Eheim vs Fluval?

#1 - 19 oktober 2003 13:42
Jag hade tänkt o köpa ett Fluval 304 (1000/h) och undrar om någon har några åsikter om pumpen. Är den bra? Håller den?

Är det verkligen så mycket skillnad på Eheim och fluval för den prisskillnaden som är?
#2 - 19 oktober 2003 14:22
jag föredrar eheim!!
#3 - 19 oktober 2003 14:30
Jag har 304... Visst låter den lite...
men inte särskilt mer än ett eheim innerfilter (2252)
Så jag kan rekomendera den...
Prisskillnaden är för stor.
#4 - 19 oktober 2003 14:30
Jag har en kompis som haft bägge sorterna, men som nu vägrar ha annat än Eheim. Kan kanske ha något med ljudnivå, kvalite i utförandet eller något att göra.
Själv skulle jag avstå från ytterfilter om jag inte hade råd med Eheim från http://www.aquaristic.net/ .
#5 - 19 oktober 2003 14:46

Denna fråga har varit uppe typ 100gånger.

Vissa säger Eheim andra fluval.

Jag har för övrigt 1st fluval 303 och 1st 404 och en eheim classic och en annan lite finare eheim modell kommer inte ihåg numret.

Jag tycker helt klart FLUVAL är Bäst och absolut mäst prisvärd bra tryck i pumparna bra hållbarhet funkar kanonfint något högre ljud även om det är minnimalt absolut inget jag störs av dessutom l¨åter vattenpurlet i akvariet många gånger högre än pumpen.

Eheim pumparna funkar bra man vet att dom funkar varken mer eller mindre. dyra som sören och pumpar ganska klent såvida man inte går upp på dom mer prisolösliga pumparna som säkert är grymt bra ( Inga erfarenheter av eheims största pumpar har helt enkelt inte råd) mycket tysta och säkra. 1 av mina 4 pumpar har krånglat lite och det är min dyrare eheim och det är på handtaget som när man öppnar det skall den säppa trycket och lossna vilket den inte alltid vill så man får lirka lite med handtaget så får man av det när dom väl är igång är alla pumparna mycket bra.

Båda fluvalpumparna har större kapacitet än någon av mina eheim och ändå något billigare förutom eheim classic pumpen som ligger runt 800kr vilken jag kan rekomendera till dom med små akvarier.

Har dessutom betydligt bättre erfareheter av fluvals innerfilter har fluval 4 och 1 or vilka har funkat mycket bra i många år och har ordentlig pumpkapacitet. Har även några eheim innerfilter driftsäkra men ack så dåligt tryck gämfört med pris.

Mitt råd KÖP FLUVAL.. Bojkotta Eheims otroligt överdrivna priser.
#6 - 19 oktober 2003 15:58
Bästa frågan att fråga om man vill ha lite drag i forumet ;)

Fluval 404:ans impeller är slut på centrallagret och jag har bytt den 2 ggr under 3 år och måste byta igen. 3 ytterligare personer har beställt dess impeller på samma Zooaffär och väntar på att centrallagret ska få in dom. Kvalitet? Näää..

Muttrarna till min Fluval404 har gått sönder 2 ggr under 3 år. Aquastoppen är helt omöjlig att skjuta loss ibland och den har gått sönder 1 gång för mig.
Fluval404:ans pumplock är ihåligt och fungerar som en resonanslåda för 50 Hz brummet vilket fortplantar sig bra om pumpen står på ett trägolv.
Den idiotiska lösningen med pluggar som håller fast pumphuvudsunderredet gör att man måste vara ingenjör varje gång man ska sätta på pumphuvudet igen för att inte pumpen ska stå och läcka när man satt igång den igen.

Nu har jag lyckats montera in skiten i byrån under akvariet och har snott en massa frottéhandukar runt den, så nu hör man den faktiskt inte längre.
#7 - 19 oktober 2003 16:08
Eheim...
#8 - 19 oktober 2003 16:42
jag har bara erfarenhet av större ytter filter, men skillnaden jag märkt är att Eheim orkar pumpa på även om det kommer lite smuts i filtret, många andra tappar effekt och kläggar igen.

om ni ska köpa och funderar på vad som skiljer, kolla hur många watt dom drar så får du en ide om hur kraftig pumpen är.

