eheim ytterfilter

#1 - 22 mars 2007 21:11
ledsen om jag startar många trådar på en gång nu, men har helt enkelt mycket att fråga! Mitt eheim ytterfilter bara skakar när jag försöker sätta igång det, blir inget som helst varken ut eller insug vad kan det bero på? bytte allt filtermaterial för 1 timma sen men följt beskrivningar så det ligger i rätt ordning, hur högt upp med vatten ska jag ha i det?
#2 - 22 mars 2007 22:33
kan tillägga att jag kör först galler sen makaroner sen blå filtermassa sen filtersten sen vid filtermassa sen kol sen galler!
#3 - 22 mars 2007 22:38
Låter som om du inte lyckats prima det rätt. Vilket filter är det du har förresten?
#4 - 22 mars 2007 22:40
vilket innebär? :P det är ett 2217 classic
#5 - 22 mars 2007 22:41
sånt har jag också, jag brukar fylla nästan hela filtret med vatten och sen sätta igång det
#6 - 22 mars 2007 22:42
vattnet måste ända upp till impellern i toppen på filtret..!. har du inte nån mekanism för att fylla filtret då det är inkopplat till akvariet? typ en spak att pumpa för att skapa undertryck i filtret och på så sätt få igång hävert effekten
#7 - 22 mars 2007 22:44
nope aldrig använt någon sån mekanism men kanske går att ordna.. kan ju testa att fylla det högre bara? :D
#8 - 22 mars 2007 22:56
eller måste jag trixxa med häverteffekten? :)
#9 - 22 mars 2007 23:02
Filtret skall vara helt fyllt, vattnet skall stå synligt uppe i returslangen.
Sätt i kontakten, om inte filtret börjar pumpa så skulle jag gissa på att det finns luft kvar under pumphuvudet. Luta då på filtret så att det kommer vatten till impellern (den proppellerliknande saken som snurrar runt i pumphuvudet), luta och skaka på filtret så att filtret kan pumpa ut luften. Om man kan se att det pumpas ut luft men att det aldrig blir bra beror det troligen på att det sugs in luft någonstans, kontrollera då alla skarvar på sugsidan.
#10 - 22 mars 2007 23:03
kan du inte bara fylla på vatten i filtret tills det är tilräckligt?
#11 - 23 mars 2007 01:44
Ta av locket och fyll på med vatten ända upp, sätt sen på locket och låt det överflödiga vattnet tryckas ut. Sen borde det funka bättre :)

Annons