Eheim Professional 2073

#1 - 1 juni 2010 18:08
Hallå. Har idag beställt ett Eheim 2073 som jag ska byta ut mot min ecco 2233. Har inte hittat så mycket info om just den modellen men det jag hittat har varit positiv kritik :)

Min fråga är: Vad kan jag förvänta mig av detta ytterfilter?

Tack!
/Markus
#2 - 2 juni 2010 11:53
Ingen som har/haft den?
#3 - 2 juni 2010 13:28
Jag har det till mitt 240 liters. Det funkar riktigt bra, jag har inte rengjort det sen i oktober och ändå rör sig ytan ordentligt och vattnet är kristallklart. Ett stort plus är också att det är väldigt tyst. Så jag är väldigt nöjd med mitt.
#4 - 2 juni 2010 14:11
Aha det låter ju underbart ;D hoppas den funkar lika fint och går tyst för mig med. Ska informera om det sen :)
#5 - 7 juni 2010 21:54
Fick idag hem pumpen och har haft igång den ca 3timmar nu. Det är grymt bra tryck i den ;D och det går även att justera så det är ju toppen. Som den låter nu är inte ett OK ljud men jag hoppas att den blir tystare om nån dag. Kan ju inte säga hur bra den "renar" vattnet ännu utan det gör jag senare. :)

/Markus
#6 - 9 juni 2010 14:21
Har haft pumpen i snart 2dygn men den låter fortfarande mycket. Förstår inte :S
#7 - 9 juni 2010 14:25
det kan ta en vecka innen det slutar låta. har du vickat en del på filtret med?
Bilagor:
#8 - 9 juni 2010 15:22
Okej. Nej har inte vickat på filtret eftersom det är lite svårt o göra de där vart den står, tyvärr. Men det är ju som en grejj man kan trycka på uppe på filtret som fyller den när man rengjort osv, den skulle väll ta ut dom värsta luftbubblorna.
#9 - 9 juni 2010 15:41
Jag testade nyss att vicka lite på den.. när jag skulle vicka den framåt så läckde de från vänster sida??? :O
#10 - 9 juni 2010 16:05
ja sånt kan väl hända då filtret inte är byggt för att stå i lutning utan rakt upponer. fast ändå bör det ju kanske inte läcka. sitter packningarna rätt? har du satt ihop det korrekt?
#11 - 9 juni 2010 17:57
Begagnad med gammal profilpackning mellan kanister och topp är också ett alternativ..

Som hannesc skriver, kolla noga igenom monteringen, dessutom kommer motorn på ytterfiltret att skapa ett undertryck i kanistern(bla därför jag inte gillar fx5) varför ev mindre läckor kommer att presenteras genom att luft sugs in i systemet och på så sätt avslöjas.

Smörj alltid in alla packningar med vit vaselin alt eheims egen silikonspray.
#12 - 9 juni 2010 18:07
Det bör sitta korrekt eftersom själva pumphuvudet satt ihop redan när jag fick det, behövde bara fylla korgarna med filtermedia. Har dock inte smörjt in något eftersom det borde vara smort från fabrik? Tänkte att jag smörjer när jag har upp det för rengöring.
#13 - 9 juni 2010 18:15
Klart att den inte är uppsmord på fabrik, det medföljer en monterings och bruksanvisning som jag tycker att du borde läst innan du drog igång filtret, i den framgår det att den medföljande lilla vita påsen(ser ut som en engångs servett förpackning)innehåller vit vaselin som ska användas till att smörja upp alla packningar, gör om och gör rätt!
#14 - 9 juni 2010 18:25
Gaffel skrev:
Klart att den inte är uppsmord på fabrik, det medföljer en monterings och bruksanvisning som jag tycker att du borde läst innan du drog igång filtret, i den framgår det att den medföljande lilla vita påsen(ser ut som en engångs servett förpackning)innehåller vit vaselin som ska användas till att smörja upp alla packningar, gör om och gör rätt!

Det står inte något om det i bruksanvisningen, och något vaselin ingår inte heller.
#15 - 9 juni 2010 18:25
Jag har läst bruksanvisningen och det medföljde inte heller någon vit påse med vit vaselin.
#16 - 9 juni 2010 18:32
Bladh skrev:
Det står inte något om det i bruksanvisningen, och något vaselin ingår inte heller.