//Marcus
#9 - 19 oktober 2003 16:47
eheim... fast hydor är som sämsta....
#10 - 19 oktober 2003 17:43
Och här sitter man med en ganska nyinköpt Fluval 304 som väntar på att installeras, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Köpte den på Hjortgatans, i tron att dom inte säljer skräp men man börjar ju undra. Fast jag fick bra rabatt, jag betalade nog bara 854 kronor för min.

//E
#11 - 19 oktober 2003 17:59
Ursprungligen skickat av Excido

Och här sitter man med en ganska nyinköpt Fluval 304 som väntar på att installeras, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Köpte den på Hjortgatans, i tron att dom inte säljer skräp men man börjar ju undra. Fast jag fick bra rabatt, jag betalade nog bara 854 kronor för min.

//E

Det e' du o jag Excido! Jag beställde precis ett 404! Vi kör hårt på våra fluval! Berätta gärna lite sen hur det gick med installation o så!
#12 - 19 oktober 2003 18:20
köpte faktist en fluval 304 idag för 700 kr.. undrar vilken eheim man får för det priset? hehe
tänkte köpt eheim först, men priset på en liknande eheimpump ligger på runt 1500-1600 kr..(i tyskland, frakt tillkommer) lite väl stor skillnad, då fluval ändå ska vara ganska bra..
#13 - 19 oktober 2003 18:57
Skönt o höra en hel del positivt om Fluval! Tack för alla åsikter.

Man kan ju själv förstå att Eheim måste vara lite bättre...men man måste se till pris i förhållande till kvalitet också...där undrar jag vilken som vinner...
#14 - 19 oktober 2003 19:05
Har ett Fluval 4+ innerfilter som är så gått som ljudlöst och drar betydligt mindre än ett Eheim 2252 som jag hade samtidigt.

Men på tal om prisvärt så har jag precis köpt ett nytt Eheim professionell 2226 edition från aquaristic.net för det facila priset av 1205 kr inkl frakt. det pumpar 950L/H filtervolym 4,9L och följande följde med i det pkt erbjudande jag köpte.

incl. Filtermedia Ehfimech, Ehfisubstrat pro and filter pads
- incl. Jäger automatic heater 150 W
- incl. Fishnet
- incl. aquarium thermometer
price: 115.98 € + frakt dvs idag ca 1044kr + frakt. Frakten är ca 18.98 euro. Sa 115,98+18,98 = 134,96 euro. Vilket med dagens kurs på euro ger ett t,o,m bättre pris än jag fick dvs = 1194,52 skr

SÅ i kampen om prisvärdhet kontra kvallite så vinner Eheim denna kamp. Kort o gott nästan ljudlösa filter med hög kvallite och nu till ett pris som gör det svårt att skylla på att Eheim är för dyra, I allafall om man nöjer sig med vanliga filter och inte behöver med inbyggd värmare eller intervallfilter.
#15 - 19 oktober 2003 19:38
Jag har inte så stor erfarenhet av olika modeller, men jag har erfarenhet av bägge tillverkarna. Jag menar att det verkar som man får vad man betalar för. Ingen av dem är bara skit, men Eheim är bättre kvalitet. Mer genomtänkt i alla detaljer. Men Fluval fungerar den med, men inger inte samma känsla av hög kvalitet.
Om man väljer ett ytterfilter, så väljer jag nog Eheim. Man vill inte att pumpen skall börja läcka när man inte är hemma.

Men det viktigaste är att välja vettiga filtermaterial, som ger gott om fäste för bakterier.
#16 - 20 oktober 2003 06:04
Jag har sedan några år 3 st 404:or gående hemma utan problem, ibland undrar jag faktiskt vad folk gör med sina ytterfilter för att de ska läcka och gå sönder och jag vet inte allt...
Jag har tidigare också haft X antal Eheim ytterfilter, visst de är bra men absolut inte värda det priset de försöker plocka av en för dem... Jag har under mina 20 år med akvarium aldrig varit med om några större problem med ytterfilter, få ur sista luften efter rengörning har varit det värsta problemet. "ta i trä..." [;)]

Som det sagt otaliga gånger tidigare, satsa pengarna på vettigt material i filtret i stället. Jag vet tyvärr folk som köpt Eheim och sedan fyllt dem med grus eller liknande för att de inte haft råd att köpa vettigt filtermaterial. Enligt min åsikt en lysande metod för att "skjuta sig själv i foten..."

