EHEIM ytterfilter, problem

#1 - 29 oktober 2007 21:25
Jag har idag fått ett äldre ytterfilter. Problemet är att jag inte från igång det med rätt effekt. Inte ens när jag manuellt fyller på med vatten får jag det rätta sprutet. Jag har rengjort det och kollat propellern, allt verkar vara i sin ordning. Ändå går det inte. Har jag filtret helt tomt och sen stoppar i båda slangarna i vatten tar det en evihet innan filtret blir vattenfyllt och ändå verkar det inte fylla helt utan det blir en luftbubbla längst upp.
Jag har testat både med och helt utan filtermaterial.
Bara kasta eller vad kan det vara för fel? :(
#2 - 29 oktober 2007 21:30
Ytterfilter måste fyllas "manuellt" innan man startar dom. De orkar inte suga i sig vatten själva...
#3 - 29 oktober 2007 21:31
oki men även om jag fyller på vatten manuellt blir det ingen ordentlig fart på det. Filtret heter Eheim 2215 Classic.
#4 - 29 oktober 2007 21:35
Prova att vicka på det hit och dit lite försiktigt och kolla så slangarna sitter ordentligt efteråt.
#5 - 29 oktober 2007 21:37
Tyvärr erial jag har testat det med, vickat på det, dragit ut el och in ingen, har båda slangarna i vatten så inget blir torrlagt.
#6 - 29 oktober 2007 21:52
Kanske prova att ha utblåset i en hink medans du fyller och provstartar det sen i hinken?
#7 - 29 oktober 2007 22:10
som det är nu har jag filtret i diskhon och slangarna i en hink vatten. Menar du så eller nåt annat?
#8 - 29 oktober 2007 22:15
Insuget i akvariet och utloppsslangen lägre än insuget i tex hink och lägre än själva filtret
#9 - 29 oktober 2007 22:42
Testade det nu, fast med 2 hinkar och det gör ingen skillnad
Bilagor:
#10 - 30 oktober 2007 03:37
byt impeller och axel/bussningar (obs, bara om du vill punga ut me ca 400:-)
Maffia666
#11 - 30 oktober 2007 06:22
Prova att ha filtret stående på golvet och slangarna i en hink på diskbänken. Då får du en hävert effekt oxå som borde göra att det blir mer fart i filtret. (Dom flesta har ju som regel filtret under akvariet). Vet inte om det blir någon skillnad men värt att prova ju;).
#12 - 30 oktober 2007 06:36
Att det blir en luftbubbla i toppen av filtret vid uppstart är helt normalt, i alla fall för mig.
När du körde filtret vattenfyllt och lutade det, kom det några luftbubblor i vattnet som pumpades ut (om det nu pumpades ut något vatten över huvud taget) ?
Om det pumpas vatten och det kommer luftbubblor är det bara att fortsätta, till slut tar luften slut och allt är frid och fröjd.
Om det kommer luftbubblor med returvattnet men det aldrig tar slut kan man misstänka att det sugs in tjuvluft och då får man säkra anslutningarna på sugsidan med slangklämmor.
Som andra redan sagt, glöm inte att filtret skall vara placerat lägre akvariet/insuget på filtret.
#13 - 30 oktober 2007 06:39
Har du provat att fylla filterburken full med vatten och sen sätta på pumphuvudet fylla slangarna med vatten. Det kan iofs vara svårt att bli av med sista lilla luftfickan i filterburken. Blir lätt så på 2217 som jag har.
#14 - 30 oktober 2007 08:31
eriahl, om det var mig du vände dig till, ja, det har jag. Som regel brukar det gå ganska bra men som du säger, den allra sista luftbubblan kan vara lite marig att få bort, men det går :)
Själv har jag tre olika classic, ett 2213, 2215 och 2217 i drift samt ett 2211 i avvaktan på behov ;)
#15 - 30 oktober 2007 08:41
Var inte till dig men är inte snabb på att skriva bara. Såg att du skrivit samma sak sen innan jag svarat.
#16 - 30 oktober 2007 08:52
Spelar ingen roll, jag får helt enkelt ingte igång det iaf. Inget sug och inget blås.
