknar med en halv miljard lock-låsningar)

Och om du sen inte är teknisk nog att hantera ett classic så var ärlig med det i alla fall, alla kan inte ha tummen mitt i näven och vara tvungna att köpa ytterfilter med en installations dvd i bipacksedeln..
#17 - 1 december 2008 06:29
Andy, jag tycker att du börjar låta som en tocken trasig grammofon, knallar du fram till en 455 rocket och med en dåres envishet hävdar att en fiat pucko i alla avseende är bättre än en 2,5 ton tung, rambyggd Olds BB som redan då hade automatisk avbländning, farthållare, elhissar, 6-vägs elstolar, automatisk baklucke öppnare, intervalltorkare osv och som när den importerades till sverige fick katalysatorn bortopererad eftersom det inte var tillåtet i det här skitlandet och som rullat på våra vägar sedan -71 och med största sannolikhet kommer att rulla på våra vägar långt efter att den sista bensinstationen byggts om till ett drive-in återvinningscenter för småbilar så ska jag bjuda dig på en klubba.

Om man bara tittar till specarna så är ett classic 2260 i alla avseende MER än ett 2080, det ÄR dyrare, det cirkulerar MER vatten, det har STÖRRE filterkanister och det är en ENKLARE design(om man inte räknar med en halv miljard lock-låsningar)

Och om du sen inte är teknisk nog att hantera ett classic så var ärlig med det i alla fall, alla kan inte ha tummen mitt i näven och vara tvungna att köpa ytterfilter med en installations dvd i bipacksedeln..
#18 - 1 december 2008 06:34
Andy, jag tycker att du börjar låta som en tocken trasig grammofon, knallar du fram till en 455 rocket och med en dåres envishet hävdar att en fiat pucko i alla avseende är bättre än en 2,5 ton tung, rambyggd Olds BB som redan då hade automatisk avbländning, farthållare, elhissar, 6-vägs elstolar, automatisk baklucke öppnare, intervalltorkare osv och som när den importerades till sverige fick katalysatorn bortopererad eftersom det inte var tillåtet i det här skitlandet och som rullat på våra vägar sedan -71 och med största sannolikhet kommer att rulla på våra vägar långt efter att den sista bensinstationen byggts om till ett drive-in återvinningscenter för småbilar så ska jag bjuda dig på en klubba.

#19 - 1 december 2008 08:31
Gaffel skrev:

:D Du e för härlig!

Det där du skriver om bilarna e helt snurrigt. Om du menar att ett 2260 är oldsmobilen och 2080 är fiat puckon. Jag tycker snarare det låter som att nån tycker en gammal audi 100 e mycket bättre än en ny A6a. All heder åt en välskött audi 100 men..... jag tar nog A6an. Sen att A6an kanske inte orkar rulla 50 000 mil e helt ointressant då jag bytt bort den långt innan.

Yes, du har högre flöde i en 2260 och du har även 50% mer filtervolym än 2080 men det e väl ganska orättvis jämförelse. Då tycker jag vi ska jämföra 2215 och 2080 istället så ska jag gapa mig torr i halsen om hur mycket MER vatten som cirkuleras av 2080an och hur mycket MER filtervolym den har osv.. Tossigt. [B)]

Jag e fullt kapabel till att hantera classicarna, jag har haft ett par i mina unga dagar. Det jag inte förstår är varför jag ska fortsätta med det när det finns mycket bättre konstruktioner på marknaden. Det ligger inte per automatik något positivt värde i att en konstruktion är enklare. Men om du tittar lite nogrannare på P3orna så märker du nog att dom är förhållandevis enkla dom oxå. Bortse från dom elektroniska varianterna för det vet jag nog att du får utslag av. ;)

Det e inget fel på classicorna, men det finns heller inget som e bättre med dom än dom nyare.. Jag har erfarenhet av bägge typerna (dock inte 2260!) och har grymt svårt att förstå att nån som har detsamma förespråkar classic...:confused:
#20 - 1 december 2008 10:21
Nu var det du som hasplade ur dig att Ansjo kom med obegripliga förslag i sitt inlägg samtidigt som du förkastade classic modellen och kallade dom för fula ord, dessutom har jag redan angivit vilka fördelar ett 2260 har, tex en innovativ lösning med bottenavtappning som ex fx5 kopierade.

