Eheimpump

#1 - 7 februari 2009 21:43
Hejsan vänner!

Jag skulle behöva Er hjälp. Jag har införskaffat mitt livs första akvarium och undrar en sak.

Med akvariumet medföljde en Eheimpump. Eftersom jag aldrig har haft varken pump eller akvarium innan vet jag inte hur saker och ting ska vara. Följer därför bruksanvisningen och monterar min pump såsom visas. Man sätter pumpen en centimeter under vattenytan och det "pumpar" på. Sedan monteras en slang som går upp 5 centimeter ovanför vattenytan, där den helt sonika hämtar in luft.

Problemet är att det blir så hiskeligt mycket luftbubblor i akvariumet. Överallt!

Jag vill inte ha det så här. Läser runt lite och ser att det räcker med att vattnet skall röras om ordentligt vid ytan. Men räcker verkligen det? Varför skulle då Eheim skicka med ett luftrör? Spelar det någon roll vilket håll jag riktar vattenströmmen? Kan jar rikta den mot akvarieglaset så växterna inte står och fladdrar eller måste strömmen riktas mot mitten?

Tacksam för svar
#2 - 7 februari 2009 21:48
sandgren skrev:
Hejsan vänner!

Jag skulle behöva Er hjälp. Jag har införskaffat mitt livs första akvarium och undrar en sak.

Med akvariumet medföljde en Eheimpump. Eftersom jag aldrig har haft varken pump eller akvarium innan vet jag inte hur saker och ting ska vara. Följer därför bruksanvisningen och monterar min pump såsom visas. Man sätter pumpen en centimeter under vattenytan och det "pumpar" på. Sedan monteras en slang som går upp 5 centimeter ovanför vattenytan, där den helt sonika hämtar in luft.

Problemet är att det blir så hiskeligt mycket luftbubblor i akvariumet. Överallt!

Jag vill inte ha det så här. Läser runt lite och ser att det räcker med att vattnet skall röras om ordentligt vid ytan. Men räcker verkligen det? Varför skulle då Eheim skicka med ett luftrör? Spelar det någon roll vilket håll jag riktar vattenströmmen? Kan jar rikta den mot akvarieglaset så växterna inte står och fladdrar eller måste strömmen riktas mot mitten?

Tacksam för svar

Vad heter pumpen som du fick med?

- Nej, du behöver inte ha luftslangen där, du kan rikta utblåset mot baksida eller framsida..bara så det blir bra cirkulation...

Ytcirkulation är viktig för att syresätta vattnet och bryta ner protein-hinnor som bildas på ytan.. så se till så att det blir lite 'vågor' på vattenytan..

Att eheim skickar med ett sådant rör är väl för att de flesta kanske vill ha lite mer syrerikt vatten , beroende på hur många och vilka fiskar man har...

Lycka till och fråga på om det är nå mer!

/Markus
#3 - 7 februari 2009 21:58
Bubblorna gör varken från eller till för syresättningen, de är för folk som uppskattar bubblor och högljudda pumpar... ta du bort slangen, ingen fara med det... för att få en bra ytvattenrörelse riktar du pumphuvudet diagonalt över akvariet så att så mycket yta som möjligt rör sig...

Välkommen till Zoopet, hoppas du kommer att trivas...
Bilagor:
#4 - 7 februari 2009 21:59
Om du inte vill ha så mycket bubblor så finns det en ventil du kan sätta på slangen där du kan reglera hur mycket luft som ska släppas in. Ännu lättare är att slå en knut på slangen så släpper den inte genom så mycket luft... Men absolut lättast är att ta bort slangen:)
#5 - 7 februari 2009 22:11
Antar det är en pump i 200X serien så då kan du "lyfta upp" den grå ratten som slangen sitter på så mycket det går (kanske 1cm) då suger den ingen luft alls och flödet maximeras.
#6 - 8 februari 2009 21:22
Vill ni hjälpa mig med ytterliggare en sak?

