Eheim Ytterfilter

#1 - 2 april 2011 12:40
Hej!

Har ett Eheim 2015 ytterfilter, köpt det begagnat men de jag köpte de av sa att du funkade fin när de använde det sist för ca 6 månader sedan. Har aldrig haft ytterfilter förut utan alltid kört med pump i akvarierna.

Första problemet är att de låter jävligt mkt, ska ett ytterfilter göra det?

Sen så kommer de inte ut något vatten ut slangen där det skall komma tillbaka vatten till karet. Verkar som de inte är tillräckligt sug/tryck.

Lägger jag ner den i en hink under akvariet så kommer det vatten men de är fortf ingen stark stråle utan rinner mer lungt ut. Jag är ju van att med en pump i akvariet så får kan man få rätt bra fart på vattnet som sprutas ut.

Så min fråga är väl egentligen, är de något man kan göra för att få bättre tryck i den så den faktiskt fungerar i akvariet. Och vad är det som kan vara felet?

(Har testat att suga igång den, och då funkar den i hinken under akvariet men slutar rinna när jag sätter upp slangen på akvariet)

Mvh Majkie
#2 - 2 april 2011 13:17
Har nu öppnat "huvudet" på pumpen, det var fullt med vadd/bomull där, skall det vara det? Och några propellrar eller något kommer jag inte åt, all sitter inne i en ljuten form.
#3 - 2 april 2011 14:28
okej. ett ytterfilter måste stå lägre en karet. för de bygger på hävertprincipen.

sätt igång filtret och sug till i utblåset ivid akvariet. så att det rinner ner vatten i filtret.

då borde det komma igång.

kan duj ta lite bilder på det så kan vi utröna lite mer om problemet.

det kan vara så att packningen är kass så att det börja suga luft o då slutar det funka med.

sen kommer det låta ett tag i början tillsa all luft gått ur filtret. kan ta nån dag eller så.
#4 - 2 april 2011 15:15
Plockade ju som sagt isär huvudet lr var bara kåpan över man fick loss resten var ljutet. Men fick loss en liten del med en vit smal pinne i men fick inte tag i nått mer inuti den.

Men verkar som att propellern inte roterar regelbundet. Så tror att det kan vara felet. Märkte nu oxå att de läckte på 2 ställen slangen var ju lätt att fixa till men de läcker någonstanns från själva pumpen utanför karet så de har blivit helt blött. Tror de kan vara att packningen mellan pumphuvud och behållare är gammal och fått litt små sprickor.

Sätter i innerfilter istället :) Men tack för hjälpen
#5 - 2 april 2011 15:33
nee varför . ytterfilter är många gånger bättre än innnerfilter. kör inte med innerfilter till nått av mina kar. förutom räkvasen då.

byt packning så ska det nog funka
#6 - 2 april 2011 16:37
Fast på "pinnen" sitter väl impellern? Den går att ta ut... även om magneten i den håller emot.
#7 - 4 april 2011 23:07
Ja asså jag har ju plockat isär en hel del innerfilter i mina dagar men här så kom de bara ut den vita pinnen inga magneter lr rotorblad lr något. Och som sagt resten är ljutet i plast så kommer inte åt det.
#8 - 5 april 2011 10:32
Satt inte den vita pinnen i något som det gick att peta runt/fås att vrida sig?
Pinnen är troligen axeln kring vilken rotorn roterar och drar runt impellern.
Provat att ha pumphuvudet löstaget och upp-och-ner samtidigt som du sätter i kontakten? Då borde man höra och förhoppningsvis se var det rör sig (kör inte för länge så, troligen inte helt bra för motorn).
Troligen finns det ett lock som går att få loss om man är försiktig, som vanligt använd inte våld då plasten kan vara skör. Impellern är inte ingjuten då den skall kunna bytas.
https://www.eheimparts.com/client/producttypes.aspx?categoryID=20
Klicka på "canister filter" i rutan till vänster, sedan på något an classic-filtren, 2215 t.ex., det är ingen dramatisk skillnad på 2015 & 2215, så kanske du får lite ledning till hur du kommer åt impellern.
#9 - 5 april 2011 18:07
Jag har gjort det och ja de ær något som rør sig dær nere. Det snurrar inte "fel fritt" utan lite hackigt lr va man ska sæga. Så tror de kan va dær någonstanns felet ligger.
#10 - 5 april 2011 18:36
det snurrar hackigt när det är "i det torra" så att säga. måste vara vatten i för att det ska gå smidigt,.
#11 - 6 april 2011 05:43
majkie skrev:
Jag har gjort det och ja de ær något som rør sig dær nere. Det snurrar inte "fel fritt" utan lite hackigt lr va man ska sæga. Så tror de kan va dær någonstanns felet ligger.

Om du tycker att impellern rör sig hackigt så beror det på att den ska göra det. Drivs av magneter vilktet gör att den hackar mellar de olika lägena
#12 - 7 april 2011 11:56
Har fått in ett nytt eheim 2015 alltså samma som jag jag har skrivit om innan. det fungerar vatten sugs in og sprutas ut.
Men de jag funderar på ær om det inte skall va samma fart i vattnet som sprutas ut på ett ytterfilter som på ett innrfilter?

Før har ett litet innerfilter i karet oxå och den lilla har såpas mycke tryck i sprutet så de blir rørelse i hela 325 l karet, detta ær jag van med då jag alltid anvænd innerfilter førut.
Men æven denna nya ytterpump jag har nu får inte detta sprutet. utan vattnet rinner mer ut från slangen.

Ær detta normalt før ett ytterfilter?

Annons