Om man sen sitter på ett 2260 så kan man enkelt byta ut orginal 1260 motorn mot en universal 1264 med en cirkulationshastighet på 4500l/t genom att lossa på 4 små insex villket jag ser som en stor eftergift till alla MFK'are.

Nu vill jag nog snarare se ett 2260 som en H1'a där 2080 kan få lov att vara en bling blingad H2, H2 fixar visserligen lite offroad medans H1 äter terräng.

Nu ämnade jämförelsen snarast belysa det faktum att allt nytt inte alltid är guld som glimma, vill du sen ha sagt att skillnaden mellan ett 2260 och ett 2080 är lika stort som skillnaden mellan ett 2080 och ett 2215 så tycker jag att vi avslutar den här debatten.
#21 - 1 december 2008 11:39
Gaffel skrev:
Nu var det du som hasplade ur dig att Ansjo kom med obegripliga förslag i sitt inlägg samtidigt som du förkastade classic modellen och kallade dom för fula ord, dessutom har jag redan angivit vilka fördelar ett 2260 har, tex en innovativ lösning med bottenavtappning som ex fx5 kopierade.

Om man sen sitter på ett 2260 så kan man enkelt byta ut orginal 1260 motorn mot en universal 1264 med en cirkulationshastighet på 4500l/t genom att lossa på 4 små insex villket jag ser som en stor eftergift till alla MFK'are.

Nu vill jag nog snarare se ett 2260 som en H1'a där 2080 kan få lov att vara en bling blingad H2, H2 fixar visserligen lite offroad medans H1 äter terräng.

Nu ämnade jämförelsen snarast belysa det faktum att allt nytt inte alltid är guld som glimma, vill du sen ha sagt att skillnaden mellan ett 2260 och ett 2080 är lika stort som skillnaden mellan ett 2080 och ett 2215 så tycker jag att vi avslutar den här debatten.

Jaja, jag kallade dom för fula ord. Jag tycker verkligen dom suger. Inte som filter på nåt sätt. Men jag tycker dom e opraktiska och klumpiga att hantera i jämförelse med modernare filter. Jag blev uppriktigt förvånad att nån förespråkar dom före exvis P3 modellerna. Nu kräver dom här filterna inte så mycket hantering överhuvudtaget så egentligen spelar det inte sååå stor roll.

Nä, jag tycker inte skillnaden mellan et 2260 och 2080 e lika stor som skillnaden mellan 2080 och 2215. Jag spetsade till jämförelsen då jag tycker din jämförelse var missvisande.

Jag tycker du har fel. Därför säger jag emot. Du tycker classic, jag tycker professional, och längre än så kommer vi nog inte.
#22 - 1 december 2008 12:35
Det opraktiska äv väl när man inte kan backspola en stor filterkanister utan är tvungen att släpa i väg den till ett badrum eller liknande och öppna det och hålla på och slabba med korgar och skit.

Min jämförelse? Sist jag kollade så var det du som jämförde..
-andy- skrev:
..menar du att 2250 eller 2260 är överlägset P3 2080 och att jag kanske borde byta?

Väntar med spänning....
#23 - 1 december 2008 12:42
Det opraktiska äv väl när man inte kan backspola en stor filterkanister utan är tvungen att släpa i väg den till ett badrum eller liknande och öppna det och hålla på och slabba med korgar och skit.

Min jämförelse? Sist jag kollade så var det du som jämförde..
-andy- skrev:
..menar du att 2250 eller 2260 är överlägset P3 2080 och att jag kanske borde byta?

Väntar med spänning....
#24 - 1 december 2008 12:48
Det var ett jävla tjafs:). Vilket filter skall jag ha då? Eheim 2075, 2080, 2026, 2038 - eller något annat.
(Jag tror jag hoppar Classicvarianterna med förhoppningen att filtret kommer att hålla de närmsta 5 åren i alla fall). Jag förväntar mig också (men säg för 17 till om jag har fel) att rengöring behövs högst 1 gång i halvåret vid normal användning/matning.
#25 - 1 december 2008 13:17
2026/28 är för klent för ett 375 malavi, en 2260 klarar sig ensam medans en 2080 får hålla din koralia sällskap.

