Eheim pump till 540 liters

#1 - 11 oktober 2004 18:29
Hejsan!

Har ni något förslag på en bra eheim pump aom klarar av ett 540 liters?

Hej hej
#2 - 11 oktober 2004 18:34
Jag har termofilter ytterfilter 2324 som pumpar 700l/h.
E hur nöjd som helst med den =)
#3 - 11 oktober 2004 19:59
Jag är bara lite nyfiken... varför är det "stackars fiskar", "fy fan" och "aldrig gjort så många vattenbyten per dag"?
#4 - 11 oktober 2004 20:54
Tipset är klart att du ska satsa på ytterfilter när du ska ha ett så stort akvarie annars är det svårt att få nån bra biologisk reningseffekt i grejerna.
Jag hade köpt en eheim 2217 som pumpar stabila 1000 liter i timmen.
Sen hade jag fyllt den med eheims eihfisubstrat 6 cm i botten sen haft blå tillklippt filtermassa resten o så ett tunt lager med nån filtervadd längst upp för ta upp smågrejer i vattnet.
Så har jag det i min ena pump o det funkar kalas, läcker aldrig!!!
Man får hålla koll på slangar o packningen i pumpen varje gång man gör rent bara men de e ju inga svåra grejer =)

// Matte
#5 - 12 oktober 2004 14:18
Ursprungligen skickat av Sonja

Jag är bara lite nyfiken... varför är det "stackars fiskar", "fy fan" och "aldrig gjort så många vattenbyten per dag"?

Jo stackars fiskar ( betyder att jag tycker synd om dem), fy fan ( betyder att jag svär över att de inte rekomenderar rätt pump från början och vattenbyten( betyder att jag blev tvungen att göra många vattenbyten för att förbättra vattenkvalitén.

Hoppas du fick svar på dina frågor.......
#6 - 12 oktober 2004 16:01
Vad har du för fiskar i karet??? Om de inte behöver ha allt för stilla vatten så kan det vara bra med rejäl cirkulation.... och det är alltid bra med bra biologisk rening... Eftersom jag har svårt att finna ett filter som klarar bägge delarna så kör jag alltid med två filter...
Till ditt skulle jag köpa ett 2250 ytterfilter för den biologiska reningen och komplettera det med ett bra innerfilter... 2252 blir kanske för kraftigt... men snäppet under det kanske???
#7 - 12 oktober 2004 17:44
Jag håller med Nancy. Jag kör, i mitt 450 liters, med ett fluval 403 ytterfilter och ett Powerhead 802 pumphuvud.

Ytterfilter:
Understa korgen - Eheims substrat
Mellersta korgen - Eheims substrat
Översta korgen - Blå filtermatta klippt i bitar

Innerfilter:
Powerhead 802 pumphuvud med 40cm. lång cylinderformad filtervadd.

Detta tycker jag fungerar ypperligt ihop. Cirkulationen på dessa är 1200 resp. 1500 och detta gillar mina fiskar väldigt mycket, särskilt malarna trivs i det cirkulerande vattnet.
#8 - 12 oktober 2004 19:00
Tack tany nancy och alla andra.....

Mina malawisar ska få det mycket bättre nu.

Tjingeling!

Annons