Eheim ytterfilter som rasslar

#1 - 29 december 2009 16:34
Har ett Eheim ytterfilter (kommer inte ihåg vilken av dem men köpte den för ca 1.5 år sedan) som rasslar något fruktansvärt...nyligen börjat så jag plockade isär det lite idag och kom fram till att det är något (inget ser trasigt ut) i själva rotorn som tar i när den snurrar...Jag har tyvärr ingen som helst kamera att ta bilder med då mobilen är på lagning och har ingen vanlig kamera :( Är det någon som haft liknande problem som vet hur man fixar det? Jag har testat tagit bort lite skit och så men det gör ingen skillnad.
#2 - 29 december 2009 16:56
Kan vara obalans i impeller eller axel, är axeln hel? Annars finns dessa som reservdelar och bara att beställa, trots att de bör hålla längre än 1,5 år.
Du är även säker på att det inte är luft i filtret?
#3 - 29 december 2009 17:00
Kolla så att inte insuget är blockerat, råkade själv ut för samma grej iom att jag byggde en filtermattetub att kränga över insugssilen, impellern den lät mer och mer och jag plockade i sär allt(förrutom silen så klart), gick så långt att den började suga in luft och först då gick det upp ett ljus..
#4 - 29 december 2009 17:10
Jag satt precis och fyllde på filtret igen och tyckte att häverten från insuget gick lite långsamt så jag sitter och pysslar med det nu...så får hoppas att det är det...återkommer ;o ska vara helt säker på att det är utan luft också
#5 - 29 december 2009 17:12
Det var insuget, glömde att jag hade haft räkor i burken förut och därmed "räkling-säkrat" med filtermaterial och det hade satt igen insuget...

Tack så mycket och vilken skillnad det blev på fart på det...hoppas bara den inte gått tungt för länge nu så den krackelerar pga det inom överskådlig framtid :P
#6 - 29 december 2009 18:33
Lätt hänt att man hamnar i konstiga situationer när man väl börjat tänka "utanför låddan"

Annons