Ett 2260 med nerklippt filtermatta borde klara sig upp till ett år utan rengöring medans 2080 kan klara halva tiden.

Någon skrev följande rader..
-andy- skrev:
Det ligger inte per automatik något positivt värde i att en konstruktion är enklare.

Denna någon kommer en vacker dag att få äta upp dessa ord då Murphy's Law är alenarådande..
#26 - 1 december 2008 15:45
Hogan1 skrev:
Det var ett jävla tjafs:). Vilket filter skall jag ha då? Eheim 2075, 2080, 2026, 2038 - eller något annat.

(Jag tror jag hoppar Classicvarianterna med förhoppningen att filtret kommer att hålla de närmsta 5 åren i alla fall). Jag förväntar mig också (men säg för 17 till om jag har fel) att rengöring behövs högst 1 gång i halvåret vid normal användning/matning.

Ta filtret med störst flöde så blir det inte fel;). Sedan behöver du förhoppningsvis inte rengöra det så ofta som varje halvår, lite beroende på vad du har för filtermedia i pumpen.
#27 - 1 december 2008 16:52
Gaffel skrev:
2026/28 är för klent för ett 375 malavi, en 2260 klarar sig ensam medans en 2080 får hålla din koralia sällskap.

Ett 2260 med nerklippt filtermatta borde klara sig upp till ett år utan rengöring medans 2080 kan klara halva tiden.

Någon skrev följande rader..

Denna någon kommer en vacker dag att få äta upp dessa ord då Murphy's Law är alenarådande..

Trams. Klockrent trams...
#28 - 1 december 2008 17:12
Nu har jag nästan bestämt att det inte blir ett 2080 (eller något professional 3) i alla fall. Det är ju för fan lika stort som en friggebod.....
#29 - 1 december 2008 17:33
#30 - 1 december 2008 19:13
Hogan1 skrev:
Nu har jag nästan bestämt att det inte blir ett 2080 (eller något professional 3) i alla fall. Det är ju för fan lika stort som en friggebod.....

2080 e ganska stor. Men 2075 som du inledde med är ju betydligt mindre och det blir jättelagom till ditt 375. Men jag e rätt obevandrad inom Malawiciklider, hur mycket vatten måste flyttas för att dom jevlarna ska trivas? Räcker det med tre ggr karet i timmen?
#31 - 1 december 2008 19:13
Hogan1 skrev:

Länken funkar inte hos mig. Vilken beteckning?
#32 - 1 december 2008 19:35
2026/28 är för klent för ett 375 malavi, en 2260 klarar sig ensam medans en 2080 får hålla din koralia sällskap. Trams?

Ett 2260 med nerklippt filtermatta borde klara sig upp till ett år utan rengöring medans 2080 kan klara halva tiden. Trams?

Tramset hittar du här nedan..

"Det ligger inte per automatik något positivt värde i att en konstruktion är enklare
"

Att sen hävda att ett filter med en nominell cirkulationskapacitet på löjligt fjuttiga 1 200 liter per timma skulle passa ett 375 malawi är bara tramsigt, sluta upp med att dela ut dåliga råd.
#33 - 1 december 2008 19:36
Ok - så här ligger det till.... 2080 verkar som sagt stort som ett hus - och 2028 kanske inte räcker till? med sina 1050 liter i timmen och 7.3 liter filtervolym. Jag kan alltså få 2028 för 1900 kr.

Nu har jag emellertid jagat rätt på en hornblåsare (för de fåkunniga betyder det alltså en tysk) som kan få hit ett 2075 för 1850 inklusive frakt. Eheim 2075 ger alltså 1250 l/h och har en filtervolym på 9.3 liter. Det kommer dessutom komplett med filtermatieral - färdigt att plugga in och köra igång.

I mina ögon ser det ut som ett bra pris. Grundpriset är 149 Euro - och alltså € 47 lägre än Aquraristic.net. (det borde finnas en hake - men jag kan inte hitta någon).
#34 - 1 december 2008 19:38
-andy- skrev:
Länken funkar inte hos mig. Vilken beteckning?