Idag har jag köpt in 4 Korall Platys och en mal. Hällt i aquasafe och ett medel som heter aqualife.

Fiskarna har varit i cirka 6 timmar och när jag kommer hem tycker jag akvariet luktar riktigt äkcligt. Jag har svårt att beskriva lukter men det luktar inte gott.

Kan det ha att göra med pumpen. jag har satt på röret så pumpen tar in luftbubblor igen, kan det hjälpa?

Jag har ett 54 L Eheim MP akvarium. Kan det vara något med luften. Att den som är mellan vatten och lock inte cirkulerar och därför luktar?

Tack på förhand
#7 - 9 februari 2009 00:47
Räkna antalet fiskar som rör på sig och om det överenstämmer med antalet du dunkade i så bör du kanske fråga dig själv varför du matar ihjäl dina fiskar, annars tycker jag att en liten pytte firre i ett 54 liters är lagom att starta upp med..

Du är lite otydlig vad det gäller malen, vad är det för mal och igen, varför så många fiskar

Har du öppnat och gått igenom vilket filtermedie du har i innerfiltret, sköljt ur det, kollat så det inte ligger en plastpåse med aktivt kol osv, och du sluta genast upp med att mata ihjäl dina fiskar?

Och nej, venturin syresätter inte akvarievattnet, vad är det för innerfilter och du, mata inte ihjäl dina fiskar..
#8 - 9 februari 2009 05:14
Har ett likadant akvarium och det luktade skunk även med enbart växter i, har numer den vänstra luckan konstant öppen.
Vet ej vad det är för pump i mitt, men det står inte Eheim på det (hela kittet är köpt på Blocket)... och det innehöll en skumgummikloss och en impeller.
Lycka till och mata nästan ingeting...
#9 - 9 februari 2009 10:58
Jag förstår inte. Jag har inte matat ihjäl mina fiskar :( Jag har inte matat de alls.

Och mängden fisk beror på att det var var butik rekommenderade.

Rent konkret, vad kan jag göra för att få bort lukten?
#10 - 9 februari 2009 11:50
Allt som äter skiter och allt som skiter luktar, i alla fall om man har passerat 35.. [:o]

Utan att veta vad du uppfattar som skunk så ska du veta att ett akvarium kan lukta som av mindre färsk fisk och ett syrefattigt bottensubstrat lukta som ruttna ägg, kontentan är att det finns en mängd olika dofter som för en lite mer erfaren akvarist signalerar ganska precist vad som är på gång i ett akvarium.

Du är alltså på dag 1 och den bakteriekultur och mognad av akvarievattnet som byggs upp bör om du följer dom råd som finns att tillgå ha uppnåtts på omkring en månad.

Vad som är viktigt är att ha is i magen och inte ge efter för impulsen att dom stackars fiskarna svälter ihjäl, ställ fiskmaten i kylskåpet och markera i almankan när dom ska få mat.

Skaffa en timer och se till att ljusrampen inte står på för länge, 10 timmar räcker långt, en annan viktig sak är att inte ha akvariet ståendes i direkt solljus.

Se samtidigt till att inte temperaturen är för hög, skaffa en riktig termometer om du inte redan har en sådan.

Se till att innerfiltrets utblås är placerat någon cm under vattenytan och att det bildas lite vågor på ytan, gör inte rent filtret förräns dess styrka markant avtagit och då tar du bara loss filtermattebiten och kramar ur den under kallvattenkranen ett par gånger, ingen storrengöring och inga rengöringsmedel.

Förmultnade växtdelar och exkrementer suger du upp med en slamhävert, schemalägg städningen och gör ett mindre delvattenbyte varannan vecka.

Du kommer att få alger i akvariet, vissa typer är oundvikliga medans andra kan avvärjas, toffsalger triggas exempelvis lätt vid stora veckovisa delvattenbyten så om du inte planerar att köra en växtburk med minimal fisklast och maximal gödning och belysning, mata sparsamt och ha en hög cirkulation.

Allt detta finns att läsa här, här och här..

Lycka till!

Annons