Min enkla åsikt i detta ämne...
#17 - 20 oktober 2003 07:39
Du och jag Hult.
Det ska bli j##ligt spännande när den tillslut tas ibruk.
Skönt att läsa inläggen från Herodes och jackson, tack grabbar!

Det verkar som när man läser inläggen att Fluval möjligen har lite problem med kvalitessäkringen av deras produkter. Eftersom en del kör i flera år utan problem och en del andra får återkommande problem. Undra sa flundra, vilken kategori jag hamnar i.

Fast jag håller med defdac:
Muttrarna till min Fluval404 har gått sönder 2 ggr under 3 år.

Dom verkar vara s k i t, tacka vet jag rostfria slangklämmor.

//E
#18 - 20 oktober 2003 09:06
jag har en 304:a och den fungerar hur bra som helst. Låg ljudnivå, inga problem med läckor och dessutom var den billig. Ska jag ha ett till filter så blir det fluval. Någon klagade förr på att fluval hade små behållare till sina ytterfilter men det är ju eheim som har det. Min 304 har över 6 liter och 1000 liter/h, det tycker jag är väldit bra för reningen.

doohan skriver följande
det pumpar 950L/H filtervolym 4,9L

Ni ser, eheim har bevisligen mindre filterkapacitet vid ungefär samma pumpkapacitet.

#19 - 20 oktober 2003 09:38
jag har en fluval 403 (modellen innan 404) , den är driftsäker, jag har inga problem med pumpkapaciteten (på förpackningen står det 1200l/h) , den pumpar säkert 1000l/h. Mina malawi får kämpa mot strömmen från strilrören och inte en enda fisk verkar ha problem med den.

Jag har även två Eheim kraftpaket i ett annat akvarium, ett på 600l/h som är riktigt bra fastän det är ganska gammalt samt ett eheim aquaball powerhead på 650l/h. Aquaballen är bara en månad gammal, men den verkar vara riktigt bra. Det enda jag är lite missnöjd på med den pumpen är att utblåset är ganska stort, det blir inte en så stark stråle som från min andra eheim. Detta kan ju lätt åtgärdas med hjälp av en "plugg" eller liknande. Det finns att köpa, men snål som man är så vill man ju inte betala de 100 kronorna för ett set med 5-10 olika pluggar av vilka man endast använder en av dem.

Eheim-fluval. Jag tycker att båda gör bra pumpar, prisskillnaden kan dock vara det som ger fluval överhanden. Däremot så känns Eheim som bättre kvalité när man använder dem.

de va allt jag kunde komma på just nu.
#20 - 20 oktober 2003 10:11
Jag är ganska säker på att dom flesta här skulle välja Eheims ytterfilter om dom hade samma pris som Fluvals ytterfilter. Så då kommer fundering nummer´2, varför skulle dom flesta göra det! Jo kvallite skillnaden och som någon annan skrev att Eheim inte tappar trycket lika fort som Fluval när det blir lite klegg i filtret. Så med andra ord är det i första hand en kostnadsfråga, inte kvallitetsfråga.

Eheims 2028 kostar idag 1415kr + frakt 168kr från aquaristic.net dvs 1583 kr men då tillkommer filtermedia tyvärr på det priset, vilket man i,o,f passar på att köpa samtidigt som filtret så blir det inte så dyrt för filtermediet. 5L aquaballs = 130kr + billiga makaroner som man kan köpa hemma.

Ett Fluval 404 kostar 1299kr hos Hjortgatan och då ingår filtermedia. och då lämnar det filtermaterialet en del att önska dvs dom flesta kompletterar troligen det medföljande matterialet för ett antal kr.

Skillnaden i pris blir ca 400kr inkl filtermedian och jag tvekar inte att välja Eheimfilteret då det lär hålla högre kvallite

Eheim 2028 Pro
output: 1050 l/h, Power consumption: 25 W, Filter volume: 7,3 l, Aquarium size: 600 l

#21 - 20 oktober 2003 10:46
Eller 2250, 1000l/h/12l filtervolym alt. 2260, 1900l/h/18l filtervolym.
#22 - 20 oktober 2003 12:05
Det är lite roligt, att i folks prisjämförelser se när det gäller Fluval är det så gott som alltid priset i sverige som anges.
När det gäller Eheim då är det i princip alltid priset i tyskland(Aquaristic.net) som då anges.

