Eheim Professional på golvet?

#1 - 10 december 2004 18:07
Det står i instruktionsboken att höjden mellan filtrets botten och vattenytan ska vara 100-120cm.
Men kan filtret ta skada om man kör det tillsammans med ett akvarium som står direkt på golvet?
Det blir fallet då jag ska bygga om inredningen i mitt stora kar och inte har ngn bänk till reservkaret.
#2 - 10 december 2004 18:12
Står det inte att höjden inte bör överskrida...
#3 - 10 december 2004 19:26
Undrar om det fungerar, ytterfilter kör ju enligt principen "pumpa upp" och förlitar sig på att vattnet rinner ner av sig självt (till viss det).
#4 - 10 december 2004 19:31
Det blir ett vakum i filterbehållaren när vattnet pumpas ut i karet. Det är vakumet som "suger" och får fart. Dvs hävert effekt. Filtret funkar lika bra att köra i en hink.
#5 - 10 december 2004 20:17
funkar fint med både pump o kar på golvet
#6 - 10 december 2004 21:02
Professional intervall måste ha lite höjd eftersom den använder hävert för att fylla filterkammaren och pumpen för att tömma.
#7 - 10 december 2004 21:04
Ursprungligen skickat av NE
Professional intervall måste ha lite höjd eftersom den använder hävert för att fylla filterkammaren och pumpen för att tömma.

Vad händer annars?
Fungerar det bara som vanligt filter eller?
Jag har både ett 2229 och ett 2028.
#8 - 10 december 2004 22:01
2229 är ett intervall filter, 2028 är ett normalt filter.

Normalt är det ju så som Peter_F skriver pumpen är ett slutet och tätt system lika mycket vatten som pumpas ut sugs in, filterkammaren är alltid fylld med vatten, ingen höjdskillnad behövs.

I Eheims intervallfilter (vet inte om andra fungerar på samma sätt) så är det inte ett slutet system, det är därför den tredje tunna slangen finns det är för att luft ska kunna flytta sig in och ut ur kammaren.

Pumpen sitter på utsidan och pumpar ut vattnet ur filterkammaren, men eftersom det inte är slutet sugs luft in genom den tunna slangen istället för att suga in vatten via insugsslangen.

Vattnet kommer endast in till filterhuset genom häverteffekten på inslangen därav att det måste vara en höjdskillnad.

Flottören gör att filtret ömsom fylls och töms med vatten respektive luft.

Vad händer annars

Filtret stannar för det kommer inget vatten till filtret.

Svårt att förklara med enbart text, hoppas att jag svarat på någon fråga.

/Niklas

Annons