Eheim-pump...var ser man modellnamnet?

#1 - 4 maj 2009 20:11
Ja, jag fick en Eheim med på köpet av mitt 375-liters nu, och undrar var jag kan se modellnamnet på den?

Den ska klara 1200 liter och tydligen kosta över tusenlappen, mer vet jag inte. Eftersom jag bara kört Fluval 4+ hittills med gott resultat, ser jag bara att Eheimen är gråsvart med röd "EHEIM"-logo på framsidan ovan utblåset : )

Säljaren sade att den är Eheims bästa innerfilter, men det säger mig ju inte mycket då.
Guest
#2 - 4 maj 2009 20:37
Finns en silvrig etikett nånstans på filtret. Där står de har ja för mig.
#3 - 4 maj 2009 20:42
Narii skrev:
Finns en silvrig etikett nånstans på filtret. Där står de har ja för mig.

- Tyvärr ingen etikett kvar. Kan man se det på storlek eller utseende annars?
Guest
#4 - 4 maj 2009 21:06
Är det ett innerfilter? Kan de va eheim 2252?
http://www.pwss.se/product.php?productid=590&cat=620&page=1
#5 - 4 maj 2009 21:07
perfetto skrev:
- Tyvärr ingen etikett kvar. Kan man se det på storlek eller utseende annars?
Det är en 2252 du har och det har suttit en etikett på toppen av pumpen som nån pillat bort!

Du va lite snabbare narii;)
Guest
#6 - 4 maj 2009 21:34
:p
#7 - 4 maj 2009 22:41
Motorn som sitter på 2252 är en Eheim Universal 1250 så letar du axlar, bussningar eller impeller så är det denna du ska köpa..
#8 - 5 maj 2009 06:14
Tackar för identifikationen, det ser ut som det på bilden där ja.

Då kommer två följdfrågor - finns det ingen regulator av något slag som kan öka resp. sänka utblåsets kraft? På det andra jag har, Fluvalet, kan jag styra hur stark strömmning jag vill ha, och det får jag ha på det lägsta i mitt 218-liters för att inte få rena strömfåran i akvariet.
Tänker mig om detta Eheim inte lite väl kraftigt för 375 liter om det inte går att reglera blåset?
#9 - 5 maj 2009 07:44
perfetto skrev:
Tackar för identifikationen, det ser ut som det på bilden där ja.

Då kommer två följdfrågor - finns det ingen regulator av något slag som kan öka resp. sänka utblåsets kraft? På det andra jag har, Fluvalet, kan jag styra hur stark strömmning jag vill ha, och det får jag ha på det lägsta i mitt 218-liters för att inte få rena strömfåran i akvariet.

Tänker mig om detta Eheim inte lite väl kraftigt för 375 liter om det inte går att reglera blåset?

Det kan inte vara lämpligt att strypa ett utflöde från en pump som går på full effekt. Ta ett djupt andetag och andas sedan ut genom ett sugrör...
#10 - 5 maj 2009 07:48
Ouscazz skrev:
Det kan inte vara lämpligt att strypa ett utflöde från en pump som går på full effekt. Ta ett djupt andetag och andas sedan ut genom ett sugrör...

- Det går nog att konstruera någon "dumpventil" eller liknande avflöde när man stryper fulleffekt. Åtminstone har mina Fluval kunnat regleras med ett skjutreglage så att jag kunnat välja flöde beroende på placering och vattenmängd.

Men det är alltså fullt eller inget som gäller på Eheim?
#11 - 5 maj 2009 10:57
Flödet ska inte bromsas däremot kan du fördela kraften i utblåset med olika utströmmarmunstycken, kolla på tillbehör hos pwss och andra så hittar du en massa, annars så är det bara feberfantasier att ett 2252 skulle skapa en storm i ett 375, ska du köra få sällskapsfiskar så kan det ju fungera men själv så skulle jag stoppat i ett 2252 till..
Bilagor:
#12 - 5 maj 2009 11:06
Gaffel skrev:
Flödet ska inte bromsas däremot kan du fördela kraften i utblåset med olika utströmmarmunstycken, kolla på tillbehör hos pwss och andra så hittar du en massa, annars så är det bara feberfantasier att ett 2252 skulle skapa en storm i ett 375, ska du köra få sällskapsfiskar så kan det ju fungera men själv så skulle jag stoppat i ett 2252 till..