Om man går till Eheim.de och sedan skriver in 2075 så räcker det. Filtret heter alltså Eheim 2075 och levereras (se ovan) inklusive filtermaterial).

www.eheim.de
#35 - 1 december 2008 19:40
Haken är den att dom 1 200 liter per timme som filtret cirkulerar är nominellt, det reella värdet kanske ligger på runt 700 liter i timmen.
#36 - 1 december 2008 19:42
Hög cirkulationshastighet = hög syresättning av akvarievattnet = pigga filterbakterier och friska fiskar, klart som korvspad.
#37 - 1 december 2008 19:44
-andy- skrev:
2080 e ganska stor. Men 2075 som du inledde med är ju betydligt mindre och det blir jättelagom till ditt 375. Men jag e rätt obevandrad inom Malawiciklider, hur mycket vatten måste flyttas för att dom jevlarna ska trivas? Räcker det med tre ggr karet i timmen?

Nja - tre gånger räcker nog precis till så länge man inte överbefolkar akvariet. Nu kommer jag förmodligen ha max 16 fisk i det, så då funkar det nog OK. Sen kommer jag med största säkerhet köra ett powerhead med el-rör och filtermatta på kanske 30 x 10 cm också bakom bakgrunden. Powerheaden kommer att ha en kapacitet på 1200-1800 l/h beroende på vad som får plats av vad jag har hemma.

Jag vill nämligen att bägge filter jag använder skall kunna driva akvariet ensamt - men också alltid ha nytta av två.
#38 - 1 december 2008 19:48
Gaffel skrev:
Haken är den att dom 1 200 liter per timme som filtret cirkulerar är nominellt, det reella värdet kanske ligger på runt 700 liter i timmen.

Är det 2028 du tänker på nu - eller 2075?
#39 - 1 december 2008 19:55
sjuttifemman..
#40 - 1 december 2008 20:01
När det gäller "rengöring" av filtret så behövs det normalt inte göras så ofta. Om du tappar lite flöde så får du kanske städa förfiltret och kanske städa/byta finfiltret, när du gör detta kan du lika bra skölja ur dina filterkorgar som du har biobollar och liknande i. Hela operationen tar 10-15 min.
#41 - 1 december 2008 20:08
Lägg gärna upp en video där du med ett 2080 under armen kutar till muggen och rengör det på 10 minuter, jag behöver ett gott skratt..
#42 - 1 december 2008 20:10
Kan man inte lära ut rengöringen till tjänstefolket? Något skall dom väl göra.... :-)
#43 - 1 december 2008 20:12
Skriv ett bindande kontrakt med andy, han kommer säkert hem till dig och gör rent filtret om du köper dig ett 2080..
#44 - 1 december 2008 20:16
Gaffel skrev:
Lägg gärna upp en video där du med ett 2080 under armen kutar till muggen och rengör det på 10 minuter, jag behöver ett gott skratt..

Lägg ner nu. Han skulle väl köpa ett 2075? Mitt 2227 städar jag på max 10 min men där behöver jag inte byta förfilter och finfilter så lägg på 5 för 2075 som oxå är liiite större. För övrigt känns det rätt överarbetat att ha ett 2080 under armen när det har hjul. Men du hade väl haft det under armen för hjul har vi inte behövt innan så va fan ska vi med det till nu? Det blir ju bara mer komplicerat och dom kan gå sönder osv bla bla bla och så kommer Murphy och knackar på dörren.
#45 - 1 december 2008 20:17
Hogan1 skrev:
Kan man inte lära ut rengöringen till tjänstefolket? Något skall dom väl göra.... :-)

Det röstar jag på! Lysande. :D
#46 - 1 december 2008 20:20
Gaffel skrev:
Skriv ett bindande kontrakt med andy, han kommer säkert hem till dig och gör rent filtret om du köper dig ett 2080..

