eheim ytterfilter + fluval 4plus

#1 - 21 september 2005 14:45
Har märkt att filtreringen i mitt 200 liters malawikar inte verkar fungera särskilt bra, eftersom jag hela tiden får dras med ganska mycket grönalger samt en del skit på bottnen. Har länge haft ett eheim ytterfilter, men tänkte nu skaffa ett fluval 4+ i karet dessutom, så att det ävne skulle bli lite extra "sprut".

men vilken filtermassa är bäst att ha i? Först grov PPI10 och sedan makaroner/filterbollar?

skulle det här kunna minska grönalgerna?

(akvariumhobbyn har legat nere lite under sommaren, men tänkte ta tag i sakerna igen nu :) )
#2 - 22 september 2005 04:16
fluval4+ är ett innerfilter och kommer med "skumgummi" patroner.
#3 - 22 september 2005 07:41
Är det nåt som hindrar att man ersätter en del av skumgummit med typ makaroner? Skumgummit sätter ju igen ganska fort...
#4 - 22 september 2005 11:45
Det sitter två "skumgummi" bitar i Fluvalen. Dessa sitter i en "filtekasett". Om man tar ut kasetten så har man ingen botten kvar på filter kammaren.
En lösning som jag kör med är att ersätta hela kasetten med endast blå filtermatta 10ppi, den är grövre än den som följer med och man ökar dessutom filtervolymen avsevärt.
HazelCR
#5 - 29 september 2005 09:44
[QUOTE=heeke]Det sitter två "skumgummi" bitar i Fluvalen. Dessa sitter i en "filtekasett". Om man tar ut kasetten så har man ingen botten kvar på filter kammaren.
En lösning som jag kör med är att ersätta hela kasetten med endast blå filtermatta 10ppi, den är grövre än den som följer med och man ökar dessutom filtervolymen avsevärt.[/QUOTE]

Finns det inte en risk med att din Fluval 4 plus inte alls pumpar 1000 liter /timme, då du byter till 10ppi. Märkte du någon skillnad, verkar den pumpa sämre?
#6 - 29 september 2005 11:12
Nej, jag har inte märkt någon som helst negativ effekt av min modifiering, utan tvärt om bara positivt.
Eftersom jag ersat med 10ppi filtermatta (den har grövre "porer" än orginal patronerna), blir det inte sämre genomströmnin, snarare bättre (i teorin iaf).
Dessutom ökar ju filter volymen avsevärt med en stor bit filtermatta istället för 2 riktigt små.
De grövre porerna i 10ppi mattan gör att filtret inte sätter igen lika fort (iofs till viss nakdel då jag fått lite mer partikklar i vattnet).
Modifiering har gjort att jag kan köra den som ensam filtrwering i mitt 450l kar (relativt låg fisklast).
På senare tid har jag dock satt in ett litet Fluval 1 för att få bukt med partiklar. detta får jag rengöra 1gg veckan.
HazelCR
#7 - 30 september 2005 17:04
Jag har precis införskaffat ett 540 med en rejäl filterkammare. Powerhead 802 ordnar 1500 liter/timme. Till detta finns också en Fluval 4 plus, 1000 liter/timme, som också fick hjälpa till att hålla rent i själva filterkammaren. Jag var inne på att göra precis som du , att byta ut det befintliga filterkassetten. Efter att ha läst ditt svar, så borde jag inte ta den grövsta ppi-mattan, om jag vill ha kvar lite partikelrening. Pumphastigheten , om den nu skulle sänkas marginellt spelar ingen större roll för mig, iaf tror jag det. Jag ligger ju med lite marginal över 4 gånger per timme.
Jag kommer däremot att ha rejäl fiskbelastning, många malawi.
Jag har inte haft någon filterkammare tidigare , det blir roligt att få se hur det kommer att fungera.
#8 - 1 oktober 2005 18:58
Fluval innerfilter

Jag har skurit till blå ppi 10 och gjort en "fot" att ställa fluvalen i. Storleken ungefär en kub med sidan dubbelt så stor som fluvalens sida. Man skär ett hål, lite trångt, så att filtrets insugsdel är fyra fem centimeter ner i filtermattan. Vattnet tvingas då passera först genom den blå mattan, sedan den finporigare originalfiltersvampen som följde med och sitter inuti filtret. Genomströmningen torde bli något lägre eftersom motståndet ökar, men filterytan blir flerfaldigad och tiden mellan rengöring likaså.
HazelCR
#9 - 2 oktober 2005 04:51
[QUOTE=brummel]Jag har skurit till blå ppi 10 och gjort en "fot" att ställa fluvalen i. Storleken ungefär en kub med sidan dubbelt så stor som fluvalens sida. Man skär ett hål, lite trångt, så att filtrets insugsdel är fyra fem centimeter ner i filtermattan. Vattnet tvingas då passera först genom den blå mattan, sedan den finporigare originalfiltersvampen som följde med och sitter inuti filtret. Genomströmningen torde bli något lägre eftersom motståndet ökar, men filterytan blir flerfaldigad och tiden mellan rengöring likaså.[/QUOTE]

Det är ju också en variant. Då slipper du bygga en filterkammare.
Jag kan testa den ide i ett annat akvarium. Jag har ett 500 liters, nyflyttat med bara ett innerfilter, AM-TOP 2000, just nu. Det filtret har en tendens till att glida nedför rutan och vila mot sanden, så jag hade tänkt förlänga utblåset med en slang eller lägga en sten eller så under för att filtret inte skulle hamna för långt ned, så att ytcikulationen skulle bli för dålig. Din ide är bättre, en rejäl ppi-matta under som filtret får vila på istället.

Då måste det bli plastpåstricket, om du skalll rengöra eller?
#10 - 2 oktober 2005 07:20
Det jag beskrev var första varianten, enklaste. För att slippa få akvariet nergrisat av all smuts som släpper när man skall lyfta ur det, har jag fortsättningsviss placerat alltsammans i en plastbytta, som bara behöver vara några millimeter vidare än ppi-foten. Då kan man lyfta alltsammans utan att söla ner så mycket. Jag har gjort såna här arrangemang med alla storlekar av fluval, även med eheims kraftiga innerfilter, men med eheim måste man ta bort bottenlocket och stänga det naturliga vattenintaget, "persiennen",
#11 - 2 oktober 2005 07:25
Tillägg. Plastbyttan är ju inte någon prydnad direkt, (inte blå ppi heller) men plastbyttan kan man gräva ner i sanden och därmed utnyttja akvariets hela höjd för mesta möjliga filteryta. Jag har tagit gamla glassbyttor som haft lagom storlek.
#12 - 2 oktober 2005 09:39
filterpatronen till 802an sätter igen på några dar och får väldigt dåligt tryck pga det. jag köpte fluval2 filtermatta och klippte till och stoppade i patronen istället, funkar perfekt.

Annons