Hur gjorde du? Smörjde du in dina delar? (Jag har vitt vaselin hemma så jag skulle kunna öppna och smörja ifall det är ett måste)
#17 - 9 juni 2010 18:35
makki skrev:
Hur gjorde du? Smörjde du in dina delar? (Jag har vitt vaselin hemma så jag skulle kunna öppna och smörja ifall det är ett måste)

Nope
Bilagor:
#18 - 9 juni 2010 18:38
Leta igen, eheim har haft för vana att skicka med vaselinet sedan -90 talet, hittar du inget har du säkert en tub hemma.
#19 - 9 juni 2010 18:41
Fast är det riktiga silikonpackningar på 2073 så behövs iofs inte vaselinet, måste kollas upp!
#20 - 9 juni 2010 19:05
Jag är helt säker på att det inte finns med något vitt vaselin. Jag har dock en burk hemma. Vet inte ifall det är riktiga silikonpackningar. Menar du att jag måste smörja in allt? Tycker att det inte borde behövas när det inte står något.
#21 - 9 juni 2010 19:25
Jag har ett eheim 2215 i förrådet (passar bäst där) och till det följde det inte med något smörjmedel till o-ringarna och inte var de insmorda från fabrik heller... Fluval å andra sidan smörjer in o-ringen och lägger den i lufttät påse för att bibehålla elastisiteten! Det är viktigt att alltid smörja packningarna för att förlänga hållbarheten och så filtret håller tätt! Det där att det rann vatten när det vickades på filtret kan troligen vara att det samlats en slatt i locket som rinner ut när man vicker på filtret!
#22 - 9 juni 2010 19:47
åheim skrev:
Jag har ett eheim 2215 i förrådet (passar bäst där) och till det följde det inte med något smörjmedel till o-ringarna och inte var de insmorda från fabrik heller... Fluval å andra sidan smörjer in o-ringen och lägger den i lufttät påse för att bibehålla elastisiteten! Det är viktigt att alltid smörja packningarna för att förlänga hållbarheten och så filtret håller tätt! Det där att det rann vatten när det vickades på filtret kan troligen vara att det samlats en slatt i locket som rinner ut när man vicker på filtret!

Okej, tror du/tycker du att jag bör öppna det igen och smörja in o-ringen? ( vad menar du med ringarna, finns det flera?:O )

Vet inte hur det är med locket men testade en gång till efteråt också och även då rann de vatten.
#23 - 9 juni 2010 19:50
makki skrev:
Okej, tror du/tycker du att jag bör öppna det igen och smörja in o-ringen? ( vad menar du med ringarna, finns det flera?:O )

Vet inte hur det är med locket men testade en gång till efteråt också och även då rann de vatten.

Du ska smörja o-ringen/arna(?) om dom inte är det, annars kommer det att läka.
#24 - 9 juni 2010 20:28
makki skrev:

det sitter siliconringar på slangadaptern också
#25 - 9 juni 2010 20:31
Nu fick den vatten på sin kvar.. Att Classic inte haft vaselin beror på att dom som standard kom med silikonpackning mellan kanister och lock, när produktlinan efter ecco utökades med den rektagulära filtermodell vi i dag är vana vid ersattes den runda packningen med en profilerad som inte gjöts i silikon, därav behovet av vaselin!

Köpte själv en 2222 för flera år sedan med huvudpackningen medföljandes i en liten plastpåse vilket nästan är ett krav om det inte är silikonpackningar.

Frågan här är om du satt ihop grejerna rätt, har du tagit isär och kollat varför det låter?
#26 - 9 juni 2010 20:36
Gaffel skrev:
Nu fick den vatten på sin kvar.. Att Classic inte haft vaselin beror på att dom som standard kom med silikonpackning mellan kanister och lock, när produktlinan efter ecco utökades med den rektagulära filtermodell vi i dag är vana vid ersattes den runda packningen med en profilerad som inte gjöts i silikon, därav behovet av vaselin!