Personligen handlar jag helst inom rikets gränser och då faller Eheim bort pga priset.

Någon som känner för att jämföra Svenska priser??

//E

#23 - 20 oktober 2003 12:12
Själv skiter jag väl inte i priset men nära på.....det viktigaste för mig är att jag kan sova gott på nätterna och att man slipper vakna med en dm vatten på golvet.....
#24 - 20 oktober 2003 12:28
Inte för att jag har några ytterfilter men jag måste nog hålla på Fluvals innerfilter, speciellt om man tar bort alla plastbehållare och kör med tillkapade filtermattor av bra grovlek, och monterar själva pumphuvudet (kör själv med Fluval 3) på filtermattan med tex. buntband. Fluval sprutar bra mycket mer än Eheim, har bytt ut orginalfiltermassan mot tjock filtermatta i mitt Eheiminnerfilter, men Fluvalpumpen omsätter ändå mer vatten. Dock är eheim något tystare. Har även två Fluval 1 innerfilter som jag har ersatt orginalfiltermassan mot grov filtermatta. Den gamla modellen funkar fint men den nya modellen låter rätt mycket. Sammanfattat kan man väl precis som ni säger påstå att Fluval har bättre tryck men slammar igen lättare samt låter mer, medans Eheim har lägre pumptryck och ljudnivå men slammar inte igen lika fort. Sedan är det upp till plånboken vilket märke man väljer.
#25 - 20 oktober 2003 13:11
Håller med, man kan inte jämföra priset på eheim i tyskland med priset på fluval i sverige. Hade aqauristic.net haft fluval hade dom säkerligen varit bra mycket billigare än 1299 kr.

Att fluval slammar igen snabbare kan man ju inte säga, om filtret slammar igen snabbt så har man väl FÖR effektiv filtermassa som slammas igen snabbt, det beror knappast på filtret. Men att fluval inte orkar med om det blir för igenproppat det kan jag köpa men inte säga att det är så för jag har aldrig haft ett eheim att jämföra med.

#26 - 20 oktober 2003 13:24
Som de andra ovan har sagt...priser ska jämföras nationellt från båda håll! Dessutom stöder jag hellre våra svenska affärer än de tyska.

Hoppas mitt Fluval 404 kommer imorgon! Någon som vet hur snabbt de skickar ut?
#27 - 20 oktober 2003 13:50
Om ett paket på posten är avsänt i Kettershausen, Tyskland eller Herrljunga, Sverige kvittar mig lika, bara det är justa grejer i paketet. Betalar gör jag med kort i bägge fallen. Men visst, jag tycker också att gynna en inhemsk/lokal handlar har ett egenvärde i sig självt. Är det Eheim man är ute efter har http://www.akvarieshopen.com/ ganska bra priser.
#28 - 20 oktober 2003 15:13
Hm, blir nästan lite nervös. Har också beställt mitt livs första ytterfilter, ett Fluval 404. Ska bli spännande det här...
#29 - 20 oktober 2003 16:19
Jar har letat Fluvals filter i utlandet men konstaterat att dom jag hittat inte varit billigare än dom som hjortgatan säljer? Jag antar att dom som säljer Eheim i Sverige lägger på en skapligt fet slant på Eheim filterna, och den prisskillnad som faktiskt är gör att jag väljer att köpa det direkt från tyskland istället.

Varför säljer inte aquaristic.net Fluval då? Dom säljer ju andra märken såsom Sacem och Juwel filter.

Skall tillägga att jag faktiskt tycker att mitt Fluval 4+ är bättre än Eheim 2252 som jag hade. Dels så skiljer det ytterst lite i L/H men Fluval filtret drar ca 10watt medans Eheim drar nästan tre gånger mer. Sedan så är mitt Fluval mycket tystare än vad krafpaketet från Eheim var. Sade detta för att understryka att jag inte för någon kamp mot Fluval i sig, utan att jag faktiskt bara tycker att Eheims ytterfilter är bättre. Dessutom så kan man idag köpa dom mycket billigare från tyskland vilket ytterliggare påverkar mitt val av ytterfilter.