Njaaa kanske inte... Men om han köper ett 2075 och på nåt vis blir missnöjd med det så köper jag det av honom för exakt den summa som han själv betalt.
#47 - 1 december 2008 20:27
-andy- skrev:
3st 2075 så är han nästan där;)
#48 - 1 december 2008 21:29
Ja, den här tråden blev man ju jävligt mycket klokare av..... Ser nu att 2080 är ca. 1 dm högre än 2075 och då är vi faktiskt inne på mindre hus vilket man än väljer. Hade tänkt att pumpen skulle få plats under akvariet då jag beställt benställning med luckor. Undrar hur stort fribord man har på ett 375?
#49 - 1 december 2008 21:45
Men ska du ha mycket cirkulation så behöver inte ytterfiltret stå för den utan du kompletterar med kraftigt innerfilter eller en cirk.pump!
2075 har ju 6,5L filtervolym och räcker väl som biologisk rening!
#50 - 1 december 2008 22:55
åheim skrev:
Men ska du ha mycket cirkulation så behöver inte ytterfiltret stå för den utan du kompletterar med kraftigt innerfilter eller en cirk.pump!

2075 har ju 6,5L filtervolym och räcker väl som biologisk rening!

Jo, det är det jag tycker också att det borde. Får se om jag gjorde mig förstådd med min skoltyska och om jag får ett svar i morgon.
#51 - 2 december 2008 08:22
Hogan1 skrev:
Ja, den här tråden blev man ju jävligt mycket klokare av..... Ser nu att 2080 är ca. 1 dm högre än 2075 och då är vi faktiskt inne på mindre hus vilket man än väljer. Hade tänkt att pumpen skulle få plats under akvariet då jag beställt benställning med luckor. Undrar hur stort fribord man har på ett 375?

Jag skulle gissa att ställningen är 55cm hög om det är en "vanlig" alu-ställning. Men det e bara en gissning. Om du isåfall har 2075an på golvet under karet så går det med nöd och näppe. Du kan få ställningen lite högre med ställskruvarna.
#52 - 2 december 2008 21:13
Trodde i min enfald att jag var klar med den här tråden - men "no such luck"....

Jag har övervägt allt som skrivits och nu kommit fram till två alternativ - nämligen 2075 eller 2080 (alternativt 2180) och försöker komma fram till plus och minus för respektive alternativ.

2075 - plus: Priset ca. 1850 - inkluderar filtermaterial.
Får sannolikt plats under akvariet.
minus: lite i underkant. Gör det nödvändigt med komplementerande filter. Köps i Tyskland med allt vad det skulle innebära i händelse av reklamation.

2080 - plus: Kapaciteten mer än tillräcklig. Kan lätt användas om jag skulle skaffa dubbelt så stort kar.
minus: Pris - 2600 + filtermatierial. Totalt säkert 3000.-
Stort som en medeltidskyrka - får inte plats under akvariet

Så - där står man och vet inte vad man skall göra. Funderar vidare....
#53 - 2 december 2008 22:25
Eftersom du redan har en extra pump bakom bakgrunden så kör på den billigare pumpen. Att det skulle vara fel på den så du behöver reklamera den är inte så stor risk, men skulle det hända får du ta tag i den saken då;).
Att den inte har tillräckligt med flöde för att hålla ditt nuvarande kar perfekt rent själv är inte så mycket att orda om, men skulle du i framtiden skaffa större kar så kan du köpa den större pumpen då.
#54 - 4 december 2008 16:01
-andy- skrev:
Njaaa kanske inte... Men om han köper ett 2075 och på nåt vis blir missnöjd med det så köper jag det av honom för exakt den summa som han själv betalt.

Just fått igenom köpet på Ebay. Ett jäkla tråcklande med språket blev det och auktionen var automatiskt låst för medlemmar som inte bor i Riket - så säljaren fick be Ebay fixa till det. Men nu skall det vara klart. Väntar bara på räkningen (och filtret).

Det som till slut fällde avgörandet var faktiskt priset (som ju iofs alltid har betydelse - men där åtminstone jag hostar upp vad det kostar om jag verkligen vill ha något).

I det här fallet kommer jag att betala ungefär 1900 inkl transport till mig - och inklusive filtermatieral.

Hade kunnat få ett 2080 för 2600 kr - men får då lägga till minst 700 spänn för filtermaterialet - kanske t.o.m. en tusenlapp om man skall gå efter Eheims rekommendationer.