Köpte själv en 2222 för flera år sedan med huvudpackningen medföljandes i en liten plastpåse vilket nästan är ett krav om det inte är silikonpackningar.

Frågan här är om du satt ihop grejerna rätt, har du tagit isär och kollat varför det låter?

Grejjerna bör sitta rätt eftersom allt såg rätt ut när jag satte ihop den. Den funkar ju bra:O. Ang. ljudet så trooor jag att det har blivit lite bättre nu iallafall.
#27 - 9 juni 2010 20:42
det är viktigt att du är säker på att den inte suger in luft, om du lägger dig brevid med filtret igång och drar ut sladden och smårucka på adapter och lock och kolla så det inte kommer ut vatten någonstans.

http://www.eheim.de/eheim/pdf/en/ersatzteile/afilter/2071-2075_prof_3_GB.pdf
#28 - 9 juni 2010 20:44
Ska öppna det nu och kolla. Smörja ringarna.
#30 - 9 juni 2010 20:54
Om ditt 2215 samlar damm är det bara att skicka det till mig åheim, jag har alltid nytta av ett bra filter! :d
#31 - 9 juni 2010 21:12
Jag har ju bruksanvisningen som medföljde :) Hade nyss upp pumpen och la vitt vaselin på o-ringen + "slangadaptern". Tycker det låter mindre nu :D vet inte hur det kan komma sig, haha.
#32 - 9 juni 2010 21:52
Om det du hör stämmer så kan det bero på att du inte anslutit allting rätt, och eller att det finns en skada någonstans, stängde du av och sökte efter vattenläcka?
#33 - 9 juni 2010 22:00
Ja jag stängde av pumpen, öppnade den och kollade så allting satt som det skulle +smörjde samtidigt o-ringen och dom där ringarna vid slangadaptern. Men nog låter pumpen fortfarande ^^ borde inte vara någon skada, den pumpar på som vanligt osv.
#34 - 9 juni 2010 22:05
Om den nu inte läcker(vilket jag ville att du skulle kolla när sladden var urdragen iom att det blir ett övertryck i kanistern till skillnad från när den är igång)så berätta hur den låter i morgon bitti, sov gott!
#35 - 9 juni 2010 22:08
Förstod inte riktigt hur du ville att jag skulle kolla ifall den läcker när jag har den avstängd? Ska jag dra ur sladden och sen vicka på den och se om det läcker nånstans? Säger hur den låter imorn. Gonatt!
#36 - 10 juni 2010 20:00
Den låter lika mycket idag. Tyckte det lät mindre i morse men nu är det likadant som förut.
#37 - 11 juni 2010 01:23
Normalt kan det på ett nytt filter i princip bara låta om impelleraxeln är av, en axelbussning saknas, impellern är skadad eller att impellern kaviterar pga luftbubblor men då låter det sen och andra sidan som ett tröskverk och cirkulationen minskas drastiskt.

Ett alternativ eftersom jag inte har en aning om hur just ditt filter låter är att en slang ligger emot tex akvariemöbelns kortsida varpå ett högt resonansljud kan uppstå, en annan möjlighet är om en av kanisterna gummifötter lossnat och vibrationerna fortplantas genom möbeln, du får helt enkelt felsöka eller berätta om det är ett skrammlande eller vibrerande resonansljud.
#38 - 11 juni 2010 04:22
Har du kollat så att du inte har luft i filltret?

//Roger
#39 - 11 juni 2010 05:56
lofstrog skrev:
Har du kollat så att du inte har luft i filltret?

//Roger

Var du nyvaken när du skrev det där eller? :p
#40 - 11 juni 2010 06:17
Gaffel skrev:
Var du nyvaken när du skrev det där eller? :p

Nja, inte direkt. Var väl på jobb vid 5 i dag. Life is a bitch....

Syftar du på min härliga stavning eller på innehållet i inlägget?

Själv har jag ett 2180 och det kan låta rejält om man inte får ut luften efter tex. rengöring. Kommer också ihåg att det tog ganska långt tid att få ut all luft när det var nytt filtermaterial.