- Du säger det ja : )

Well, som jag sade tidigare så har jag ett Fluval 4+ i mitt nuvarande 215 liters akvarium, och har det inställt på lägsta tryck. Med fullt tryck/utblås, ligger växterna nästan vågrätt (ursäkta ordvitsen) och fiskarna håller sig i skydd.
Är Eheims pumpar lite svagare i trycket eller är det du som gärna överdimensionerar en smula både i ord och handling? ; )

No offence här, hoppas du har humor
#13 - 5 maj 2009 12:16
Sitter här och tittar på mitt 300, alla filter flödar fritt och jag kör ett horisontellt strilrör ett par cm under vattenytan från vänster gavel på 2028'an, 2217 mynnar ut med ett vertikalt placerat strilrör från bakre vänstergaveln som är riktad mot frontglaset, mitt hembyggda 1250/1018 mynnar ut i en diffusor placerad mitt på bakglaset riktad 45 grader åt vänster och hydor koralia 2'an sitter på höger gavel närmst bakglaset pekandes mot centrum av akvariet, mycket flytväxter, lite valisnera, javaormbunkar och javamossa och ingenting ligger ner i vattenströmmen, du får hel tenkelt lära dig att rikta dina utblås åt rätt håll..
#14 - 5 maj 2009 12:18
Sitter här och tittar på mitt 300, alla filter flödar fritt och jag kör ett horisontellt strilrör ett par cm under vattenytan från vänster gavel på 2028'an, 2217 mynnar ut med ett vertikalt placerat strilrör från bakre vänstergaveln som är riktad mot frontglaset, mitt hembyggda 1250/1018 mynnar ut i en diffusor placerad mitt på bakglaset riktad 45 grader åt vänster och hydor koralia 2'an sitter på höger gavel närmst bakglaset pekandes mot centrum av akvariet, mycket flytväxter, lite valisnera, javaormbunkar och javamossa och ingenting ligger ner i vattenströmmen, du får helt enkelt lära dig att rikta dina utblås åt rätt håll..
Guest
#15 - 5 maj 2009 13:28
ja kör ~4000l/h i mitt 484 ser inga fiskar som sitter fast på bakrutan.
#16 - 5 maj 2009 14:57
ett fluval 4+ ska ju vara till max 200 liter då ska de ju gå på fullt i de karet.. fiskarna vänjer sig sen jag har ett eheim ytter filter och ett fluval4+ i mitt 220 de funkar fint man får rikta strålarna lite bara
#17 - 5 maj 2009 19:30
Gaffel skrev:
Sitter här och tittar på mitt 300, alla filter flödar fritt och jag kör ett horisontellt strilrör ett par cm under vattenytan från vänster gavel på 2028'an, 2217 mynnar ut med ett vertikalt placerat strilrör från bakre vänstergaveln som är riktad mot frontglaset, mitt hembyggda 1250/1018 mynnar ut i en diffusor placerad mitt på bakglaset riktad 45 grader åt vänster och hydor koralia 2'an sitter på höger gavel närmst bakglaset pekandes mot centrum av akvariet, mycket flytväxter, lite valisnera, javaormbunkar och javamossa och ingenting ligger ner i vattenströmmen, du får helt enkelt lära dig att rikta dina utblås åt rätt håll..

- Ja de där siffrorna säger mig inte mer än att det säkerligen fungerar bra i din tank : )

Hursomhaver så drar mitt Fluval 4+ (som är för akvarium upp till 300 liter och pumpar 1000l/tim) fullt tillräckligt på lägsta effekt.
Fiskarna mår prima och förökar sig stup i kvarten, växterna gror och jag byter ca 35% vatten max en gång i veckan.
Det känns som om det är overkill att skapa ström i min tank som håller sådär 30 små Black Mollys, tre malar, och två Pakistanbotior. De mår ju gott som det är.