1250 l/h och 0.5 + 6.0 liter filtervolym och enligt Eheim upp till 600 liters akvarium, bör kunna räcka till mitt 375 som är på gång. Och jag sätter förmodligen ner en filtermatta och en 1200 l/h pump också. Då räcker det och blir över.

Skulle det inte funka, har jag ju redan en köpare.:D
#55 - 4 december 2008 16:24
Hogan1 skrev:

Skulle det inte funka, har jag ju redan en köpare.:D

:D Jajemen. Så hoppas du inte gillar det!! Äsch det blir kanon, men jag står för vad jag skrivit.

Lycka till!
#56 - 4 december 2008 16:57
-andy- skrev:
:D Jajemen. Så hoppas du inte gillar det!! Äsch det blir kanon, men jag står för vad jag skrivit.

Lycka till!

Tack - det blir säkert kanon. Så fort jag får hem det, startar jag upp det i mitt 150-liters, så får det gå där tills 375:an är på plats någon gång under julhelgen. (tänkte att inte har för bråttom den här gången).

Det brukar ju alltid finnas en hake någonstans när man hittar något som är billigare än annars. Men säljaren har 99.8% positiva omdömen på nästan 6000 transaktioner - och ingen kan hänga kvar på Ebay om dom är skurkar eller lurar köparna.

Filtret kommer säkert att kosta 2500 i Sverige - så det känns bra.:)
#57 - 10 februari 2009 19:13
Hur går det för dig janne, fick du ordning på grejerna?
#58 - 22 februari 2009 16:18
Gaffel skrev:
Hur går det för dig janne, fick du ordning på grejerna?

Jodå - har varit lite (eller mycket egentligen) frånvarande från akvaristiken senaste månaden då min mor opererades akut för en tumör för några veckor sedan. Jag har i princip endast orkat engagera mig i vattenbyten och matning vad gäller fiskarna.

2075:an funkar bra - fast det hade satt igen härom veckan - egentligen den tunna finporiga vita filtermattan - och jag hade ingen annan hemma så det blev till att göra rent och sparka igån eländet igen.

För övrigt tror jag att jag skall avveckla mitt 450 juwel och satsa på mitt 375 i stället - det blir för bökigt med två akvarier i skilda delar av huset. Jag kommer däremot att sätta upp ett 150 liters i garaget - tillsammans med ett litet kar på 60 liter - så vår det vara bra med det.

Har haft en hel del dödsfall i mitt 450 - det kolar väl i snitt en fisk i veckan och jag tycks inte bli av med skiten trots diverse medicinkurer - så jag håller på att tröttna på det akvariet. Det blir förmodligen så att jag landar på 4 olika Aulonocara + några andra frisimmare när det blir klart - men jag får se hur det utvecklar sig de närmsta två månaderna och hur mycket lust jag har när golfsäsongen är igång.:)
#59 - 17 september 2009 11:51
-andy- skrev:

Fasen vad kul att läsa den här tråden igen.....:D

Det kanske kommer ett PM snart....
#60 - 19 september 2009 04:21
Kanske dax för en uppdatering och utvärdering?
#61 - 19 september 2009 06:21
Kul läsning, den där andy målar in sig rätt friskt i sitt hörn.. som jag skrattade när jag läste tråden alldeles nyss... :)

Jag har bytt mitt 2260 mot ett 2080 av en enda anledning, dottern sover i rummet bredvid och surret från den gamle besten störde hennes nattsömn. 2260 utklassar 2080 med hästlängder när det gäller effektivitet och handhavande, inget snack om saken. 2260'n står i förrådet, ej till salu!
#62 - 19 september 2009 10:08
Gaffel skrev:
Kanske dax för en uppdatering och utvärdering?

Jag har i en annan tråd beskrivit skillnaderna som jag då såg dem mellan Eheim 2075 i det här fallet och mitt andra ytterfilter Fluval FX5. Så här ca 9 månader senare kan jag konstatera att Fluvalen har vunnit matchen på Walk Over.
Eheimfiltret är inte inne i matchen - möjligtvis på väg ut på plan men med senap över hela ansiktet.

Det enda området Eheim "vinner" är ljudnivån och strömförbrukningen - men dessa vinster är inte relevanta för mig i min bedömning.

Eheims installation är krånglig och långt ifrån självförklarande, igånsättandet är en mardröm och trycket från utblåset för klent.

