Eheim Ytterfiler "läckage"

#1 - 13 april 2004 08:49
Hej

I helgen så skulle jag göra ren mitt ytterfiler ett eheim 2229 intervallfiler. När allt vart klart och jag körde igång filtert igen så gick jag iväg i 10 minuter och gissa vad jag möts av när jag kommer tillbaks?!?!?. Jo ett golv fullt med vatten. Tur att man inte va borta längre för då hade jag haft 500 liter vatten på golvet.

Det hade visats sig att intervallfiltrets lilla packning hade hamnat 1 mm snett vilket härledde till en vattenläcka.

Efter denna insident så kan ni förstå att man har "lite" svårt att få ro när man ska sova om nätterna med skräckbilder om halva havet stormar på vardagsrumsgolvet på morgonen.

Min fråga till er andra som har liknande filter.

1. Har ni någon varningsanordning vid vattenläckage.

2. Är detta ett känt fenomen med ytterfilter där det läcker när packningarna går samt sitter snett.

3. Har någon nått tips om hur man kan fixa en "larmanordning eller liknade?" eller finns det något annat man kan förebygga detta problem med?

Tacksam för svar och ideér.

/Fredde
#2 - 13 april 2004 09:18
Man borde väl kunna ställa filtret i en hink, i hinken monterar man en nivåströmbrytare som är kopplad till filtret. Om filtret skulle läcka kommer nivåströmbrytaren slå ifrån när vattnet har kommit upp för högt i hinken.
#3 - 13 april 2004 09:26
Problemet är ju att även om pumpen slås av så kommer ju insuget från karet att fortsätta att ta in vatten i filtet. Det borde vara nån typ av backventil till slangen som suger in vattnet som ska slå till tycker man.... men något sådant finns ju inte
#4 - 13 april 2004 09:52
Magnetventil kanske??
#5 - 13 april 2004 10:00
Man kan göra ett hål på 3-4 mm en bit under vattenytan på sugslangen/röret. Om pumpen börjar läcka kommer nivån bara sjunka ner till hålet. Ett tips är att försöka plugga hålet när man byter vatten, annars slutar ju pumpen att suga vatten..
#6 - 13 april 2004 10:32
jorgen41 =) utveckla gärna dina tankar. låter intressant
#7 - 15 april 2004 09:05
När jag gjort rent ytterfiltret lägger jag alltid ett hushållspapper under innan jag kör igång det. Ser då omedelbart om det skulle vara något läckage (kollar givetvis även om det ser ut att rinna vatten ur filtret). Är det fortfarande torrt efter en dag brukar jag ta bort papperet. Problemet har för mig endast uppstått när jag gjort rent filtret och det känns därför inte aktuellt med någon varningsanordning. Tycker dock att Torstenssons lösning verkar rätt bra om man känner sig orolig.

Annons