//Roger
#41 - 11 juni 2010 11:15
Det är nog ett vibrerande ljud som hörs mest. Ibland kan jag tycka att det är själva "pumpandet" som låter också. Men oftast ett vibrerande ljud i hela rummet.

Vet inte hur du menar att jag ska kolla ifall det finns luft? Det går väll inte att kolla, bara vänta o se ifall de blir bättre?
#42 - 11 juni 2010 12:28
makki skrev:
Det är nog ett vibrerande ljud som hörs mest. Ibland kan jag tycka att det är själva "pumpandet" som låter också. Men oftast ett vibrerande ljud i hela rummet.

Vet inte hur du menar att jag ska kolla ifall det finns luft? Det går väll inte att kolla, bara vänta o se ifall de blir bättre?

Du kan ju försöka vicka på den och se om ev. innestängd luft kommer ut.

//Roger
#43 - 11 juni 2010 12:59
Okej, jo ska göra det ikväll.

Ang. ljudnivån så sa jag ju att det låter som nå vibrerande. Men jag tror inte det är att slangarna ligger mot möbeln iaf för det blir ingen skillnad när jag lyfter på dom. Och under pumpen så är de ju som nå kuddar som medföljde så jag vet inte? :/
#44 - 21 juni 2010 23:13
Har haft den i ca 3 veckor och tycker fortfarande att den låter likadant. Synd :/
#45 - 22 juni 2010 11:02
makki skrev:
Har haft den i ca 3 veckor och tycker fortfarande att den låter likadant. Synd :/
Ja det är trist när du betalat för eheim"kvalité"! Jag ställde undan min 2215 av den anledningen! När man plockar isär ett eheim ser man ju att den är väl uppbyggd med bra friktionsfri axel och regäla gummibussningar mm. men likförbannat så vibrerar det och för liv...
#46 - 22 juni 2010 21:47
Folk brukar missa dom enkla sakerna som resonansljud i akvariemöbler eller slangar som ligger i mot och fortplantar stomljud.!
#47 - 22 juni 2010 23:20
åheim: jaså, riktigt tråkigt :( man blir förbannad. Hade läst att just den här modellen skulle vara tyst också. Nu är det nog inte så att min pump låter extreeeemt mycket utan den låter nog som dom flesta brukar göra tror jag. MEN ett krav jag hade när jag letade efter en ny pump var just att den skulle vara tyst. Såja!!

Tror inte att det är slangarna som ligger mot möbeln som skapar ljudet. Eftersom när jag lyfter på dom så låter de fortfarande lika mycket.
#48 - 23 juni 2010 16:28
var står filtret?
#49 - 23 juni 2010 16:34
Har ett möbelakvarium så den står under akvariet i skåpet.
#50 - 24 juni 2010 09:01
Låter onekligen som det skulle vara ett resonansljud i möbeln, filterkanistern har alla sina FSGF? (Fyra små gummi fötter) och impeller bussningarna sitter på plats? Vad händer om du lyfter upp filtret från skivan den står på?
#51 - 24 juni 2010 11:24
Jo alla GF sitter på plats. Kan hända att en ligger lite snett men dom ska finnas där och impeller bussningarna hoppas jag sitter ordentligt, gjorde iallafall de när jag hade upp pumpen tidigare. Tänkte att jag idag skulle lägga nån sorts gummimatta lr liknande under pumpen (typ ett sittunderlag) och se ifall de hjälper.

Vet inte riktigt hur det är när jag lyfter på pumpen men jag tror den låter då också.
#52 - 24 juni 2010 13:10
Det är ganska konstigt att din låter så mycket, när min är i stort sett ljudlös. Även jag har den i en möbel, förvisso egenbyggd, men samma princip som en "vanlig".
#53 - 24 juni 2010 15:01
Stäng av, lossa slangpaketet och lyft toppen från kanistern, öppna impellerlåsningen och plocka ut impeller, axel samt bussningar, kolla så ingenting är skadat, ta en närbild på impeller och montera ihop igen, lägg upp bilden på impellern typ här och länka i nytt inlägg.

