Kanske dax för en uppdatering och utvärdering?
Jag har i en annan tråd beskrivit skillnaderna som jag då såg dem mellan Eheim 2075 i det här fallet och mitt andra ytterfilter Fluval FX5. Så här ca 9 månader senare kan jag konstatera att Fluvalen har vunnit matchen på Walk Over.
Eheimfiltret är inte inne i matchen - möjligtvis på väg ut på plan men med senap över hela ansiktet.
Det enda området Eheim "vinner" är ljudnivån och strömförbrukningen - men dessa vinster är inte relevanta för mig i min bedömning.
Eheims installation är krånglig och långt ifrån självförklarande, igånsättandet är en mardröm och trycket från utblåset för klent.
Det är de två sista faktorerna som är avgörande för mig och anledningen till att jag igår plockade ur filtret för att sälja det. Jag är medveten om att ovan inte direkt är någon reklam för varan - men det är inte meningen heller. Det är dessutom min egen subjektiva bedömning.
Någon annan med större Eheimvana (och som inte måste placera burken under akvariet pga. platsbrist) kanske finner det helt tillfylles.
Det som till slut helt och hållet sänker filtret för mig är det förbannade krånglet med att få igång vattencirkulationen efter t.ex. rengöring som verkar krävas en gång/månad om det skall vara någon fart i utblåset (då har jag ändå inte i finfiltermattan).
Det går förmodligen också att få upp trycket om det blå förfiltret också tas bort - men jag har ingen som helst lust att experimentera mer med det. Nu blir det ytterligare ett innerfilter (Eheim 1200 l/h på filtermatta) i stället.