Jag ska provköra mitt Eheim i 375:an givetvis....undrade bara om det gick reglera flödestrycket...och det går det ju alltså med en tillsats då : )
#18 - 5 maj 2009 19:31
96 tubo skrev:
ett fluval 4+ ska ju vara till max 200 liter då ska de ju gå på fullt i de karet.. fiskarna vänjer sig sen jag har ett eheim ytter filter och ett fluval4+ i mitt 220 de funkar fint man får rikta strålarna lite bara

- Nja, upp till 300 liter är 4+ så det är där full effekt krävs.
Guest
#19 - 5 maj 2009 19:42
Ni kan inte kolla på förpackningarna.. Man köper filter efter l/h och hur mycket filtermedia som får plats.
#20 - 5 maj 2009 19:51
Perfetto: Ska vi vara petiga så är 4+ rekomenderad till max 215L ;) Fast det är ju så att dessa siffror som uppges ska man ta med en nypa salt, De flesta akvarieägare som har endast innerfilter i sina kar har oftast mycket mer fisk i sitt kar än filtret klarar av och det har inte med antal liter/timmen som filtret levererar att göra utan den lilla filtermassan! Tex så klarar ett ytterfilter på 500L/tim (verkligt flöde) av mycket större mängd fisk än ett fluval 4+ i ett 200 Literskar!
Bilagor:
#21 - 5 maj 2009 20:41
åheim skrev:
Perfetto: Ska vi vara petiga så är 4+ rekomenderad till max 215L ;) Fast det är ju så att dessa siffror som uppges ska man ta med en nypa salt, De flesta akvarieägare som har endast innerfilter i sina kar har oftast mycket mer fisk i sitt kar än filtret klarar av och det har inte med antal liter/timmen som filtret levererar att göra utan den lilla filtermassan! Tex så klarar ett ytterfilter på 500L/tim (verkligt flöde) av mycket större mängd fisk än ett fluval 4+ i ett 200 Literskar!

- Ja det betvivlar jag inte, att ytterfilter är mer effektiva.

Vad jag sagt i inlägget är att jag inte kan köra mitt på full effekt i mitt 215-liters därför att det då blir så strömt att växterna ligger lutade åt höger, och fiskinvånarna drar sig mot "lä".
Slutsatsen jag drar av det är att det bästa och det fiskar o växter trivs bäst med i det karet är en lagom genomströmning, som det faktiskt är på lägsta effekt : )
Jag har bara behövt rengöra filtret en enda gång sedan jag drog igång det här karet för x antal månader sedan.

Tackar dock alla inlägg i tråden, eftersom man lär sig något varje gång.
#22 - 5 maj 2009 20:49
perfetto skrev:
- Ja det betvivlar jag inte, att ytterfilter är mer effektiva.

Vad jag sagt i inlägget är att jag inte kan köra mitt på full effekt i mitt 215-liters därför att det då blir så strömt att växterna ligger lutade åt höger, och fiskinvånarna drar sig mot "lä".

Slutsatsen jag drar av det är att det bästa och det fiskar o växter trivs bäst med i det karet är en lagom genomströmning, som det faktiskt är på lägsta effekt : )

Jag har bara behövt rengöra filtret en enda gång sedan jag drog igång det här karet för x antal månader sedan.

Tackar dock alla inlägg i tråden, eftersom man lär sig något varje gång.
Det låter som det funkar bra och då är det bara att köra:) Om man börjar förlora fisk nångång då och då bör man dock fundera över filter först och främst...
#23 - 6 maj 2009 06:03
åheim skrev:
Det låter som det funkar bra och då är det bara att köra:) Om man börjar förlora fisk nångång då och då bör man dock fundera över filter först och främst...

- Men du eh..åheim..vad tror du om mitt Eheim i 375-liters tanken?
Enligt "Gaffel" verkar knappt den pumpen ens räcka till där.
Den har tre filter totalt, påbyggda efter varandra.
Guest
#24 - 6 maj 2009 07:53
Innerfilter suger. Köp ett ytterfilter...
Innerfilter är bara bra i små kar.
#25 - 6 maj 2009 08:35
Narii skrev:
Innerfilter suger. Köp ett ytterfilter...

Innerfilter är bara bra i små kar.

- Suger? Blåser menar du väl? ; )

Nä, men vad är dåligt med innefilter menar du? Ska inte det där 2252 jag har nu räcka till 375 liter?
Guest
#26 - 6 maj 2009 08:59
Det är inte farten på vattnet som filtrerar. Utan hur mycket plats det finns för filtermatta-biobollar m.m. i filterkorgen/kasetten.
Ett innerfilter har typ plats för 2dl filtermaterial (lr nåt sånt har ingen aning orkar heller inte räkna..)
Medans ett ytterfilter har plats för tex 2l filtermedia.
#27 - 6 maj 2009 09:14
Eheim 2252 Powerline är ett av dom absolut bästa och därtill kraftigaste innerfilter marknaden har att erbjuda, bara det faktum att det finns stora om/tillbyggnads möjligheter gör det till en klart lämplig investering i många akvarier.