Använd INTE impelleraxeln till att fiska upp bussningarna!
#54 - 24 juni 2010 16:47
Har lagt en sån här under pumpen nu: http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljuddampare/Ljuddampningsplatta/ ska höra ikväll ifall de har blivit bättre. Har det inte de så får jag ta o kolla i pumpen nån dag.
#55 - 24 juni 2010 20:19
Tycker du borde gå till botten med vad som orsakar vibrationerna, har 8 st eheim ytterfilter(1018/1250, 2213, två 2217, 2262, 2222, 2328, 2028) och inget vibrerar!
#56 - 24 juni 2010 20:56
Borde kanske göra det. Men jag har ju som sagt lagt den där ljuddämpningsmattan under + att jag samtidigt la filtervadd mellan slangarna som ligger mot möbeln och jag tycker fortfarande det låter. Men inte riktigt lika mycket tror jag. Vad ska jag göra? Öppna pumpen? Men vad hjälper det egentligen, har ju öppnat tidigare och såg inget fel.
#57 - 24 juni 2010 22:21
Jag har en likadan pump sedan ett halvår nu och den brummar fortfarande. För att beskriva det för de som inte hört den så låter det ungefär som det dova brummande en transformator kan ge ifrån sig. Det har blivit något lite bättre med tiden men det är fortfarande så det stör i ett vardagsrum.

I övrigt är det bra drag i filtret och det klarar utan problem mitt hårt belastade 310-liters kar.
#58 - 24 juni 2010 22:39
Okej, då är jag inte ensam om problemet. Började bli galen eftersom jag bara hört/läst om att den ska vara så tyst. Jag har ju den i mitt sovrum också men det har ändå gått bra och sova, man blir väll van.

Jo det verkar vara en bra pump annars. Är nöjd med den hittills på alla andra sätt förutom just ljudnivån då.
#59 - 24 juni 2010 23:00
makki skrev:
Okej, då är jag inte ensam om problemet. Började bli galen eftersom jag bara hört/läst om att den ska vara så tyst. Jag har ju den i mitt sovrum också men det har ändå gått bra och sova, man blir väll van.

Jo det verkar vara en bra pump annars. Är nöjd med den hittills på alla andra sätt förutom just ljudnivån då.

Vissa har vant sig med en Fluval 405 [:o] Så tror att du kommer att vänja dig
#60 - 24 juni 2010 23:06
Jo alltså jag är redan van :) skrev att jag kan sova.
#61 - 24 juni 2010 23:14
Vad jag menar är att du på så sätt försäkrar dig att impelleraxel är hel och löper fritt runt axeln utan glapp, att inget impellerblad är skadat och att bussningarna sitter på plats.
#62 - 24 juni 2010 23:15
Mitt erbjudande står fast åheim!
#63 - 24 juni 2010 23:33
Gaffel skrev:
Vad jag menar är att du på så sätt försäkrar dig att impelleraxel är hel och löper fritt runt axeln utan glapp, att inget impellerblad är skadat och att bussningarna sitter på plats.

Okej. Jag är lite dålig på allt sånt, hehe :s. Men jag ska kolla nån dag om allt ser ut som jag tror att de ska se ut. Fast jag tror ändå inte det är något som är fel utan att den alltid kommer låta såhär. Hade ju upp den tidigare när jag haft igång den några dagar/1vecka kanske, allt såg fint ut och den lät likadant efteråt också.
#64 - 26 juni 2010 13:00
Det filter ska INTE låta, alltså ÄR nåt fel...
#65 - 26 juni 2010 15:17
Jag tror inte något är fel. Den låter egentligen som alla pumpar jag hört. Men varför jag skriver att min låter är för att jag läst att den ska vara så tyst :p tyvärr verkar de som att den alltid kommer låta.
#66 - 26 juni 2010 15:29
Hur kommer det då sig att man måste ha örat 1-2 dm ifrån min för att höra att den ens är igång? :)
#67 - 26 juni 2010 15:32
Du har haft tur o fått en som inte låter lika mycket ;)
#68 - 26 juni 2010 16:19
makki skrev:
Du har haft tur o fått en som inte låter lika mycket ;)

Eller du som haft otur, med tanke på recensionerna du läst och folk som sagt att den är knäpptyst
#69 - 26 juni 2010 17:10
same shit!

Annons