Eheim har kommit ut med en ny serie Aquaballs och något nytt innerfilter de kallar för Biopower (
en liten länk med mer info om dem). Tänkte bara kolla om det finns någon som hunnit testa någon av dem och har något utlåtande?
Jag har själv beställt en Aquaball 180 att ha som komplement till mitt Tetratec 1200 ex i mitt 420-liters akvarium. Har haft ett Aquaclear pumphuvud med quickfilter ett tag men det blir igensatt alldeles för snabbt. Beställde från PWSS (som verkar vara enda svenska onlinehandeln som har dessa nya filter) igår och det är skickat idag. Ska bli intressant att se om det gör någon skillnad.
Jag har kollat upp detta nya filter och det finns 2 olika modeller, en uppdaterad vanlig aquaball och sen aqaball biopower! Dessa 2 modeller skiljer sig en hel del vad gäller lösningen av filtreringen.
Biopower suger bara in vatten genom den understa moulen genom en vanlig filterpatron (som den vanliga aquaball) men sen kommer den nya finessen, vattnet går underifrån och rakt upp genom de övriga modulerna och dessa innehåller substrat pro. och avslutas med en bit filtermatta!
Den uppdaterade (vanliga) aquaball fungerar precis som förut, att den drar vattnet genom alla modulerna samtidigt och det försvinner därför lite filterutrymme i varje modul eftersom det finns ett filterrör i modulerna! Skillnaden på den nya aquaball är att insugsgallret på modulerna är vågräta istället för lodräta, vilket är bra då fisk löper mindre risk att åka in igenom vågräta springor;) sen är upphängningen ändrad!
Jag ska starta ett nytt kar och ska testa biopower modellen för jag tycker om filterlösningen som ger mig möjligheten att stoppa vad jag vill i alla moduler förutom den understa som har ett rör i mitten och därför lämpar sig bäst för filterpatron!