Med tre korgar så har du en stor yta för bakterierna att fästa på men samtidigt så får du större motstånd så du får jobba för att det inte ska becka igen om du har mycket växter eller fiskar som skiter som flodhästar.

Ska du köra lite småfirrar så kommer det antagligen att funka fint med bara ett 2252 i burken!
#28 - 6 maj 2009 09:22
perfetto skrev:
- Suger? Blåser menar du väl? ; )

Nä, men vad är dåligt med innefilter menar du? Ska inte det där 2252 jag har nu räcka till 375 liter?
Eheim 2252 Powerline är ett av dom absolut bästa och därtill kraftigaste innerfilter marknaden har att erbjuda, bara det faktum att det finns stora om/tillbyggnads möjligheter gör det till en klart lämplig investering i många akvarier.

Med tre korgar så har du en stor yta för bakterierna att fästa på men samtidigt så får du större motstånd så du får jobba för att det inte ska becka igen om du har mycket växter eller fiskar som skiter som flodhästar.

Ska du köra lite småfirrar så kommer det antagligen att funka fint med bara ett 2252 i burken
Narii skrev:
Det är inte farten på vattnet som filtrerar. Utan hur mycket plats det finns för filtermatta-biobollar m.m. i filterkorgen/kasetten.

Ett innerfilter har typ plats för 2dl filtermaterial (lr nåt sånt har ingen aning orkar heller inte räkna..)

Ett normalt uppställ på en 2252 powerline är 2 filterkorgar vilket get 700 ml filtermedium vilket är fullt tillräckligt för de flesta sällskaps akvarier upp till 300 klassen, dessutom är det av absolut vikt att det är bra drag i pumpen eftersom väl syresätta filterbakterier är ett måste för en fungerande nitrifiering.

Mina minsta ytterfilter har 3 liters kanistrar med nerklippt ppi10 matta..
#29 - 6 maj 2009 10:05
Narii skrev:

- Mitt Eheim har tre filterburkar med ett filter i varje. Påbyggnadsbart alltså.
#30 - 6 maj 2009 10:09
Gaffel skrev:

Ska du köra lite småfirrar så kommer det antagligen att funka fint med bara ett 2252 i burkenEtt normalt uppställ på en 2252 powerline är 2 filterkorgar vilket get 700 ml filtermedium vilket är fullt tillräckligt för de flesta sällskaps akvarier upp till 300 klassen, dessutom är det av absolut vikt att det är bra drag i pumpen eftersom väl syresätta filterbakterier är ett måste för en fungerande nitrifiering.

Mina minsta ytterfilter har 3 liters kanistrar med nerklippt ppi10 matta..

- Ah, det låter bra med de tre filterburkar jag har då till 375:an.
Jag kommer troligen köra på ett fåtal Channor i strlk.ordningen 15-20 cm. alternativt Gäddciklider i den storleken.

Mycket simyta och gömmor i form av grottor och rötter, inte tätt med växtlighet. Estetiskt ska det vara också : )

Få men lite större fiskar alltså.
Guest
#31 - 6 maj 2009 12:17
Gaffel skrev:
flodhästar.

Ska du köra lite småfirrar så kommer det antagligen att funka fint med bara ett 2252 i burkenEtt normalt uppställ på en 2252 powerline är 2 filterkorgar vilket get 700 ml filtermedium vilket är fullt tillräckligt för de flesta sällskaps akvarier upp till 300 klassen, dessutom är det av absolut vikt att det är bra drag i pumpen eftersom väl syresätta filterbakterier är ett måste för en fungerande nitrifiering.

Gaffel har inte sakt att de ska va 100l/h de ja menade var att de är viktigare me större filter som kan ta mer filtermaterial än att filtret kan pumpa 6000l/h.
#32 - 6 maj 2009 12:28
perfetto skrev:
- Men du eh..åheim..vad tror du om mitt Eheim i 375-liters tanken?

Enligt "Gaffel" verkar knappt den pumpen ens räcka till där.