#17 - 30 oktober 2007 14:22
Ser du om impellern snurrar om du kör pumpen torr?
#18 - 30 oktober 2007 14:38
japp den snurrar så fint så
#19 - 30 oktober 2007 15:06
Har du provat att lägga det ner? Det låter som om du inte fått ut all luft i filtret och bara för att se om den orkar pumpa något vatten kan man göra så.
För säkerhets skull bör du göra det vid diskbänken om det inte håller tätt.
#20 - 30 oktober 2007 16:02
ja jag har lagt det ner på först ena sidan och sen andra sidan, men när jag ställer upp det låter det som en soda stream ungefär. Så attt det är luft i oavsett hur och vad jag gör är frågan.
#21 - 30 oktober 2007 16:11
Du har kollat "propellern" och den var ok. Kanske tjuvsuger luft helt enkelt som Karon tänkte. Är slangen hård/stel kan att byta slangen kanske hjälpa.
#22 - 30 oktober 2007 16:12
Är alla skarvar täta så det inte drar tjuvluft?
Pumpar filtret om det ligger ner?
#23 - 31 oktober 2007 19:43
Hmmm...korta slangarna så att de precis passar till din höjd på akvariet.
Dels så slipper du suga i utblåset för att fylla filtret.
Sen så får du mera korrekta böjar för att du ska få ett optimalt flöde.
Kolla alla skruvkopplingar(speciellt om du har tvåkranssystem med avstängning)...dessa brukar tyvärr oftast släppa lite emellan åt...så det kan behövas skruvas fast.
#24 - 1 november 2007 08:34
Jag har fått igång det men de tär dåligt ös på det så det blir ett nytt i slutet på månaden. Känns inte som det är tillräckligt till mitt 240L akvarium iaf.
#25 - 1 november 2007 13:03
surinam....jag kör med eheim 2215 och det funkar hur bra som helst.
Vad kör du med för filtermaterial?
Det ända jag kan klaga över gällande alla ytterfilter är att insugsslangen blir emellan åt tjock med hinna och det på verkar ju flödet väldigt.
2215 ska annars räcka till ett akvarium runt 325liter...
#26 - 1 november 2007 17:24
Om du lutar filtret långsamt mellan vertikalt (stående) och horisontelt (liggande) och tillbaka, kommer det lite luftbubblor med utblåsvattnet eller inga alls?
Vad gäller tryck i filtret, det är inget powerhead men det skall gott räcka till ett 220-liters sällskapsakvarier, till ett malawi eller liknande får man nog komplettera med en cirkulationspump eller ett innerfilter.
Tycker det vore synd att köpa ett nytt filter om det går att få ordning på det som är, för det tror jag det gör. Så säker är jag att jag gärna skulle kunna köpa det om du bestämmer dig för att kassera det ;)
#27 - 1 november 2007 18:56
Nej nu är det ingen luft i det karon. Men jag tycker inte det är tillräckligt med varken sug eller sprut. Kanske är det tillräckligt jag vet inte.
#28 - 2 november 2007 12:43
2215 sprutar ut bra med vatten...beror ju lite på hur långt ner i förhållande till akvariets övrekant det står samt vilka filtermaterial du använder.
Grovt kan sägas att utan filtermaterial ska 2215 kunna pumpa 500-600liter/h...liter beroende av hur pass högt det måste pumpa.

Ett förslag är att du som jag skrev tidigare kortar slangarna och kanske rent av ställer filtret på ett lecablock eller så...
Välj filtermaterial som inte grosar ihop...typ keramikrör och biobollar och seras biofibers som förfilter.
Bra genomströmning och bra fart på vattnet inne i filtret samt att de nyttobakterier som ska frodas kan göra det.

Mitt 2215 med serabiofibers(förfilter), sera siporax(huvudfilter) svart filtersvamp(fin) pumpar vid en höjd av 50cm 512liter/h dvs jag får en genomströmning på 512liter/h i filtret.
Jag kör det helt ensamt och har ett akvarium på 325liter...funkar kanon...
Var bara observant på hur du ska placera strilröret.

Annons