Eheim yttre-filter har börjat väsnas

#1 - 28 december 2004 17:10
Hjälp!

Mitt annars så tysta Eheim-filter har börjat låta konstigt. Vad kan det vara?

Jag antar att jag måste plocka isär det och kolla. Men jag har bara haft akvariet i drygt 2 månader och har aldrig gjort rent filtret. Trodde inte jag skulle behöva göra det förrän om ett år...

Hur går jag tillväga rent praktiskt, efter att ha stängt av det? Någon som kan beskriva hur man gör?

Också, hur ska jag göra så nyttobakterierna inte dör?

Det är dumt att göra rent filtret samma dag som man byter vatten va?
#2 - 28 december 2004 18:31
Ursprungligen skickat av batski

Hjälp!

Mitt annars så tysta Eheim-filter har börjat låta konstigt. Vad kan det vara?<font color="red">Prova med att rengöra annars kanske du måste byta impeller.</font id="red">

Jag antar att jag måste plocka isär det och kolla. Men jag har bara haft akvariet i drygt 2 månader och har aldrig gjort rent filtret. Trodde inte jag skulle behöva göra det förrän om ett år...

Hur går jag tillväga rent praktiskt, efter att ha stängt av det? Någon som kan beskriva hur man gör?

Också, hur ska jag göra så nyttobakterierna inte dör?<font color="red">Använd INTE varmt vatten</font id="red">

Det är dumt att göra rent filtret samma dag som man byter vatten va?<font color="red">Nejdå</font id="red">

#3 - 28 december 2004 20:40
Tack för svaret!

Men hur ska jag göra rent praktiskt? Sjunker vattnet när jag stänger av filtret, så jag kan dra ut slangarna på plats utan att det forsar ut en massa vatten? Slangarna är nämligen för korta för att jag ska kunna flytta på filtret...
#4 - 28 december 2004 20:49

Tack för svaret!

Men hur ska jag göra rent praktiskt? Sjunker vattnet när jag stänger av filtret, så jag kan dra ut slangarna på plats utan att det forsar ut en massa vatten? Slangarna är nämligen för korta för att jag ska kunna flytta på filtret...

Det lättaste sättet jag har märkt att göra rent pumpen på är att först stänga av den, senare hålla slangarna högt, eventuellt tippa tillbaka lite vatten i akvariet från slangarna.
Alltså skall du inte lossa slangarna från pumpen då det kommer forsa massor med vatten.
Ett hett tips är nog att skaffa längre slangar.

Ta hjälp av en vän eller dylikt då går det mycket lättare, bär in pumpen till badrummet och tippa ut allt vatten. Försök inte att öppna pumpen på plats, orsakade mig översvämning en gång ;)

MVH//Jonathan Henriksson
#5 - 28 december 2004 21:10
Tack Jonathan! Då vet jag hur jag ska göra [8D]
#6 - 28 december 2004 21:15
Vad är det för modell på filtret ?
På vissa modeller finns det avstängningskranar och då är det ju enkelt.
Om det däremot är en modell utan slangkopplingar skulle jag rekomendera att du skaffar dubbelkranar. Då stänger man kranarna och skruvar isär kopplingen.
#7 - 28 december 2004 21:21
Ja det är faktsikt avstängningskranar på det, men det lär ju finnas vatten kvar i slangarna?
#8 - 29 december 2004 07:40
Vad är det för modellbeteckning på filtret ?
Jag har ett Profesonell 2, och på dem stängs vattnet av när man tar loss slangarna, och då blir ju vattnet kvar i slangarna, det är liksom det som är vitsen med dem :)
När du skall sätta tillbaka filtret, fyll det med vatten först så blir det mycket enklare att starta upp alltihopa igen.
#9 - 29 december 2004 08:02

Ja det är faktsikt avstängningskranar på det, men det lär ju finnas vatten kvar i slangarna?

Du har väl kranarna längst ner mot pumpen?
Isf är det ju inget problem med vatten i slangen.
#10 - 29 december 2004 08:20
Ursprungligen skickat av Karon

Vad är det för modellbeteckning på filtret ?

Jag har ett Profesonell 2, och på dem stängs vattnet av när man tar loss slangarna, och då blir ju vattnet kvar i slangarna, det är liksom det som är vitsen med dem :)

På själva filtret står det bara Eheim professionel och i instruktionshäftet står det 2222/2224. Hur kan vattnet blir kvar i slangarna när det är filtret avstängningskranarna sitter på?

När du skall sätta tillbaka filtret, fyll det med vatten först så blir det mycket enklare att starta upp alltihopa igen.

Tack för tipset!
#11 - 29 december 2004 08:27
Ursprungligen skickat av Spijer

Du har väl kranarna längst ner mot pumpen?

Isf är det ju inget problem med vatten i slangen.

Men kranarna sitter ju på filtret, inte på slangarna...
#12 - 29 december 2004 09:20
Jag har hajat det nu. Smart konstruktion.
#13 - 29 december 2004 19:54
Nu har jag rengjort filtret (hoppas jag har gjort allt rätt bara) så det går tyst igen [8D]

Tack alla för tipsen!
#14 - 29 december 2004 22:27
Jag har ett 2213 som väsnades hemskt en gång, och pumpade gjorde det inte heller.
Jag var övertygad om att det hade blivit tätt med skit, men när jag skulle göra rent det visade det sig att det var utloppsslangen som hade lagt sig så att det hade blivit ett veck på slangen.
Filtret blev som nytt bara jag rätade ut slangen, så enkelt kan det vara ibland :)
#15 - 30 december 2004 01:49
Jag hade problem med ljud i mitt Eheim intervallfilter. Gjorde rent filtret men det hjälpte inte. Det var slangarna som hade geggat igen av slem (bakterier). Inhandlade en slangborste (borste på en långt plastslang) och borstade igenom slangen. Blev hur tyst som helst (igen) [:)].

Så slanborstar till ytterfilter kan verkligen rekomenderas.

Filtret skall bara rengöras när det inte pumpar så mycket vatten som det skall.

Annons