Den har tre filter totalt, påbyggda efter varandra.
personligen skulle jag vilja ha mycket mer filteryta än vad ett 2252 + xtra modul (10,5dl) har! Vore jag tvungen att använda traditionella innerfilter så skulle jag isåfall komplettera med 2st fluval u4 för att få upp volymen till ca 3L!
#33 - 6 maj 2009 13:06
åheim skrev:
personligen skulle jag vilja ha mycket mer filteryta än vad ett 2252 + xtra modul (10,5dl) har! Vore jag tvungen att använda traditionella innerfilter så skulle jag isåfall komplettera med 2st fluval u4 för att få upp volymen till ca 3L!

- Hur mycket är "+xtra modul" i antal filterkorgar för att uppnå 10,5 dl?

Jag har tre filter i nuläget, utan en aning om vad det motsvarar i filteryta, men i 215-liters akvariet har mitt Fluval 4 en enda filterburk med två avlånga filtermattor i som räcker gott o väl. Har aldrig varit igensatt.
#34 - 6 maj 2009 16:33
Varje modul är på 35 cl och ska du köra channor och gäddor så tycker jag att du bör tänka om radikalt för då räcker absolut inte ett powerline med extra modul, köp ett kraftigt ytterfilter och använd ditt powerline som komplement och typ sikta in på ett större akvarium redan innan du skaffar fiskarna..
#35 - 6 maj 2009 16:41
Varje modul är på 35 cl och ska du köra channor och gäddor så tycker jag att du bör tänka om radikalt för då räcker absolut inte ett powerline med extra modul, köp ett kraftigt ytterfilter och använd ditt powerline som komplement och kanske typ sikta in dig på ett lite större akvarium redan innan du skaffar fiskarna för även om dom är små så skitar dom ner en del..
#36 - 6 maj 2009 19:47
Gaffel skrev:
Varje modul är på 35 cl och ska du köra channor och gäddor så tycker jag att du bör tänka om radikalt för då räcker absolut inte ett powerline med extra modul, köp ett kraftigt ytterfilter och använd ditt powerline som komplement och kanske typ sikta in dig på ett lite större akvarium redan innan du skaffar fiskarna för även om dom är små så skitar dom ner en del..

- Nja, ett större akvarium blir det inte inom överskådlig tid.

Jag tänker på det du säger om skita ner. Hmm...jag hade ju i mitt nuvarande 215, två styck Ch. Bleheri och ett antal Mollys + malar. Det blev inte mycket "skitande" av dem. Jag gjorde 30-40% vattenbyte en gång i veckan och det räckte för kristallklart vatten.

Jag får först köra in det med 30-talet små Mollys, två Pakistanbotior, och tre malar så får vi se hur mycket shit det blir och hur stor belastning på filtren det åstadkommer.
#37 - 12 maj 2009 06:29
Fulltrycksturbo

Igår blev 375:an klar o jag startade alltså Eheim:en som inte går att välja flödestrycket i : )

Det är en väldigt stark ström i övre delen av akvariet hela vägen bort mot kortsidan. Yngel klarar inte simma mot den, och vuxna fiskarna undviker att simma i mitten.

Ska det verkligen "blåsa" så hårt på de stackars små liven? En dåligt förankrad växt lossnade o flöt med o runt strömmen bort till andra änden av akvariet.
#38 - 12 maj 2009 12:22
perfetto skrev:
Igår blev 375:an klar o jag startade alltså Eheim:en som inte går att välja flödestrycket i : )

Det är en väldigt stark ström i övre delen av akvariet hela vägen bort mot kortsidan. Yngel klarar inte simma mot den, och vuxna fiskarna undviker att simma i mitten.

Ska det verkligen "blåsa" så hårt på de stackars små liven? En dåligt förankrad växt lossnade o flöt med o runt strömmen bort till andra änden av akvariet.
Vill man ha ett stillsamt sällskapskar så vill sällan fisken eller ägaren ha orkanvarning i burken, det skapar ett stressande intryck, däför använder jag alltid fler mindra pumpar (men ordentlig filtervolym) i mina lugna kar!
#39 - 12 maj 2009 12:44
åheim skrev:
Vill man ha ett stillsamt sällskapskar så vill sällan fisken eller ägaren ha orkanvarning i burken, det skapar ett stressande intryck, däför använder jag alltid fler mindra pumpar (men ordentlig filtervolym) i mina lugna kar!

- Ja det är väl lite så jag också ser det, men det diskuterades ju ovan i tråden här om det ens skulle räcka till med den pumpen i ett 375-liters, så jag börjar ju nästan undra om det är något fel med min då som har ett så kraftigt utblås.

