Eheim pump 2252

#1 - 5 maj 2013 17:44
[HR][/HR]Hej,

Har nyligen installerat en ny pump i mitt kar, det är en Eheim Powerline 2252 innerfilter. Detta kan låta som en dum fråga men är min första eheim pump och undrar om det ska komma luftbubblor i utblåset? Har ingen större kunskap om pumpar men enligt instruktionen ser det ut som att det är så det skall vara.. någon som vet?
#2 - 5 maj 2013 17:48
Vet inget om filtret specifikt men när man precis startat det kan det ta en liten stund innan all luft har försvunnit ur filtret då kan de hosta lite och spotta ut lite bubblor.
#3 - 5 maj 2013 18:04
Använder du diffusermunstycket så får du bubblor, annars ska det inte komma luftbubblor (utom vid uppstart då)!
#4 - 5 maj 2013 19:04
åheim skrev:
Använder du diffusermunstycket så får du bubblor, annars ska det inte komma luftbubblor (utom vid uppstart då)!

Jag använder diffusermunstycket, det är monterat (med sugpropp) ovanför vattenytan. Sänker jag ner den under vattenytan så försvinner bubblorna. Vad är vitsen med att använda diffusermunstycket?
#5 - 5 maj 2013 19:23
Anakin88 skrev:
Jag använder diffusermunstycket, det är monterat (med sugpropp) ovanför vattenytan. Sänker jag ner den under vattenytan så försvinner bubblorna. Vad är vitsen med att använda diffusermunstycket?
Diffusern är avsedd att sitta under ytan, du fäster den medföljande luftslangen på den lilla "nippeln" på munstycket. Vitsen med diffusern är att få bubblor i vattnet och få en stark vattenrörelse, men har du växter i karet så gör du bäst i att inte använda det.
#6 - 5 maj 2013 20:04
åheim skrev:
Diffusern är avsedd att sitta under ytan, du fäster den medföljande luftslangen på den lilla "nippeln" på munstycket. Vitsen med diffusern är att få bubblor i vattnet och få en stark vattenrörelse, men har du växter i karet så gör du bäst i att inte använda det.

Okej, har inga växter i karet så då låter jag den vara över ytan för att få bubblorna.
#7 - 5 maj 2013 20:11
Det lär ju stänka och piska på bra....
#8 - 6 maj 2013 08:20
Pumpen står på bottnen så är inte så farligt.. men mycket bubblor kommer det :) Är ju bra att man kan variera sig lite.
#9 - 6 maj 2013 10:28
Jag har lite svårt att hänga med i dina resonemang här, men om diffusermunstycket sitter ovanför vattenytan så lär ju vattnet stänka åt alla håll oavsett om filtret står på botten eller ej..??

Edit. Hmm när vi pratar diffuser så kanske du menar den lilla reglerbara ventilen som man sätter på luftslangen?? Iåfalll, ja den ska ju vara ovanför ytan;) Jag har hela tiden pratat om utblåsmunstycket...
#10 - 6 maj 2013 16:09
åheim skrev:
Jag har lite svårt att hänga med i dina resonemang här, men om diffusermunstycket sitter ovanför vattenytan så lär ju vattnet stänka åt alla håll oavsett om filtret står på botten eller ej..??

Edit. Hmm när vi pratar diffuser så kanske du menar den lilla reglerbara ventilen som man sätter på luftslangen?? Iåfalll, ja den ska ju vara ovanför ytan;) Jag har hela tiden pratat om utblåsmunstycket...

Haha, jaha okej, då är jag också med. Menar den lilla reglerbara ventilen. Hade den nämligen under ytan i början ;)

Annons