Det är de två sista faktorerna som är avgörande för mig och anledningen till att jag igår plockade ur filtret för att sälja det. Jag är medveten om att ovan inte direkt är någon reklam för varan - men det är inte meningen heller. Det är dessutom min egen subjektiva bedömning.
Någon annan med större Eheimvana (och som inte måste placera burken under akvariet pga. platsbrist) kanske finner det helt tillfylles.

Det som till slut helt och hållet sänker filtret för mig är det förbannade krånglet med att få igång vattencirkulationen efter t.ex. rengöring som verkar krävas en gång/månad om det skall vara någon fart i utblåset (då har jag ändå inte i finfiltermattan).

Det går förmodligen också att få upp trycket om det blå förfiltret också tas bort - men jag har ingen som helst lust att experimentera mer med det. Nu blir det ytterligare ett innerfilter (Eheim 1200 l/h på filtermatta) i stället.
Bilagor:
#63 - 15 oktober 2009 20:42
Här sitter man medan skammens rodnad sprider sig över kinderna... Jag har köpt ett nytt Eheim ytterfilter...[:o]. Det blev ett 2080 och det var en barnlek att få igång det. Ett par tryck på primern bara så började vattnet rinna - och sen var det bara att sätta i kontakten och sänka strilröret. Klart.:)

Bra tryck i burken är det också och en avsevärd skillnad jämfört mitt gamla 2075. Hoppas min positiva inställning till detta filter står sig.
#64 - 15 oktober 2009 20:56
Hogan1 skrev:
Här sitter man medan skammens rodnad sprider sig över kinderna... Jag har köpt ett nytt Eheim ytterfilter...[:o]. Det blev ett 2080 och det var en barnlek att få igång det. Ett par tryck på primern bara så började vattnet rinna - och sen var det bara att sätta i kontakten och sänka strilröret. Klart.:)

Bra tryck i burken är det också och en avsevärd skillnad jämfört mitt gamla 2075. Hoppas min positiva inställning till detta filter står sig.
Skäms på dig Hogan, kunde du inte väntat ett par månader och lagt dem pengarna på Fluvals nya ferrari;) http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.fluvalblog.com/wp-content/uploads/2009/09/fluvalgside.jpg&imgrefurl=http://www.fluvalblog.com/official-press-release-hagen-introduces-the-fluval-g-series/&usg=__HdyoOTsjHLy9xPMCXHnTIb-mAsM=&h=301&w=495&sz=23&hl=sv&start=3&um=1&tbnid=egAS2vjy8RxgNM:&tbnh=79&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dfluval%2Bg%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4SUNA_svSE279SE279%26sa%3DN%26um%3D1
#65 - 16 oktober 2009 01:52
Jag har haft mitt Eheim Pro3 2075 i 2 veckor nu och måste säga att jag är imponerad!
Körde med ett fluval 4+ innan i mitt 240 kar och på bara en timme så var vattnet så mycket klarare! Och tyst är det också! Det enda som hörs är lite vatten som pårlar.

Jag är glad att jag inte körde på tetratec 1200:an som en del verkar ha fått problem med läckage.
#66 - 16 oktober 2009 07:55
Hogan1 skrev:

Va härligt att höra, jag har också bestämt mig och beställt ett 2080 + eheims filtermaterial. Kommer troligen på måndag. Vilket filter material har du?

Hur upplever du ljudnivån, det är mest den jag oroar mig för. Har läst som alltid att några knappt hör den och andra tycker det är en stenkrossare.
#67 - 16 oktober 2009 10:12
åheim skrev:

Hehe... jag har kollat in de nya Fluvalfiltren och de SER åtminstone jäkligt häftiga ut. Men trots att jag är väldigt nöjd med mitt FX5 hade jag inte tänkt bli försökskanin på något av de nya filtren från Fluval. Om flödet hade varit minst 1500 liter i timmen hade jag kanske övervägt att vänta, men med 1000 l/h är det nog för klent - och definitivt för klent när och om jag byter upp mig i akvariestorlek. Så jag får väl lida mig igenom en period med ett Eheim 2080 brevid akvariet - åtminstone tills dess Fluval utökar sitt sortiment.:)
#68 - 16 oktober 2009 10:24
ZZulan skrev:
Va härligt att höra, jag har också bestämt mig och beställt ett 2080 + eheims filtermaterial. Kommer troligen på måndag. Vilket filter material har du?