Får nog byta till Fluval 4+:et som jag hade i mitt 218-liters. Där kan jag välja styrkan i utblåset manuellt.

Förstår dock att det behöver till lite mer filteryta enligt vad folk sagt här, så jag kanske får komplettera.
#40 - 13 maj 2009 05:25
Har du diffusorn påsatt så ta loss den tills filtersvampen mognat, finns inte en chans att ett 2252 spolar upp vattnet på det sätt som du beskriver i ett 125x50x60, det är ett formidabelt stycke innerfilter men ändock endast på 1 200 liter/tim så bild bevis!

Kan köpa den av dig om du inte gillar den, kan alltid ha nytta av en till..
#41 - 13 maj 2009 06:25
Gaffel skrev:
Har du diffusorn påsatt så ta loss den tills filtersvampen mognat, finns inte en chans att ett 2252 spolar upp vattnet på det sätt som du beskriver i ett 125x50x60, det är ett formidabelt stycke innerfilter men ändock endast på 1 200 liter/tim så bild bevis!

Kan köpa den av dig om du inte gillar den, kan alltid ha nytta av en till..

- Ja, jag har en diffusor påkopplad. Ska prova det du säger och se om det blir lite mer hanterbart blås i havet.

Mitt kar är inte i de måtten du skriver ovan. Akvariet är 150x50x50.

Jag ska försöka hinna ta en filmsnutt o visa hurdant flödet ser ut i akvariet, så kan ni mer erfarna akvarister avgöra visuellt om det ska vara sådant drag eller inte. Ska se om jag hinner med det på lunchen : )
#42 - 13 maj 2009 07:35
Sedan finns den gamla beprövade lösningen med strilrör.
Byt ut diffusorn mot den vanliga pipen/dysan, sätt på en passande slang, tag ett vp-rör av lämplig grovlek och så lång som du vill ha den och sätt på slangen. Förslut änden och borra en rad med hål (ju fler och grövre hål desto mildare strålar)
#43 - 13 maj 2009 10:43
Filmsnuttat nu

Pumpflödet har faktiskt lugnat sig en liten aning sedan igår kväll, när jag nu på lunchen kom hem och kikade.

Provade att filmsnutta lite kort o snabbt med min telefoncam bara för att ge en uppfattning om hur det ser ut idag då.

På filmen håller jag en växtdel uppifrån lite drygt en meter från pumpen, och släpper denna sedan så att ni ska få en uppfattning om att det rör sig. Ner till några cm från ytan är det mest drag naturligtvis.

Lugnare idag som sagt, och kanske som det ska vara?

Passade också på att beställa 6 Channa Bleheri´s från Åleds : )

http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=djQ_SBKaJ1E
#44 - 13 maj 2009 19:20
Fjösig fart på vattnet, säker på att det är en 2252 powerline och inte en 2048?
Bilagor:
#45 - 13 maj 2009 19:30
Det är som Gaffel säger - sprid ut utblåset så får du ett jämnare flöde i hela karet utan att något ligger klistrat. Vitsen med EHEIM:s kraftpaket (2252) är att genomströmningen är perfekt mixad med filtrets storlek. Med den omsättningen i filtret blir nedbrytningen mer fullständig än om du har långsammare flöden.

Sedan är det en myt att man inte skall bromsa flödet på utgången - det kan du mycket väl göra - effekten blir den samma somm om du kopplade en slang till utblåset och sakta lyfter upp den. Har du mynningen på 2 meter så kommer beydligt mindre vatten ur filtret och filtret jobbar mot en 2 meters vattenpelare. Ingen skulle reagera mot detta eller hur. Minskar du utströmningen med en kran så får du exakt samma förlopp. Men precis som vad Gaffel säger så skulle jag köra bägge filterna i ditt kar men sprida utflödet så inga hårda strålar bildas. Om du tycker det fungerar bra nu så kommer du nog få en överraskning om du provar den kombinationen i några månader.

MVH Lasse

PS - någon dag när jag har tid skall jag också ta och döda myten om att ytterfilter är bättre än innerfilter och att en större filtervolym är bättre än en liten under samma givna belastning.

DS
#46 - 13 maj 2009 19:38
Lasse skrev:

PS - någon dag när jag har tid skall jag också ta och döda myten om att ytterfilter är bättre än innerfilter och att en större filtervolym är bättre än en liten under samma givna belastning.

