Som rubriken lyder så funderar jag att sätta in ett sånt filter
istället för Juwel orginalfilter i ett 112 L kar.
Är det för kraftigt men det finns väl nånting så man kan ställa flödet med?
Tips och ider tas jättegärna emot...):)
Christer5
#2 - 19 juni 2012 16:41
Jag har Eheim 2028 alltså storleken större till mitt 180 liters kar 1050/lh,man kan ställa in flödet även på 2026 det fungerar väldigt bra men det bästa är nog att köra filtret för fullt och borra fler hål på strilröret bakåt samt nedåt.
Då får du full filterkapacitet men inte så strömt.
Jag är väldigt nöjd med mitt 2028 tyst och lätt att hantera.
Okej
Kör man som jag med nästan ingen effekt på det så låter det en del om det man hör liksom vattnet porla och rinna i filtret
så det blir kanske borta då och full filterkapacitet ä ju inte fel.
Ska man ha filtermatta i eller annat material vilket ä bäst?
Christer5
#4 - 19 juni 2012 17:01
När jag kör låg effekt på filtret låter det inget om det,du kanske har haft luft i det ?
Så här jag i mina filterkorgar
Botten=makaroner samt överst den blå filtermattan
Andra=vet inte vad det heter men är ett grönt Eheim nylontrassel
Tredje=filtervadd och överst den vita filtermattan.
Om du bara har korgar så ber jag någon annan svara på vad som är bäst !
Hur får jag ut luften eller försvinner den själv efter ett tag,det har gått ca 3 timmar nu?
Och jag har bara 2 korgar i filtret...
Christer5
#6 - 19 juni 2012 18:41
Jag skulle kört med makaroner+blått filter i bottenkorgen och filtervadd+vitt filter i övre.
Om du skakar på filtret så kanske du kan höra att det susar,gör detta några gånger så går nog luften ur om det nu är det som gör att det låter.Om det är luft skall du kunna se luft i vattnet ur hålen på utströmmar röret.
Hur tjockt med makaroner och hur tjocka filter för det skall väl inte bli högre än vad korgen är?
Dom filtren jag har är nog ca 5cm tjocka och i översta korgen ett tunt vitt filter överst.
Christer5
#8 - 19 juni 2012 19:27
Vad är det för filter du har fin eller grovkorniga ?
Nu tror jag den ena pratar juwel innerfilter och den andra om ytterfilter... i juwel så kör du filtermatta (de nya har en behållare med biomedia), i ytterfilter med korgar kan du köra filtermatta och eheim substrat pro (små kulor) eller sera siporax mini eller filtermatta rakt av bara! Den grova mattan ska det vara (ppi 10):)