Hur upplever du ljudnivån, det är mest den jag oroar mig för. Har läst som alltid att några knappt hör den och andra tycker det är en stenkrossare.

Jag använder mig av Eheims original filtermaterial (ett kit) som kostar skjortan men jag kom undan lite billigare genom en snäll handlare. Jag tror att bruttopriset ligger någonstans över 1300 kr i Sverige men går att hitta billigare på nätet - men fraktkostnaden tillkommer ju. Jag skulle kunna köpt det för ca. 950 kr från Tyskland (Ebay) inklusive frakt till exempel här; http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200370815034&ssPageName=ADME:X:RTQ:DE:1123. Frakten är € 22.50 har jag kollat.

Man kan ju i princip använda vilken filtermedia som helst men jag bestämde mig för att köra Eheimsvängen hela vägen ut (förutom att jag inte använder den vita filtermattan som följer med då jag inte har någon speciell lust att byta ut den om några veckor).:)

Det surrar en del om filtret och låter mer än mitt gamla 2075 men mindre än mitt Fluval FX5. Jag hör det endast som "white noice" från sovrummet som ligger intill. Det är inte störande och definitivt inte någon stenkrossare.

Lycka till med filtret - jag tror absolut du blir nöjd.
#69 - 6 november 2009 09:23
[FONT=Calibri][SIZE=3]Jag köpte också Eheims filterkit, fick pumpen, kittet och frakt för 319€.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Mitt förra Fluval 404 tror jag det hette lät otroligt mycket mer än mitt nya 2080. Först när jag satte på det trodde jag att det inte fungerade för jag hörde inget, men då hade jag musik på i bakgrunden. Nu efter att ha kört filtret någon vecka så hör man filtret, ända in i sovrummet som ligger brevid men det stör inte alls på samma sätt som fluval filtret gjorde. Skillnaden i filtrering ser också ut att vara enorm. Jag hade alltid någon dag efter vattenbyte ett grönt oljigt täcke på vattenytan. Det finns inte ett spår av det och vattnet ser ut att vara klarare. Det kanske mer handlar om att mitt 404 var undermåligt för mitt 450 liters än att fluval helt enkelt är kasst, men ändå.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Jag drog mig för att få igång mitt nya filter eftersom det tog minst en kvart att få igång mitt 404 efter rengörning. Den lilla pumpen som fanns för att få igång vattnet var undermålig, man kunde pumpa sig fördärvad utan att något hände. Med mitt nya ehiem 2080 tror jag det krävdes 2 eller 3 tryckningar sen flödade vattnet, helt fantastiskt i mina ögon.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Mitt gamla fluval 404 hade jag byggt in in i frigolit för att det skulle låta mindre, det hjälpte men det lät långt mer än eheim filtret trots det. Funderar på något liknande till eheim. Nu när det låter så lite som det gör funderar man på om man inte kan få det helt tyst :-)[/SIZE][/FONT]
#70 - 14 november 2009 17:16
Så här en månad senare är jag fortfarande supernöjd med mitt 2080 får jag säga. Bra blås fortfarande men dock l i t e för hög volym. Det är egentligen inte tystare än mitt Fluval FX5 så det är nog hugget som stucket mellan dessa två i det avseendet.

Får se hur nöjd jag kommer att vara när det skall göras rent för första gången.... ;-)
#71 - 14 november 2009 20:19
Måste nog lägga mig i denna roliga och smått bisarra diskussion...
Jag har haft både Eheim´s 2080 och Fluvals FX5á. Finns för- och nackdelar med båda: 2080 låter mer men har dubbla insug. FX5 har bättre blås men är tung och klumpig. Å andra sidan repar man sönder golvet om man ska dra en 2080 på hjulen... 2080 är lättare att öppna. FX5án stänger av sig 10 min per dygn och jag upplevde det som ganska jobbigt...
Men smaken är som baken, som tur är, annars hade vi inte fått läsa de här härliga diskussionerna :D

Annons