Eheim Quick Vac pro någon testat?

#1 - 25 februari 2012 13:36
Som rubriken antyder undrar jag om någon testat Eheims Quick Vac? Verkar ju himla bra komplement till det ordinarie vattenbytet. Har inte lyckats hitta nån vettig recension av det, så tänkte vilken info källa kan vara bättre än att ställa frågan här? :-)

Länk till produkten på Eheims hemsida:
http://www.eheim.com/products/detail/Quick-Vac-pro

Mvh
Andreé
#2 - 25 februari 2012 14:04
kändes som en onödig grej tyckte jag. gör sällan/nästan aldrig rent botten. blir aldrig sådana mängder med smuts att det behövs, å skulle de va lite skit på sanden så suger ja upp de me slangen ja byter vatten med. men ja är aldrig ner i bottenmaterialet å gräver.
#3 - 25 februari 2012 16:14
Håller med MrH, en totalt onödig pryl. Om man behöver slamsuga botten så gör man det i samband med vattenbytet!
#4 - 25 februari 2012 16:32
åheim skrev:
Håller med MrH, en totalt onödig pryl. Om man behöver slamsuga botten så gör man det i samband med vattenbytet!

Ni har förstås rätt i detta, enda är väl att jag tycker jag får lite dåligt "sug" ibland när jag gör vattenbyte. Jag utför vattenbytet genom att jag kopplar in ett "t-kors" till vattenpipen till badkaret och slangen är då kopplat på sidan av kopplingen.

Så när vattnet forsar ner skapas det ett baksug i slangen. Eftersom jag inte har jättebra tryck i vattenblandaren är det inte alltid man får upp allt när jag rensar botten, men det mest får jag upp såklart. Fast det är kanske bara bra jag inte får upp precis allt. Jag vet att när jag körde med traditionell hävert & spann vart det något bättre sug och jag fick då upp mer "skit".
Denna leksak kostar dock 600kr så det kanske inte är lönt ändå i det perspektivet.
#5 - 25 februari 2012 16:48
Du kan ju göra vattenbytet som vanligt sedan köra hävert/slamsug och hink för att bara suga botten, borde ju inte bli mer än 1 hink eller 2.
Hade den där kostat 149kr hade jag nog köpt en bara för enkelhetens skull men 600kr känns det ju inte värt.
#6 - 25 februari 2012 16:52
AffeAlien skrev:
Du kan ju göra vattenbytet som vanligt sedan köra hävert/slamsug och hink för att bara suga botten, borde ju inte bli mer än 1 hink eller 2.

Hade den där kostat 149kr hade jag nog köpt en bara för enkelhetens skull men 600kr känns det ju inte värt.

Nä precis så jag känner lite med.. men hade man fått input om det är en riktigt bra mojäng så hade jag kanske slagit till ändå. Lite teknikfreak är man ändå. Köpt på mig allt för många helt onödiga "leksaker" genom åren. Men jag gör idag som du beskriver ovan.

Annons