Eheim Proffesionel 3 600

#1 - 30 juni 2010 08:43
Hej på er kloka människor!
Jag köpte ett Eheim-filter för tre veckor sedan. Mest för att dom två pumparna som var kopplade till bottenfiltret lät så förb****t. Det snurrar på tyst och stilla och allt är bra så långt. Problemet (om det nu är något problem) är att jag inte får "snurr" på vattnet. Jag har monterat det enligt konstens alla regler (tror jag) och första dagen så sprutade det på bra. Nu rinner det nästan bara ur strilröret eller vad man ska kalla det. Får knappt någon rörelse alls i ytan. Jag har haft isär det en gång och spolat av filtermaterialet men det ska jag väl inte behöva göra varenda vecka för att den ska pumpa på bra?

Någon som har några teorier om vad felet kan vara?
#2 - 30 juni 2010 09:21
Ta bort allt tätt filtermaterial som filtervadd tex, skär också gärna till en bit filtermatta och sätt på insuget så undviker du att grövre smuts täpper till slangarna! De finns annars en tendens att grövre smuts sätter sig i den smala genomföringen mellan slangarna och filtret!
#3 - 30 juni 2010 09:32
Så man kan kasta ut filtervadden? Då borde det ju klart bli lite bättre snurr på det hela. Ska sätta för något för insuget med. Tackar så mycket för tipset! :)
#4 - 30 juni 2010 09:53
Det var ju lite skillnad, nu snurrar det på bra igen. Tack som f-n! Ska bara leta upp lite filtermatta att sätta runt insuget med =)
#5 - 30 juni 2010 10:01
Ja varsågod, nu borde filtret gå i månader utan tillsyn:D
#6 - 30 juni 2010 10:07
Det hoppas vi på! :) Förresten, den översta filtermattan närmast pumpen lät jag vara kvar. Ska jag plocka bort den med? Filtrer är ju fullt med mystiska skruvar och bollar så det kanske klarar filtreringen ändå? [:o]
#7 - 30 juni 2010 10:48
nothingman skrev:
Det hoppas vi på! :) Förresten, den översta filtermattan närmast pumpen lät jag vara kvar. Ska jag plocka bort den med? Filtrer är ju fullt med mystiska skruvar och bollar så det kanske klarar filtreringen ändå? [:o]
Nej ha den kvar, den förfiltrerar vattnet så det övriga filtermaterialet fungerar bättre biologiskt och den är ganska grovporig och borde inte sätta igen!
#8 - 30 juni 2010 10:50
Okidoki! Då får den sitta där den sitter. Tack så mycket för hjälpen! Nu är jag nöjd med mitt filter, tyst och bra flås!
#9 - 30 juni 2010 11:09
Sweeet:D
#10 - 1 juli 2010 22:37
2075'an är lite svag i motorn så om du har mycket växtbös och annan skit så får du nästan vara nogrannare med slamsugen för att inte finfiltret ska sätta igen.
#11 - 2 juli 2010 07:35
Ja jag har märkt att det var en hel del växtskräp i filtret när jag haft isär det. Nu har jag på åheims inrådan satt en bit filtermatta på insuget så jag hoppas det mesta ska stanna där. Annars verkar det vara ett kanonfilter =)
#12 - 2 juli 2010 14:18
Nackdelen med att göra så är att du måste rengöra filtret på insugssilen dagligen.
#13 - 2 juli 2010 22:44
Gaffel skrev:
Nackdelen med att göra så är att du måste rengöra filtret på insugssilen dagligen.
Jo tjena, möjligen var 14.e dag lr 1g/mån!
#14 - 3 juli 2010 12:32
Rengjorde filtret på isugssilen idag. Berodde på att jag härjat runt i karet för att få tag i en mal. Tycker det känns smidigare att plocka bort insugssilen än att behöva städa hela filtret.
#15 - 4 juli 2010 13:07
Sant men problemet är att det blir ett rätt kraftigt undertryck som kommer att belasta motor samt till slut tvinga in luft i systemet!
#16 - 4 juli 2010 15:28
Gaffel skrev:
Sant men problemet är att det blir ett rätt kraftigt undertryck som kommer att belasta motor samt till slut tvinga in luft i systemet!
Man rengör förfiltret när flödet minskat märkbart, så det blir ingen större belastning för pumpen och du har bara fördelar;)
#17 - 5 juli 2010 08:48
På motorsvaga fluvals lär detta uppmärksammas först när akvariet förvandlats till en stillastående jöl men redan på en 2213 classic märks problemet som missljud från en kaviterande impeller!

Annons