DS
Det ser jag fram emot Lasse;) (jag antar att du då håller dig till tradiotionella inner och ytterfilter...) sen är det väl så att en myt är det väl bara om folk har hört olika historier men aldrig provat, men ytterfilter har ju varenda kotte märkt effektiviteten hos som provat:)
#47 - 14 maj 2009 06:02
Gaffel skrev:
Fjösig fart på vattnet, säker på att det är en 2252 powerline och inte en 2048?

- Jag har ingen aning om vad det är för modell på pumpen - som jag sade redan inledningsvis.

Vill man ha en kraftig strömfåra mitt i akvariet så är det iallafall ypperligt om man riktar det rakt fram i mitten, har jag märkt : )

Yngel gillar det dock inte, eftersom de inte kunde simma mot strömmen vid ytan då utblåset var riktat rakt fram.
Bilagor:
#48 - 14 maj 2009 06:05
Lasse skrev:
Det är som Gaffel säger - sprid ut utblåset så får du ett jämnare flöde i hela karet utan att något ligger klistrat. Vitsen med EHEIM:s kraftpaket (2252) är att genomströmningen är perfekt mixad med filtrets storlek. Med den omsättningen i filtret blir nedbrytningen mer fullständig än om du har långsammare flöden.

Sedan är det en myt att man inte skall bromsa flödet på utgången - det kan du mycket väl göra - effekten blir den samma somm om du kopplade en slang till utblåset och sakta lyfter upp den. Har du mynningen på 2 meter så kommer beydligt mindre vatten ur filtret och filtret jobbar mot en 2 meters vattenpelare. Ingen skulle reagera mot detta eller hur. Minskar du utströmningen med en kran så får du exakt samma förlopp. Men precis som vad Gaffel säger så skulle jag köra bägge filterna i ditt kar men sprida utflödet så inga hårda strålar bildas. Om du tycker det fungerar bra nu så kommer du nog få en överraskning om du provar den kombinationen i några månader.

MVH Lasse

DS

- Jag har en slags påbyggnad framtill på munstycket i form av en liten "plasthuv" som gör strålen en smula bredare o lite mer bubblig.

Men som sagt innan - det värsta draget har lugnat sig en smula på några dagar, så nu funkar det nog om de står ut med att simma i motvind lite i övre vattenskiktet : )
#49 - 14 maj 2009 19:00
Bredstråle munstycke i akryl från en tetretec kanske, skaffa en eheim diffusor att sätta längst fram under varma sommardagar så får du upp syrehalten en smula, följde själv Lasses tips och testade i 300 tanken, kopplade ur den mäskade CO2 som jag annars kör genom diffusorn och nog fasiken trycker den ner bubblorna hela vägen till botten, väl uppe vid ytan så är det bara mikrobubblor kvar och dom stiger som genom kall sirap..
Guest
#50 - 14 maj 2009 19:33
fast 2048 är ju kraftig endå. Tycker den är starkare än fluval 4+
#51 - 14 maj 2009 19:38
Jag vet nu att det är en 2252-pump jag har, samt att det är en diffusor som påbyggnad. Sitter en bit slang precis innan utblåset, som suger in luft ovan ytan och bidrar till bubblorna i flödet.

Och ja, utblåset får fiskarna att simma frenetiskt om de hamnar i övre mitten av akvariet. Får se om jag ska ordna ett mer behagligt fördelat flöde mha slangar med hål i som någon beskrev tidigare.
#52 - 14 maj 2009 20:08
Gör som jag skrev tidigare dvs att ta bort diffusorn nu i början, diffusorn minskar visserligen marginellt flödet men utblåsets storlek är större utan varför kraften blir mindre..
#53 - 14 maj 2009 20:25
Gaffel skrev:
Gör som jag skrev tidigare dvs att ta bort diffusorn nu i början, diffusorn minskar visserligen marginellt flödet men utblåsets storlek är större utan varför kraften blir mindre..

- Japp okey, ska testa det imorgon på lunchen.
#54 - 15 maj 2009 13:10
perfetto skrev:
- Japp okey, ska testa det imorgon på lunchen.
Kom bara ihåg att ha bra fart på vattenytan, gärna så den krusar sig, sätt utblåset så det hamnar nån cm eller två under vattenytan.

Annons