Eheim prof. eller eheim prof. II?

#1 - 14 november 2003 10:08
Jag står i begrepp att köpa ett eheim ytterfilter. Beställer troligtvis från tyskland. Har dock otroligt svårt att bestämma mig för vilken modell jag ska välja. Det står mellan Eheim professional 2226 edition och Eheim professional II 2026. En väldigt viktig detalj för mig är att den är tyst. Är det någon skillnad mellan dessa båda filter när det gäller ljudnivån?
Är det någon skillnad mot classic serien när det gäller ljudnivån?

Har läst att en del har problem med att kulan som mäter hur igensatt filtret är på 2026 orsakar missljud. Då byts ju en av fördelarna med 2026 till en nackdel.

Akvariet jag ska använda filtret till är ett sällskapsakvarium på 250 liter.

Tack på förhand!
#2 - 14 november 2003 10:20
Mycket bra fråga. Jag undrar samma sak.

Jag bläddrade i Tropical Fishkeeping häromdagen och skummade igenom deras ytterfiltertest. Där verkade prof vara tystare än prof II. Farsan har en prof och den hör man inte alls. Eftersom jag är less på min Fluvals brummande så är jag spekulant på en prof II, men om den är bullrigare än en vanlig prof så blir valet enkelt.
#3 - 14 november 2003 10:22
De jag känner som kör med 2026 (eller 2028 är det nog i det fallet) är mycket nöjda, 2226 har jag ingen erfarenhet av, men generellt är ju Eheims filter mycket tysta.
#4 - 14 november 2003 12:42
Jag är själv spekulant på 2028 så jag följer den här tråden med spänning.
#5 - 14 november 2003 14:06
Jag har ett 2028.
Det skall vara väldigt tyst i rummet om man skall höra filtret.
#6 - 14 november 2003 14:13
jag har två 2028 (thermal ed), ett äldre och ett sprillans. Visst låter de, men jag hör dem bara när jag sitter nära karet och inga andra ljud finns runtikring.
#7 - 14 november 2003 22:58
Har en ny 2028 Professional II, en begagnad 2026 Professional och en begagnad 2326 Professional. Den som låter mest är den nya 2028:an, de andra är så gott som ljudlösa. Inte för att ljudet från 2028:an heller stör, sover en meter från akvariet! Sen är det ju bra att veta att den är igång ;o)

Indikatorkulan kan man ta bort om den sätter igen slangen, man ser ju när flödet från pumpen minskar, då är det dags att göra rent. Med en blå filtersvamp som grovfilter på insuget, så är det väldigt sällan man behöver öppna filtren, grovfiltret sköljer jag ur en gång i veckan.

Jag är väldigt nöjd med mina Eheim! Skulle nog satsa på en 2026 Edition om jag skulle handla idag.
#8 - 15 november 2003 09:21
Ulla:
Visst menar du 2226 där du skriver 2026? Tror inte 2026 Edition eller 2026 Professional finns.
#9 - 15 november 2003 14:58
<font face="Georgia"></font id="Georgia">

Hejsan.
Det snackas en del om Eheims pro.II 2028 men det nämns inget om EHEIM PRO II THERMO 2128. Är detta filter med "integrerad värme" sämre eller är det ett för dyrt filter i förhållande till vad man för för pengarna?
Är alla filter kompletta med slangar m m?
Vilket filtermedia skall man ha i dessa filter?

Man är lite ställd, med tanke på alla olika grejer och modeller som går att köpa. Vill ju inte köpa grisen i säcken, när man kanske skall köpa från Tyskland.

M V H Bosse[:-138]

#10 - 15 november 2003 18:49
Om ett 2128 är FÖR dyrt jämfört med ett 2028 beror väl på hur man värderar att inte behöva ha en separat doppvärmare.
Jag tycker det är för dyrt, men det är ju min uppfattning som sagt.
Ja, alla rör och slangar som behövs följer med, jag hade velat ha ett längre insugsrör, men det får jag fixa lite senare.
"Standarsfyllningen" enl. Eheim är makaroner i nedersta korgen plus substrst i de övriga (+ filtermattorna som följer med).
Vill man prova något annat kan man säkert ha biobollar, minicascade el. likn., men Ehfisubstrat är bra och beprövat.
#11 - 15 november 2003 20:32
Hej!
Är verkligen de nya proffsfiltren bättre än de klassiska Eheimfiltren?

