Eheim väsnas

#1 - 1 december 2004 22:50
Har köpt ett begagnat Eheim 2217-ytterfilter och det låter en hel del... Har bytat ut keramikstaven och impellern, och direkt efteråt lät det tyst. Dock så började det efter hand låta som om filtert "porlade", kollade den ordentligt ifall den läckte (har även haft papper under ända sen starten och det har inte blivit blött). Efterhand som porlandet ökade har det kommit skrapande ljud som har ökat det också. Vad kan det vara, den har bara varit igång 2 veckor?
#2 - 1 december 2004 23:49
Har du testat att vicka den försiktigt fram och tillbaks.Kan va så att det finns luft i pumpen som gör att det låter.
#3 - 2 december 2004 03:24
på mina pumpar fastnar det snäckor ibland i impelerdelen... det låter...., hmm, annars kan man ju kluta in me vaselin på staven och ev. impelern så kan det bli tystare (jag gör det iaf.)
#4 - 2 december 2004 06:07

Hittade ett coyodras skelett i min propeller en gång när den dånade..
#5 - 2 december 2004 08:22
Imorse lät pumpen helt för jävligt så jag öppnade den och kollade däri, varken fisklik eller snäckor. Kollade runt lite och satta tillbaka impellern med millimeterprecision och startade igen. Fortfarande skrapljuden. Plockade isär den igen och provade ta bort vadden, skrapljudet försvann. Hur kan vadd orsaka skrapljud? Det hade inte hamnat i impellern (såg tydliga avtryck efter insuget).
#6 - 2 december 2004 09:16
Min erfarenhet av just 2217 är att den låter (skrapljud) när den är igentäppt, dvs i mitt fall, när det är hög tid att göra rengöra.
Vaddet kan ju ha samma "effekt" som ett igentäppt filter, dvs flödet genom pumpen är nedsatt.

mvh Tigern
#7 - 2 december 2004 10:02
Min 2217 låter i princip ingenting.
Den är ca 1,5 år gammal.

Den kan porla och leva om när jag rengjort den men efter att luften pressats ut så är den tyst.

Man ska försöka att undvika vadd i ett ytterfilter.
Pumpar den vattnet som den ska?
#8 - 2 december 2004 11:18
Den pumpade bra innan när vadden fanns där och nu pumpar den ännu bättre. När jag trycker på locket blir den i stort sett ljudlös, annars låter den inte så hemskt mycket.
#9 - 2 december 2004 12:11
låter som luft, det sitter inte nån packning i locket som kan läcka och vara orsaken till att det tystnar när du trycker på locket?

Har själv ett par Fluval 403, så jag vet att de inte läcker ut vatten när oringen e "lite kass" utan in luft. Rätt iriterande, tills man får tag i nya oringar...

Lycka till.
B!
#10 - 2 december 2004 13:12
Om det sugs in luft kan det komma från slanganslutningarna också.
Hände mig med ett 2250.
Missljudet är kanske resonanser i kåpan ?
#11 - 2 december 2004 16:40
Tror inte det var luft som hade sugits in utan att det hade varit för hårt packat helt enkelt. Jo, det är resonans som låter nu, får väl sätta en tyngd på pumpen så resonansen försvinner... :o)
#12 - 3 december 2004 01:29
Eller ta loss kåpan och på insidan stryka på sådant där guck som man stryker på undersidan diskbänkar för att "ljuddämpa" dem, eller underredsmassa kanske.
#13 - 3 december 2004 14:54
Nu när jag har tagit bort vadden rör det översta lagret Ehfisubstrat på sig (påminner om de färggranna bollarna i lotto) och det rasslar en hel del, smått jobbigt. Har plats för åtminstone en liter filtermedia till, borde jag skaffa mer makaroner (har nu 3 liter Ehfisubstrat och åtminstone 1 liter makaroner) så att det kommer högre upp i behållaren? Eller jag kanske borde köpa till filtermattor (orginal)? Vågar jag fylla hela pumpen med filtermedia (då det verkar som den skorrar när det blir för mycket motstånd)?

Karon: Helt klart ett alternativ, får se om jag orkar. :o)
#14 - 3 december 2004 14:57
Lägg en bit blå filtermatta överst i stället... den blir inte igentäppt i första taget...
#15 - 3 december 2004 15:10
Lär vara det billigaste alternativet, så det får bli det för rasslandet gör mig knäpp! :o)
#16 - 3 december 2004 15:28
en liter ehfimech kanske?...
#17 - 3 december 2004 15:59
MagicFingers: Mmm... men då måste jag hiva ur 3 liter ehfisubstrat för att kommer ner. Lite jobbigt, plus att det fortfarande inte kommer vara någon tyngd överst så ehfisubstraten kommer fortsätta att blåsa omkring.
#18 - 4 december 2004 05:52
Ehfifix (grönt trassej) överst kanske ?
Dum fråga kanske, men hade du en gallerplatta överst när du hade vadd överst och hur mycket och hur hårt packad var vadden ?
#19 - 4 december 2004 21:58
Nix, följde bara med en gallarplatta och den har jag för att separarera ehfisubstratet och makaronerna men vadden hade inte gått upp i impellern. Vadden var inte hårt packad dock var det rätt mycket av den, upptogt över en liter av filterbehållaren.

Har fixat "lottodragningen" genom att rota fram en filterpåse (eller vad den nu heter). Blåset har minskat i pumpen men det får vara så fram tills jag har köpt filtermatta att lägga överst.
#20 - 4 december 2004 22:54
Ehfifix menade jag med isf.. jag och tyskarnas kassa namn på allt.. :/...

skapa en egen gallerplatta!---

ta ett gammalt lock av 2l gb glass bunke och gör den rund, samt skär hål i den och vik ett par flickar så den har ett avstånd kvar mot locket..

har jag i en burk.
#21 - 5 december 2004 06:13
Gallerplattorna skall vara längst ner med benen neråt och längst upp med benen uppåt, vill man separera filtermatrialen åt finns det nätpåsar, skivor av filtermatta eller perforerade glassburkslock man kan använda.

Annons