Jag tycker inte att det spelar någon roll vart jag köper mitt filter då "vi" i dom flesta fall ändå måste skicka iväg dom om dom går sönder. När jag valde Eheim så var det pris och kvallite som avgjorde.Istället för att köpa ett Fluval i Sverige så valde jag att köpa ett Eheim i från tyskland istället för det handlade ju om ungefär samma pengar. E-handeln har gjort vår planet liten och produkterna billigare och det är jag och många andra tacksamma för då det blir mycket billigare att handla. Kom bara ihåg att det inte följer med filtermedia då du köper filter från t,ex, aquaristic.net.
#30 - 20 oktober 2003 16:54
Jag håller helt med doohan om E-handeln. Jag har aldrig köpt så mycket grejer från utlandet som nu till mina hobby's.

Det är alltid lika roligt att packa upp ett paket från tex USA.

Men, jag köper nästan bara saker som inte direkt kan gå sönder av sig själv så att säga. Utan, går det sönder så är det jag som har sjabblat till det och då gäller inga garantier. Eller så är det saker som inte finns i hemlandet.

Så saker som akvariefilter kommer nog även fortsättningsvis handlas i Sverige.

"E-handeln regerar"!!

//E
#31 - 20 oktober 2003 18:09
Jadu Excido det är väldigt kul att handla från europa och usa. Själv spenderar jag en hel del tid på Ebay, tyvärr så handlar jag en del mindre nödvändiga prylar ibland men kul är det :) Så här långt har jag då inte blivit blåst eller köpt någon undermålig produkt tack o lov :) Precis som du säger så handlar man inte vad som helst från usa då det är väl krångligt om det går sönder.
#32 - 20 oktober 2003 18:34
Fluval funkar jättebra tycker jag... Aldrig haft problem med mitt 304... bara ljudvolymen som är smått negativ...
Ska du köpa i sverige så köp Fluval.
#33 - 20 oktober 2003 18:57

Skall tillägga att jag faktiskt tycker att mitt Fluval 4+ är bättre än Eheim 2252 som jag hade. Dels så skiljer det ytterst lite i L/H men Fluval filtret drar ca 10watt medans Eheim drar nästan tre gånger mer.

Jag har själv båda nämnda filter och en jämförelse tycker jag är pinsam, då jag dels tycker 2252 är bästa innerfiltret alla kategorier och faktiskt det rakt motsatta vad gäller Fluval 4+.

Fluval 4+ är i originalutförande inget annat än en cirkulationspump med någonting väldigt misslyckat filtersystem, modifierar man den lite och fyller med filter 10 ppi så gör den någon nytta annat än cirkulation.

2252 är urstark och sackar i princip inget även fast filtrena är helt igenslaggade och den går att bygga ut om man vill på ett vettigt sätt.

Fast det här gäller ju helt andra kriterier än dom du nämnde, fluval är hälften så billig och energisnålare men samtidigt precis oduglig i mina ögon.

Mvh Jari
#34 - 20 oktober 2003 19:04
Ursprungligen skickat av jarinen

"...fluval är hälften så billig och energisnålare men samtidigt precis oduglig i mina ögon"

Oduglig? Vad jag har förstått så är det ytterfilterna som är Fluvals lite starkare sida...vad jag har hört så ska de vara bra och prisvärda...
#35 - 20 oktober 2003 19:23
Ursprungligen skickat av Hult

[quote]Ursprungligen skickat av jarinen

"...fluval är hälften så billig och energisnålare men samtidigt precis oduglig i mina ögon"

Oduglig? Vad jag har förstått så är det ytterfilterna som är Fluvals lite starkare sida...vad jag har hört så ska de vara bra och prisvärda...
[/quote]

Helt rätt ! Men plocka inte ur text ur sitt sammanhang, då blir det fel.
Jag jämförde enbart de filter jag har erfarenhet av nämligen Eheim 2252 och Fluval 4+.

Ytterfiltrena har jag ingen åsikt om i nuläget då jag ingen erfarenhet har på det området, vad jag förstått så är Fluvals ytterfilter som du säger hyggliga.

Mvh Jari
#36 - 20 oktober 2003 19:34
Ursprungligen skickat av jarinen

Helt rätt ! Men plocka inte ur text ur sitt sammanhang, då blir det fel.

Mvh Jari

Det var inte meningen att förvirra någon :] Det var bara riktat så att du skulle läsa det...sorry om jag missledde någon...