Intervallfiltren i proffsserien har i och för sig ny teknik, men 2026 o 2028 skiljer sig mest från de tidigare filtren genom nyare design och en annan slangkoppling, vad jag förstått. Själv var jag också i valet och kvalet förra hösten när jag skulle köpa ett större ytterfilter, till slut blev det ett 2250-classicfilter och hittils har den funkat bra. 2250 har stor volym –12l, tjocka slangar och en stark motor(samma motor som 2252 och som monteras separat på ”tunnan”).
Priset på 180 euro är inte mycket mer än för 2028II på 160 euro.

Är 2028 outstanding?

Mvh Peter N

#12 - 15 november 2003 23:57
Kolla på flodströms akvarietillbehör!
Hemsidan är www.akvarieshopen.com
Jag beställde själv ett ehiem ytterfilter därifrån för någon vecka sen till ett mycket bra pris!
Servicen är även mycket bra där och du får 24 månaders garanti på ehiem ytterfilterna. Själv beställde jag eh ehiem 2224 för 1130kronor!
Mvh:Richard
#13 - 16 november 2003 00:10
Proffsfiltren är väl främst smidiga vid rengöring? Man behöver inga dubbelkranar och för att fylla filtret med vatten igen pumpar man bara en gång på pumpknappen på ovansidan.
#14 - 16 november 2003 09:15
Jag har både 2217 och 2128.
Classic är nog en aning tystare och fungerar bra.BILLIG!
Pro låter lite mer men har mer sprutt, och är extremt mycket smidigare att jobba med.
Lätt att starta igång, och inget trassel luftbubblor. Korgarna fungerade kanonbra. Nästa filter blir ett pro igen!
#15 - 16 november 2003 23:40
Ursprungligen skickat av molly

Ulla:

Visst menar du 2226 där du skriver 2026? Tror inte 2026 Edition eller 2026 Professional finns.

Den med värmare är en Eheim Professional Thermo 2324, den utan är en 2226, sorry. Fortfarande låter 2028 Prof.II mer än de äldre.
#16 - 17 november 2003 02:40
Det här med att filter låter verkar vara väldigt individuellt. Mitt 2028 är TYST och 2213 låter väldigt väldigt lite.
Har man följt diskutionerna som varit verkar det som folk har väldigt olika erfarenheter av samma typer av filter, och eftersom man inte kan åka runt och lyssna på varje filter själv får man väl tro på folk om dom tycker att det ena eller andra filtret låter eller inte.
Vissa säjer Fluval, andra Eheim och förhoppningsvis försöker de respektive vara korrekta och inte bara tala för det filter de har.
Jag har Eheim och är väldigt nöjd med dem (P 2 & Classic) och litar på dem. Har dock köpt ett beg. Fluval 304 och får väl se hur det funkar för mig när det kommer i drift.
#17 - 17 november 2003 02:41
Det här med att filter låter verkar vara väldigt individuellt. Mitt 2028 är TYST och 2213 låter väldigt väldigt lite.
Har man följt diskutionerna som varit verkar det som folk har väldigt olika erfarenheter av samma typer av filter, och eftersom man inte kan åka runt och lyssna på varje filter själv får man väl tro på folk om dom tycker att det ena eller andra filtret låter eller inte.
Vissa säjer Fluval, andra Eheim och förhoppningsvis försöker de respektive vara korrekta och inte bara tala för det filter de har.
Jag har Eheim och är väldigt nöjd med dem (P 2 & Classic) och litar på dem. Har dock köpt ett beg. Fluval 304 och får väl se hur det funkar för mig när det kommer i drift.
#18 - 17 november 2003 06:57
Instämmer i att det verkar råda väldigt delade meningar i vilket filter som är bäst.
Men varför ska man köpa ett 2026 när man får mycket större filtervolym i ett 2028!? Det lär inte heller bli någon smärre "orkan" i akvariet för 2028 pumpar bara marginellt mer än 2026 (1050L/H för 2028 och 950L/H 2026).
#19 - 17 november 2003 08:03
Parametrar skulle kunna vara filterburkens storlek (den större kanske inte får plats där man tänkt sig att den skall stå), belastningen, ekonomin eller vad som helst.
Står man i valet och kvalet, så visst, då tycker jag att man gott kan välja det större alternativet.

Annons