Men som du säger...ytterfilterna verkar vara helt ok. Jag ska gå ner o betala mitt Fluval 404 på förskottsbetalning. Får det på fredag tidigast :]
#37 - 20 oktober 2003 20:01
Hej Jarinen!

Tjaa jag hade både 2252an o 4+ samtidigt och valde att behålla Fluval 4+ då den var tystare och drog mindre ström och renade lika bra. Man kan dock byta filtermaterial till grövre om man vill, men mitt filter funkar kanon och jag kör med det som följde med. En sak som jag reagerade på när det gäller 2252an var den annorlunda placeringen/konstruktionen av insugsgalleret på filtermodulerna. Öppningarna pekade framåt och bakåt? Det betyder ju i sig att en sida kommer att sitta mot glasrutan vilket jag tycker verkade ologiskt,men jag kanske har fel om just det eller? Oduglig är den absolut inte, och när det gäller inköpspris så funderar jag inte om det handlar 400kr, däremot så kan driftkostnaden vara intressant då den är långsiktig.
#38 - 20 oktober 2003 21:17
Eheims aquaball tycker jag inte är något att direkt hänga i julgranen. Då föredrar jag Fluvals plusfilter med utbytt filtermaterial många gånger om.
#39 - 25 oktober 2003 12:59
Ursprungligen skickat av Hult

Som de andra ovan har sagt...priser ska jämföras nationellt från båda håll! Dessutom stöder jag hellre våra svenska affärer än de tyska.

Varför gynna någon som lägger på mer än 100% på filtren? jag gynnar den som kan sälja till ett bra pris.. då kommer de svenska butikerna till slut sänka.

Ursprungligen skickat av doohan

Skall tillägga att jag faktiskt tycker att mitt Fluval 4+ är bättre än Eheim 2252 som jag hade. Dels så skiljer det ytterst lite i L/H men Fluval filtret drar ca 10watt medans Eheim drar nästan tre gånger mer.

Tänk på att ju mer watt ett filter drar desto starkare pump.. Det gör ju att Fluval kommer säcka ihop tidigare än eheim om eheim har 30w medans fluval 10w.
#40 - 25 oktober 2003 21:21
Men det betyder också att på 10 år har Eheim dragit 1752KWh mer el, till en kostnad av ungefär lika många kronor... Det gör att prisskillnaden vid köpet inte betyder så mycket.

Sen går det att prata med akvariehandlare som man är stamkund hos. Prislappen är inte statisk och omöjlig att diskutera om man handlar mycket där och sköter sina kort väl.

Swetrot
#41 - 26 oktober 2003 06:28
Jeg har begge og vil vælge EHEIM hvis jeg skal købe lige nu. Men til prisen er fluval god!!!
Men prøv lige at kigge på andre eks. Resun eller via-tech....samme pris som fluval!!!!
#42 - 26 oktober 2003 09:52
Ursprungligen skickat av swetrot

Men det betyder också att på 10 år har Eheim dragit 1752KWh mer el, till en kostnad av ungefär lika många kronor... Det gör att prisskillnaden vid köpet inte betyder så mycket.

Swetrot

Det jag menade var att en pump med mindre watt kommer klegga igen & sluta spruta tidigare än en med högre watt.
Så är man lite snål så får man istället göra rent filtret oftare.
Som jag är, fick en fluval 304 som pumpar 1000l/h för 700kr, men "bara" är på 15 w. Jag har dock eheim filtermaterial i den =)
#43 - 26 oktober 2003 12:08

Kan tillägga att wattantalet behöver inte alls ha med om pumpen kommer sluta trycka om det skulle klägga igen.

HAr så mycket fler orsaker än så.

KAn gämföras med att en högtalare på 300W absolut inte behöver låta högre och bättre än en på 200W.
#44 - 26 oktober 2003 12:22
nja...en pump går ju inte alls att jämföra med en högtalare.
pumpen är ju bara en motor & ju mer watt desto starkare är den.
sen hur fort den snurrar gör hur många liter/timma det blir.
Om den har mer watt men snurrar lite långsammare så kommer den orka trycka igenom mer vatten än en annan pump med mindre watt när det börjar bli stopp.
Sen såklart så är vissa tillverkare lite bättre än andra, men så stor skillnad är det ju inte.
som tidigare påpekats så är det viktigaste att den är lätt att jobba med & att man fyller den med rätt material =)

Annons